Här kommer jag med mina dumma frågor igen, men varför har sportiga bilar tillverkade på senare tid inte fått äkta sekvensiell låda à la motorcykel? Och då menar jag inte de bilar som idag har paddlar vid ratten, där man endast styr en automatlåda på annat sätt än med spak.
En MC-låda är så otroligt mkt mer lätt- och snabbväxlad än en billåda så det går nästan inte att jämföra. Tekniken finns ju och borde lätt kunna användas i bilsammanhang, om det inte är så att jag kanske missat något fundamentalt i sammanhanget?
Lite krångligt att få i backen kanske, men det hade man ju fått ta.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Dom som sett filmen med Mickes Abarth R1 "inboard camera" från Rejsa på Emmaboda superstage kan ju se hur fort det växlas med mc-låda.. j*vlar vad vackert det är.
ja konstruktionen borde inte vara några svårigheter med.. alla kanske inte vill ha en sån låda men det borde ju vara ett självklart tillval till de flesta bilar
André V wrote:Här kommer jag med mina dumma frågor igen, men varför har sportiga bilar tillverkade på senare tid inte fått äkta sekvensiell låda à la motorcykel? Och då menar jag inte de bilar som idag har paddlar vid ratten, där man endast styr en automatlåda på annat sätt än med spak.
En MC-låda är så otroligt mkt mer lätt- och snabbväxlad än en billåda så det går nästan inte att jämföra. Tekniken finns ju och borde lätt kunna användas i bilsammanhang, om det inte är så att jag kanske missat något fundamentalt i sammanhanget? Lite krångligt att få i backen kanske, men det hade man ju fått ta.
Har antagligen med kostnaden att göra. En MC-motor utvecklar inte särskilt mycket vridmoment jämfört med en bilmotor.
HD 883cc ligger på ca 60Nm
206:an på 190Nm (minns jag rätt?)
Vad en M3:a eller motsvarande utvecklar i vrid vet jag inte men i princip har man alltid mer vridmoment än hästar. (förutom honda v-tech osv)
Men vill ni ha en riktigt bra växellåda så ska ni satsa på en Lenco. en begagnad går på ca 50 000 kr Men då får man en spak per växel...
men en mc låda måste ju vara betydligt mindre också så är det verkligen så dyrt att göra lite kraftigare.. det finns ju och det är dyrt men nån mellanklass för standardbilar måste ju kunna gå att fixa. handlar väl om vilja
Tobbe Tuff wrote: .....Men vill ni ha en riktigt bra växellåda så ska ni satsa på en Lenco. en begagnad går på ca 50 000 kr Men då får man en spak per växel...
Aaaah just det, det var så de hette! Visst är det planetväxlar som man skarvar på efter varann efter det antal växlar man vill ha?
Kan tänka mig att den är aaaaningen "svåradministrerad" på svängbana?
Det skulle kunna vara konstnadsskäl som ligger bakom, men samtidigt har jag lite svårt att förså varför det skulle vara dyrare att göra en mekanisk låda à la MC i grövre dimensioner än utvecklingskostnaderna för de elektroniska gizmos och diverse andra pryttlar som behövs för att styra de nuvarande s.k. "sekvensiella" lådorna. Jag är iofs inte så insatt i vad sådana här saker faktiskt kostar.
I vilket fall. Vridmomentet på lådans ingående axel är inte så mkt lägre i MC-sammanhang än bilsammanhang som man skulle kunna tro.
En bilmotor driver växellådans igående axel direkt, dvs motorns vridmoment går rakt in i lådan. I 206 GTi-fallet maximalt 190 Nm. Detta vrid växlas sedan upp i lådan och en gång till i diffen.
De hojar jag skruvat isär motorn på (japanska sportbågar, både 2T och 4T) ser transmissionsmässigt lite annorlunda ut. Veven (som är tvärställd) är kopplad till en primärutväxling (kugghjul på veven går mot kuggkrans på utsidan av kopplingskorgen) med ett utväxlingsförhållande på mellan ca 2.5:1 och 3:1. Kopplingskorgen driver sedan växellådans ingående axel. Detta innebär alltså att motorns vrid växlas upp 3 ggr till växexllådans ingående axel.
En Yamaha R1 har ett maxvrid kring 100-110 Nm, vilket alltså blir 300 Nm eller mer på växellådans ingående axel.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Tobbe Tuff wrote: .....Men vill ni ha en riktigt bra växellåda så ska ni satsa på en Lenco. en begagnad går på ca 50 000 kr Men då får man en spak per växel...
Aaaah just det, det var så de hette! Visst är det planetväxlar som man skarvar på efter varann efter det antal växlar man vill ha?
Kan tänka mig att den är aaaaningen "svåradministrerad" på svängbana?
Det stämmer.
Jo, borde vara rätt knepig att köra runt-runt-racing med.
Är en renodlad dragracinglåda. Fast det är väl värt ett försök Pär? Vill du läsa mer finns det information här. Intressant läsning, något störig layout på hemsida dock. http://www.lencoracing.com/
André>> Det visste jag inte om motorcyklar. Hmm antagligen är det billigare med paddlar och åror än att bygga MC-låda.
Kan inte komma på någon annan vettig förklaring.
Hur funkar en F1-låda?
Borde inte vara dyrare att tillverka en mc-låda, tekniken är ju e.g mycket primitivare. Hållfastheten är nog inte heller problemet. Det måste finnas nån sko som klämmer som vi inte förstår. Kan ha med synkningen att göra.
Jag har liksom André skruvat isät en massa mc-lådor, de är löjligt enkla egentligen ju...
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Det finns ett företag utanför Borlänge som tillverkar sekventiella lådor till både framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar. Dom heter Tractive AB och har en hemsida: http://www.tractive.se/index.html Inte nån lysande hemsida kanske... men alltid nåt. Dom använder samma drevsats till alla lådor men anpassar kopplingshus och drivaxlar efter bilmodell. En komplett låda med spakställ och drivaxlar till en 205:a skulle gå lös på ca 174k. Svettigt pris, men dom lär hålla bra. Det finns en kille i Nyköping som har en sådan låda i sin rally 205:a.
Själv har jag en dogbox-låda från Sellholm i min rallybil. Den är byggd på ett BE3-hus från en mi16.
Det stämmer att drevsatsen kostar 22k. Men om man vill ha en komplett låda med proggresiv lamelldiff och större lager på piniong och bottenstock så kostar det ca 45 - 50k. Diffhuset måste även modifieras lite för att diffen ska få plats.