Fodersjunkning på XU9J4 - preventiva åtgärder???

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Fodersjunkning på XU9J4 - preventiva åtgärder???

Post by Pär H »

Har messat och pratat lite med en som rejsat en del BX16V i långlopp och tittat närmare på en XU9J4-motor med sjunkna foder. Begriper liksom inte varför det händer, därför kan jag inte heller komma på någon åtgärd.

Fenomenet uppstår tydligen vid högt effektuttag, +200 hk, och under längre tid, tex långlopp. Lite mer sättning sker närmast svänghjulet. Nu kommer inte min motor att utsättas för detta, men jag undrar ändå.

Går det att göra ngt åt detta genom tex kylning, eller är helt enkelt blocket för vekt vid fodersätena?

Är det ngn skillnad på blocket för XU7 i fråga om fodersätena?

Vet ngn om det finns "ful-shims" för fodren? Original lr PeugeotSport finns inte.

Fler tips?
EN 14497
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Det är ju bara oringar i botten, men om man planar det toppa blocket så borde ju fodren "sticka upp" mera.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Richard Gustavsson wrote:Det är ju bara oringar i botten, men om man planar det toppa blocket så borde ju fodren "sticka upp" mera.
Däckar liksom? Fortsätter det inte att sjunka då om man liksom bara "kör på" efter planingen?
EN 14497
Nicklas

Post by Nicklas »

Är det inte så att o-ringarna sjunker ihop då direkt när du drar dit toppen? Vad är det som ger vika? Blocket eller fodren?
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nicklas wrote:Är det inte så att o-ringarna sjunker ihop då direkt när du drar dit toppen? Vad är det som ger vika? Blocket eller fodren?
Fodren vilar liksom inte mot själva o-ringarna, de tätar en bit upp. Fodren ligger direkt mot metall och jag kan inte se annat alternativ än att det är blocket som ger sig.
EN 14497
Nicklas

Post by Nicklas »

Men vilar verkligen fodren mot metallen i botten? Vilar dom inte på kanten där o-ringen är? Kommer inte på just nu hur det ser ut...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Nicklas

Post by Nicklas »

Kollade på lite genomskärningsbilder och där verkar det som om de bara vilar vid fodersätena vid o-ringen... Men det verkar ju onekligen dåligt om det är så att det ger vika, men det skulle va kul och se hur det gett sig.. trist att behöva skicka blocket efter ett lopp...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Fodren vilar inte på o-ringarna i egentllig mening. Nu vet jag inte hur man beter sig vid montering av fodren, men antagligen hamnar väl o-ringarna i "vecket" på fodret mellan anliggningsytan (som ligger mot metallen i blocket) och den tunnare delen av fodret som fortsätter ner mot veven.

Så visst måste det vara blocket som deformeras på ngt vis, men om det är lokalt vid sätena eller om hela blocket "viker sig" förstår jag inte.

Hade det varit lokalt borde det ju gå att shimsa, men tydligen slängs blocken efter fodersjunkning och om ändå fodren fortsätter att sjunka köper man ju ändå bara tid.

Vore kul att veta om det fanns ngn långsiktig åtgärd som förhindrade att det hände. Dra bultar strategiskt kanske???????
EN 14497
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

det är metall mot metall som gäller för foder och blocket, med o-ring emellan. Men jag kan faktiskt inte förstå hur foderna kan sjunka på detta sätt.
är det så liten anliggningsyta nertill mot botten av fodret...
*f*n, letar bild...*
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Image

sådär ser det ut iaf. notera att det är 88:ans GTI block, dock 1900.....
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Enok: "O-ring emellan" kan misstolkas. O-ringen bär ju ingen last.

Fodren vilar på det första metallfärgade under det där rosafärgade partiet på enoks bild. De där små flänsarna ner mot veven kan inte ha ngn strukturell funktion, om nån nu trodde det.

Fodren närmast svänghjulet tycks också sjunka mest. Det tyder ju inte på en vekhet i mitten av blocket.

Är det brist på kylning och ren plasticering av alu-blocket?
EN 14497
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Finns de som fyller övre delen runt fodren med betong, just för att förhindra att fodren sjunker. Men det är som jag förstått i samband med överladdning. Handlar ju om Alfamotorer då iofs, vet inte om det fungerar med kylning osv. på en XU-motor.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Loffas »

vet inte om de e relevant men n9te har gjutna foder i blocket o klarar mycket.

men du vill köra helt på xu9j4?
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Loffas wrote:vet inte om de e relevant men n9te har gjutna foder i blocket o klarar mycket.

men du vill köra helt på xu9j4?
Ja, pga vikt och topplock.

XN-motorerna kräver väl bara en kokning också för att forden ska sjunka? Kanske gäller bara de äldre iofs?
EN 14497
Post Reply