bakvagn 205, erfarenheter!
en dum fråga:
hur vet man om lagerna börja bli dåliga?
min bil är väldigt stum i fjädringen bak, kan det ha något med dåliga lager eller är alla 205:or styva i bakfjädringen?
hur vet man om lagerna börja bli dåliga?
min bil är väldigt stum i fjädringen bak, kan det ha något med dåliga lager eller är alla 205:or styva i bakfjädringen?
Anton Ewald medlemsnr. 462
205 GTI Monte Carlo -91
min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil
205 GTI Monte Carlo -91
min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Du kan i vissa fall se en viss lutning på bakhjulen. underkant mer utåt och överkant innåt. men det är nästan bara i extremfall och om det blivit en stor, tydlg skillnad så bör ha en totalt stum bakaxel närsomhelst likaså.
Annars så rekommenderar jag att ni lägger er under bilen och inspekterar fogen mellan bakbalken och svingarmen, där det skal röra sig. kolla efter om det är större mellanrum(balk-sving), ojämt(därav lutning) på något ställe...
Visst släng upp bilder på era svingar så kan vi annars bedömma dom tillsammans. skall leta fram ett bild ex där det visar en axel som satt sig, när allt e monterat....återkommer....
---> Hittade en annan bra bild som visar vart balk + sving sitter ihop.....
observera att svingaxeln sitter fastrostat i balken...
http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 155708.jpg
Annars så rekommenderar jag att ni lägger er under bilen och inspekterar fogen mellan bakbalken och svingarmen, där det skal röra sig. kolla efter om det är större mellanrum(balk-sving), ojämt(därav lutning) på något ställe...
Visst släng upp bilder på era svingar så kan vi annars bedömma dom tillsammans. skall leta fram ett bild ex där det visar en axel som satt sig, när allt e monterat....återkommer....
---> Hittade en annan bra bild som visar vart balk + sving sitter ihop.....
observera att svingaxeln sitter fastrostat i balken...
http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 155708.jpg
Hmm... Så där var min gamla axel, även den höger sida tror jag. Jag köpte en beg. från en -92 som hade gått under 10 000mil, men tänkte sänka på samma gång innan montering. Tur var väl det, för vi fick inte ur stavarna så slog vi ur svingarmarna. Då hade även nya bakaxeln skurit på höger yttterlager.. Tur som jag hade så klarade vi det genom att bara byta lagret och packboxen, lagerytan var inte så dålig, utan vi rengjorde den och putsa lite fint. Vid ihopmonteringen så gick det åt en hel del fett, kan jag lova
Då ska tänkas att bakaxeln var från en -92a som gått under 10 000mil...
Tyvärr kan jag inte styrka de uppgifterna men det kan mycket väl stämma att den var från en -92 för den hade bromsreduceringsventilerna vid stötdämparna bak och inte vid "tröskeln?".
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
SMC 500 Wildcat -10
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Han har ingen hel axel, 3st skurna dessvärre. Och min var ju oxå dålig och då köpte jag en beg. som även den var dålig. Sammanlagt har brorsan och jag varit med om 5st dåliga axlar. En som vi inte haft isär är den som satt på brorsans 205;a och den axeln är såld. Så alltså har vi inte varit med om någon bra axel! Alla bör nog ha problem med sina lager på 205! Åtminstone 1lager är dåligt på 205 ägarnas axlar skulle jag gissa på. Det märks inte direkt när ett lager gett upp heller. Utan det märks när lagret skurit rejält och då går varken bärarmen eller balken att använda.
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
SMC 500 Wildcat -10
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

- Stefan Eriksson
- Stefan Sager
effe wrote:Min verkar fungera som den skall än så länge iaf, blir nog till att borra dit nipplar för säkerhets skull, bilen har ju trots allt rullat 21k och jag vet inte om den är renoverad någon gång
Better safe than sorry!
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
- Johan Jatko
Jag har just beställt nya lager till min bakvagn, och jag har ändå en -94 405 Mi16 som gått 15500... Och smörjnipplar har det funnits sedan bilen hade gått 9000 mil ungefär, är det överdrivet att byta lagren nu??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
- Stefan Eriksson
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

- Johan Jatko
Jag frågade specifikt om eventuella packboxar, och han la till någon packring... Men någon metalldistansring hörde jag aldrig nånting om.. Och jag sa att det skulle vara komplett med alla saker som kan tänkas behöva bytas ut...
Tyckte att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och byter innan det händer nånting. Finns inget värre än när man känner till att det kan bli problem med vissa grejer på bilen - och sedan så inträffar dom!!
Tyckte att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och byter innan det händer nånting. Finns inget värre än när man känner till att det kan bli problem med vissa grejer på bilen - och sedan så inträffar dom!!
Johan Jatko wrote:Jag frågade specifikt om eventuella packboxar, och han la till någon packring... Men någon metalldistansring hörde jag aldrig nånting om.. Och jag sa att det skulle vara komplett med alla saker som kan tänkas behöva bytas ut...
Nån packbox extra är det inte, den sitter inbyggd i det inre lagret, samma som att det yttre lagret också är kåpan utåt.
Sen sitter det en plasthylsa i bärarmen, mellan lagren, på Peugeotverkstan(Kba) gör de så att de låter en mek.verkstad svetsa i en stålhylsa istället. Jag struntade i den helt, tror inte det spelar så stor roll, det enda är väl att man får trycka i MYCKET mer fett istället.
- Johan Jatko
Nu ska dom bytas snart... Har tyckt mig se att det lutar lite mer på höger sida, eller är det en synfälla??
Kan ta kort före och efter bytet så får man se om det blir någon skillnad...
Vilka är tendenserna när lagren är på väg att ge upp?? Blir det gradvis hårdare bakvagn, eller blir den bara helt plötsligt stel?? Det smäller till lite i bakvagnen när jag kör över skarpa kanter, är det lagren eller finns det nånting annat i bakvagnen som kan bli glappt efter årens lopp??
Kan ta kort före och efter bytet så får man se om det blir någon skillnad...
Vilka är tendenserna när lagren är på väg att ge upp?? Blir det gradvis hårdare bakvagn, eller blir den bara helt plötsligt stel?? Det smäller till lite i bakvagnen när jag kör över skarpa kanter, är det lagren eller finns det nånting annat i bakvagnen som kan bli glappt efter årens lopp??
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Idag har vart en glädjens dag och allt känns nu helt underbart!
Inhandlade en bakaxel från 309 med 23mm torsionstavar ochpeugeot sport dämpare och annan lösning för bakbromsar, dock inga ok så det blir original baktill.
bakaxeln har vart ute i världen tydligen på rally och någon förare från stockholm vid efternamn "ericsson" har haft denna.
Plockade isär bakaxeln och det gick otroligt bra, använde enbart en vanlig hammare och knackade isär sakerna. och då kan man jämnföra de skurna axlarna som jag fått haft den största bondgårds-släggan och dunkat med.
Allt innandömme var kanonfint och jag bytte lager och total rengjorde och fettade allt till max.
svingarmar, balk, fästen, stavar och div är numera lackat i halvblank/matt -svart lite tjockare karrosserifärg. Ser otroligt bra ut!
hela axeln andas "ny-känsla".
Frågan är bara om jag skall åka på ställbara AVO dämpare eller peugeot sport´s egna dämpare som följde med axeln....Får höra av peugeot imorn vad dämnparna är till för då de fick uppdraget att härleda numren som stod på dämparna.
bild:
http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 185227.jpg
Inhandlade en bakaxel från 309 med 23mm torsionstavar ochpeugeot sport dämpare och annan lösning för bakbromsar, dock inga ok så det blir original baktill.
bakaxeln har vart ute i världen tydligen på rally och någon förare från stockholm vid efternamn "ericsson" har haft denna.
Plockade isär bakaxeln och det gick otroligt bra, använde enbart en vanlig hammare och knackade isär sakerna. och då kan man jämnföra de skurna axlarna som jag fått haft den största bondgårds-släggan och dunkat med.
Allt innandömme var kanonfint och jag bytte lager och total rengjorde och fettade allt till max.
svingarmar, balk, fästen, stavar och div är numera lackat i halvblank/matt -svart lite tjockare karrosserifärg. Ser otroligt bra ut!
hela axeln andas "ny-känsla".
Frågan är bara om jag skall åka på ställbara AVO dämpare eller peugeot sport´s egna dämpare som följde med axeln....Får höra av peugeot imorn vad dämnparna är till för då de fick uppdraget att härleda numren som stod på dämparna.
bild:
http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 185227.jpg