vet någon hur mycket servoolja det skall vara i behållaren, det finns två markeringar o nivån är alltid emellan de när jag kollar. spelar ingen roll om motorn är varm eller kall.
bilen är ganska svår att styra när den står still o ratten darrar typ, det låter som att remmen gnisslar ibland.
så jag undrar hur mycket vätska man ska ha i? hur ska nivån vara?
hur spänner man servoremmen? och var köper man vätska?
många frågor, men som alltid så uppskatas alla svar.
servostyrningsolja i 309 gti 16V
Man brukar kunna se på remmen om den är sliten och behöver bytas.
Spänna gör man genom att lossa i vaggan som servon sitter i.
Brukar bända med något sammtidigt som man drar åt bulten igen.
Lossa den svart plastkåpan som sitter i överkant på toppen och kolla på remmen.
Kostar inte mycket att köpa...
Vet tyvärr inte hur mkt olja det går åt dock, men den kan du plocka upp på alla biltillbehörsställen...
Spänna gör man genom att lossa i vaggan som servon sitter i.
Brukar bända med något sammtidigt som man drar åt bulten igen.
Lossa den svart plastkåpan som sitter i överkant på toppen och kolla på remmen.
Kostar inte mycket att köpa...
Vet tyvärr inte hur mkt olja det går åt dock, men den kan du plocka upp på alla biltillbehörsställen...
Nu med multitronic...
.
.
ok, sist jag kollade så såg man remmen klart o tydligt, så jag tror inte det finns någon kåpa på min..
kör på 195/55 R15 på min så det blev större motstånd än med vinterdäcken iaf.
remmen satt på en stor rulle upptill och på en liten nertill, gissar på att servon var den lila rullen, fast jag såg inget som kan se ut som någon spänningsanordning.
kör på 195/55 R15 på min så det blev större motstånd än med vinterdäcken iaf.
remmen satt på en stor rulle upptill och på en liten nertill, gissar på att servon var den lila rullen, fast jag såg inget som kan se ut som någon spänningsanordning.
Det är den lilla där nere som är servon ja, det stora hjulet sitter på en av kamaxlarna. Det är alltså det som driver servon.
Servon sitter fast mot växellådan och om du kollar närmare så kommer du att se att det finns två bultar som man kan lossa och spänna remmen på.
Lite svårt att förklara, men jag litar på att du hajar när du ser det.
Du lär nog få riva lite runt om för att komma åt allt.
Den är samma som på MI16 om det hjälper nått...
Lycka till
Servon sitter fast mot växellådan och om du kollar närmare så kommer du att se att det finns två bultar som man kan lossa och spänna remmen på.
Lite svårt att förklara, men jag litar på att du hajar när du ser det.
Du lär nog få riva lite runt om för att komma åt allt.
Den är samma som på MI16 om det hjälper nått...
Lycka till
Nu med multitronic...
.
.