Antipollution Fault + motor varningslampa
Antipollution Fault + motor varningslampa
Startade bilen igår för första gången sen oktober (bilderna finns i en annan tråd). Då fick jag ett error "Katalysator fault" eller något snarlikt och den gula motorvarnings lampan blinkade...
Så jag åkte ner idag och beställde min första service (6 månaders service), berättade problemet samt sa att jag hade bytt avgassystemet EFTER katten och inte gjort något med bilen alls framför eller något på motorn..
Då sa hon jag pratade med att om bilen går dåligt så bör jag inte köra med den utan be om Peugeot Assistans till verkstan.. Jag sa att jag skulle starta bilen igen och lyssna... Sagt och gjort... Tycker inte den låter allt för illa men motor skakar mer än vanligt och ibland "hackar" den till på tomgången.. ytterstlite... (kan vara hörfel från min sida oxå).. Och fick ett annat felmeddelande.. "Antipollution fault" och nu lyser motorlampan istället..
Ringde tillbaka till peugeot för att rådfråga om jag behövde bärgning eller ej och efter många fram och tillbaka frågor så kom vi fram till att dom trodde inte det skulle göra så mycket om jag åkte till verkstan på egen hand.. (Max 1-3 Km till verkstan)
Det jag undrar nu lite e, ska jag va skraj för att jag har åstakommit något när jag bytte sista biten på avgassystemet? Har inte varit i närheten av katten.. Bytte ca: ½ meter bakom katten och sen sista biten till dubbla utblås med en ljuddämpare på varje sida... Inget annat på bilen är rört förutom kjolpaketet men det har ju inte riktigt med saken att göra..
Någon som vet varför det blivit såhär och kan säga om jag verkligen ska köra dom 1-3 km till verkstan eller be om bärgning?
Kan jag ha åstakommit något som dom blir griniga över och jag får betala något?
Så jag åkte ner idag och beställde min första service (6 månaders service), berättade problemet samt sa att jag hade bytt avgassystemet EFTER katten och inte gjort något med bilen alls framför eller något på motorn..
Då sa hon jag pratade med att om bilen går dåligt så bör jag inte köra med den utan be om Peugeot Assistans till verkstan.. Jag sa att jag skulle starta bilen igen och lyssna... Sagt och gjort... Tycker inte den låter allt för illa men motor skakar mer än vanligt och ibland "hackar" den till på tomgången.. ytterstlite... (kan vara hörfel från min sida oxå).. Och fick ett annat felmeddelande.. "Antipollution fault" och nu lyser motorlampan istället..
Ringde tillbaka till peugeot för att rådfråga om jag behövde bärgning eller ej och efter många fram och tillbaka frågor så kom vi fram till att dom trodde inte det skulle göra så mycket om jag åkte till verkstan på egen hand.. (Max 1-3 Km till verkstan)
Det jag undrar nu lite e, ska jag va skraj för att jag har åstakommit något när jag bytte sista biten på avgassystemet? Har inte varit i närheten av katten.. Bytte ca: ½ meter bakom katten och sen sista biten till dubbla utblås med en ljuddämpare på varje sida... Inget annat på bilen är rört förutom kjolpaketet men det har ju inte riktigt med saken att göra..
Någon som vet varför det blivit såhär och kan säga om jag verkligen ska köra dom 1-3 km till verkstan eller be om bärgning?
Kan jag ha åstakommit något som dom blir griniga över och jag får betala något?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
- Björn Holmberg
jag har också fått detta felet på min, den gick ojämnt på tomgång och dog... sedan andra gången det hände gjorde dom en kemisk rening på motorn. bägge gångerna har jag kört med bilen till verkstaden. första gången sa han att jag kunde köra någon mile eller två för att se om felkoden och därmed lampan slutade lysa... vilket den gjorde. men eftresom det även då hände en andra gång så fick jag lämna inden på reningen. första gången läste de bara av felkoden och kom fram till att den misstänt på andra cylindern.
/andreas.
/andreas.
<---- silvrig 206 gti -03. SÅLD
saknar den faktiskt lite...
saknar den faktiskt lite...
-
joe
joe wrote:Be dem byta ventillyftare!! Om motorlampan blinkar -ta assistans Om den lyser med fast sken -kör bilen ingen fara!!
ok... tackar!
Men varför byta ventillyftare? *bara undrar*
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
SUMO wrote:Det finns två typer av ventillyftare.
En typ för lite varmare klimat, och en typ för vårt nordliga kalla..
Från början monterades en och samma typ av ventillyftare i alla motorer. Gissa vilken..
Den varma gissar jag på....
Tror du inte dom har ändrat det på som nyare modellerna då? Köpte min i Oktober..
Fixar dom det då ifall man bara ber om det?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
-
esson3
Ventil trykarna är för tajta i loppen därför byter man dom men det hjälper inte alltid då fabriken skickar exakt lika dana. Í dag sliter jag ur min topp ur 206 och ska ta upp loppen en micro meter.. efter vad jag sätt är det det enda riktiga. Lämnar du in bilen tvingar fabriken verkstaden att ta 4 olika kompprov (sammanlagt) kolla oljetryck från 1000- 5000 varv både varm och kall och efter timmar utav onödigt arbete får de byta tryckare som inte gör någon nytta, medans de bilar som fått topp renovering går som klockor tyvärr råder inte verkstaden över vad som får och ska göras men var tålmodiga så länge ni har garanti är det i alla fall gratis för er, resten gör som jag..... 
- Richard Gustavsson
esson3 wrote:Ventil trykarna är för tajta i loppen därför byter man dom men det hjälper inte alltid då fabriken skickar exakt lika dana. Í dag sliter jag ur min topp ur 206 och ska ta upp loppen en micro meter.. efter vad jag sätt är det det enda riktiga. Lämnar du in bilen tvingar fabriken verkstaden att ta 4 olika kompprov (sammanlagt) kolla oljetryck från 1000- 5000 varv både varm och kall och efter timmar utav onödigt arbete får de byta tryckare som inte gör någon nytta, medans de bilar som fått topp renovering går som klockor tyvärr råder inte verkstaden över vad som får och ska göras men var tålmodiga så länge ni har garanti är det i alla fall gratis för er, resten gör som jag.....
+ att sot bildas på ventilskaften på grund av dålig förbränning och komp.(se ovan) vilket gör att ventilerna kärvar som på Tu5JP4.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Richard Gustavsson wrote:+ att sot bildas på ventilskaften på grund av dålig förbränning och komp.(se ovan) vilket gör att ventilerna kärvar som på Tu5JP4.
Huh? Har jag aldrig talas om, vad är symptomen på det?
Nånting man kan göra för att förebygga?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Richard Gustavsson
Fnatte wrote:Richard Gustavsson wrote:+ att sot bildas på ventilskaften på grund av dålig förbränning och komp.(se ovan) vilket gör att ventilerna kärvar som på Tu5JP4.
Huh? Har jag aldrig talas om, vad är symptomen på det?
Nånting man kan göra för att förebygga?
Dåligt komp. Vanligt fel på just TU5JP4 (för tajta styrningar).
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53