Ställbara dämpare!?
Köpte väldigt billiga Cobra sportstötdämpare, kostade bara 4000kr inklusive 50mm sänkningsfjädrar fram. Och 10% rabatt på det= 3600kr
Nu är de säkert inte lika bra som de Koni som ni pratar om men plånboken tillät inga större utgifter
Och de är ju säkert bättre än orginal 
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Rash wrote:Köpte väldigt billiga Cobra sportstötdämpare, kostade bara 4000kr inklusive 50mm sänkningsfjädrar fram. Och 10% rabatt på det= 3600krNu är de säkert inte lika bra som de Koni som ni pratar om men plånboken tillät inga större utgifter
vart då?
till 205an?
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00
Nova wrote:Rash wrote:Köpte väldigt billiga Cobra sportstötdämpare, kostade bara 4000kr inklusive 50mm sänkningsfjädrar fram. Och 10% rabatt på det= 3600krNu är de säkert inte lika bra som de Koni som ni pratar om men plånboken tillät inga större utgifter
vart då?
till 205an?
Jag köpte det till 306:an, men det finns nog till 205:an också. Köpte det från CJ Styling, maila till [email protected] och fråga... PS. Det är inga ställbara grejer...
Ett litet råd: Häng inte upp er på att dämparna absolut ska vara ställbara. Man ska ha tid, lust och kunskap att ställa in dem också om de skall vara till ngn nytta. Det är ju fullt möjligt att krana in ställbara dämpare så att de fungerar SÄMRE än originaldämparna också! Ju fler rattar att skruva på desto större bli risken för felinställning dessutom.
"Sportdämpare" med fasta dämpvärden är icke att förakta om man vill ha ett enkelt liv. De har ju åtminstone en OK inställning från grunden. Om man tittar på coilovers så är de inte heller helt optimala att köra omkring med på saltdränkta vintervägar om man vill ha det underhållsfritt.
Sen är det inga dramatiska saker man kan göra med tex Avo eller Koni gula framdämpare, de ställs enbart i returdämpningen medan kompressionsdämpningen är fast inställd. Man hittar ganska snabbt en OK inställning för bana och komforten på vägen hem förbättras något lite av att man backar av, men inte så mycket eftersom kompressionsdämpningen är fast.
Det är också bra att vara medveten om att dessa sportsatser inte är några tävlingsgrejer. Uppgraderingen i dämpkraft och fjäderkonstant brukar ligga på plus ca 20-30% så komforten är inte helt "offrad på väghållningens altare". Om man vill ha mer extrema grejer så blir det till att specialbeställa eller handla i tex PeugeotSport-shoppen. Ändå verkar Avo upplevas som ganska "stötiga" vilket kan bero delvis på att det sitter rätt fina dämpare på Peugeot från början som kombinerar komfort och sport ganska bra genom lite mer raffinerade ventilsystem än vad som är vanligt på billigare sportdämpare.
"Sportdämpare" med fasta dämpvärden är icke att förakta om man vill ha ett enkelt liv. De har ju åtminstone en OK inställning från grunden. Om man tittar på coilovers så är de inte heller helt optimala att köra omkring med på saltdränkta vintervägar om man vill ha det underhållsfritt.
Sen är det inga dramatiska saker man kan göra med tex Avo eller Koni gula framdämpare, de ställs enbart i returdämpningen medan kompressionsdämpningen är fast inställd. Man hittar ganska snabbt en OK inställning för bana och komforten på vägen hem förbättras något lite av att man backar av, men inte så mycket eftersom kompressionsdämpningen är fast.
Det är också bra att vara medveten om att dessa sportsatser inte är några tävlingsgrejer. Uppgraderingen i dämpkraft och fjäderkonstant brukar ligga på plus ca 20-30% så komforten är inte helt "offrad på väghållningens altare". Om man vill ha mer extrema grejer så blir det till att specialbeställa eller handla i tex PeugeotSport-shoppen. Ändå verkar Avo upplevas som ganska "stötiga" vilket kan bero delvis på att det sitter rätt fina dämpare på Peugeot från början som kombinerar komfort och sport ganska bra genom lite mer raffinerade ventilsystem än vad som är vanligt på billigare sportdämpare.
EN 14497
Vad tar du för bara fjädrarna till en 206:a Pär?
EDIT: 30mm....
EDIT: 30mm....
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Pär wrote:Ett litet råd: Häng inte upp er på att dämparna absolut ska vara ställbara. Man ska ha tid, lust och kunskap att ställa in dem också om de skall vara till ngn nytta. Det är ju fullt möjligt att krana in ställbara dämpare så att de fungerar SÄMRE än originaldämparna också! Ju fler rattar att skruva på desto större bli risken för felinställning dessutom.
Hade jag haft råd hade jag ju lätt köpt bättre grejer, men jag trodde att ställbara dämpare kostade från 8 papp och uppåt
scheller wrote:WoberT wrote:originaldämparna duger gott åt mig.. det är bara det att om man ska sänka 40mm så håller ju inte dämparna särskilt länge..
måste man byta dämpare snart, om man sänker bilen 30mm?
/andreas.
Dom slits lite fortare än "normalt" vid sänkning + orginal dämpare, men inte extremt fort inte. Det är när man sänker 50+ som det börjar tära snabbare, 40 mm är litet mellanläge.
Ska man gå över 70 mm, kanske redan vid 60mm, så finns det speciella dämpare för det.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Hmm, det diskuteras två olika frågor här:
-Vid sänkning vill man inte (tro mig) att dämparen bottnar. "Intressanta" vägegenskaper är en tiofaldig underdrift. De två gånger jag har varit med om det har jag dammat av, Jag har inte kört sakta under tiden heller.
-Slitagebiten beror på att gamla dämpare får vändkanter på cylinderväggarna och att en sänkning får kolven att passera den nedre vändkanten oftare än vad som är nyttigt. Nya dämpare: sänkning spelar ingen roll för slitaget. Gamla dämpare: slits oproportionerligt fort av sänkning.
-Vid sänkning vill man inte (tro mig) att dämparen bottnar. "Intressanta" vägegenskaper är en tiofaldig underdrift. De två gånger jag har varit med om det har jag dammat av, Jag har inte kört sakta under tiden heller.
-Slitagebiten beror på att gamla dämpare får vändkanter på cylinderväggarna och att en sänkning får kolven att passera den nedre vändkanten oftare än vad som är nyttigt. Nya dämpare: sänkning spelar ingen roll för slitaget. Gamla dämpare: slits oproportionerligt fort av sänkning.
EN 14497
Nu fick jag migrän från hjässa till fotvalv. Om ni inte hör av mig igen har jag sålt mitt eget lik till vetenskapen med argumentet fotmigrän! Schmerze!WoberT wrote:jag har 10cm mellan däcket o skärmkanten.. det är lite väl mycket.. måst göra nåt åt det alltså... det gäller fram.. bak är det nog mindre än 5cm.. baslådan tynger ner 5cm.. =D
EN 14497
WoberT wrote:haha vadå..det är bara ett litet mellanrum..
jag borde ju sänka 50mm fram nästan.. för bilen är sjukt hög..
Men dämparna har ingenting med bilens obelastade höjd att göra. Det är fjädrarna som står för den biten.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
André V wrote:WoberT wrote:haha vadå..det är bara ett litet mellanrum..
jag borde ju sänka 50mm fram nästan.. för bilen är sjukt hög..
Men dämparna har ingenting med bilens obelastade höjd att göra. Det är fjädrarna som står för den biten.
jo det vet jag.. men om jag sänker så mycket som 50mm så måste jag ju ha dämpare som klarar den sänkningen.. original pallar väl inte med.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Medlem no. 754
tror faktiskt jag ska börja med att inhandla 35mm sänkfjädrar o se hur det blir.. det ska ju originaldämparna palla för ett tag.. bilen är ju rätt ny o det är mestadels landsvägsmil så dämparna har inte fått jobba så värst mycket. har mätt igen o det är 9cm mellan däck o skärmkant.. sänker jag 35mm blir det alltså 5.5cm .. rätt mycket mellanrum ändå..
men en förbättring helt klart..
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Medlem no. 754
WoberT wrote:tror faktiskt jag ska börja med att inhandla 35mm sänkfjädrar o se hur det blir.. det ska ju originaldämparna palla för ett tag.. bilen är ju rätt ny o det är mestadels landsvägsmil så dämparna har inte fått jobba så värst mycket. har mätt igen o det är 9cm mellan däck o skärmkant.. sänker jag 35mm blir det alltså 5.5cm .. rätt mycket mellanrum ändå..men en förbättring helt klart..
Bry dig inte om det, jag körde med 50mm på min funkade bra kan jag säga o utan några problem för stötdämparen......
Så köp 50mm direkt för du kommer bara ångra dig annars tro mig...
Lycka till Pelle
Sänk inte 50 mm!
Bump steer är sjukt irriterande
Jag vet inte exakt hur mycket jag sänkt min, men lite mer än WoberT, har väl ca 5 cm fram och runt 1 cm bak mellan däck o skärmkant. Bärarmarna har ganska exakt 0 graders statisk vinkel, det är inget vidare..
Bump steer är sjukt irriterande
Jag vet inte exakt hur mycket jag sänkt min, men lite mer än WoberT, har väl ca 5 cm fram och runt 1 cm bak mellan däck o skärmkant. Bärarmarna har ganska exakt 0 graders statisk vinkel, det är inget vidare..
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla