ta loss skivor fram?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

ta loss skivor fram?

Post by Amar »

jo den ahr likadana ok som 205:an, girling oken.. men jag får inte loss skivan

tog loss hela oket. tog loss de två skruvarna som håller fast skivan, men den vägrar flytta på sig... slog o bankade på alla möjliga sätt, värmde o slog åter igen.. men den vill inte lossna alls.

är det något jag missat? hur får man loss jävla skivan.. missade träffen pga att man inte fick loss de jävlarna.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

öööh, vafan....borde ju som sagt inte vara några problem då...hum...
Amar

Post by Amar »

sitter som berget... nån verkar ha hällt massa epoxylim på innna montering, för jag får inte loss skiten. så jävla sur nu.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Ummh på min 405:a som vad jag vet har samma princip på skivorna så var det bara att lossa skruvarna och plocka loss, satt inte fast alls..

Nån som missbrukat loctite? eller som du säger epoxi. varför man nu skulle göra det?

Går det komma åt att slå med ett skarpt järn mellan kontaktytorna så man kilar isär skivan från navet?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

även fast de sitter epoxy så borde dom ju gå o lossa?? menar...de blir ju ett x antal grader på dom?? så epoxyn kan ju knappast vara kvar efter alla inbromsningar...låter mysko iaf!=/ e bara o banka o slå, om du inte kan förvärma skivan på nått sätt o sen slå bort den
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Pettson

Post by Pettson »

slägga!! om du ska byta så är det bara att ladda på...
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Spruta på 5-56 eller wd40 runt navet och i bulthålen så det tränger imellan skrivan och fästplattan.. Låt verka under natten, dusha på lite mer 5-56 med jämna mellanrum..
Sen tar du en hammare och slår/knackar, från insidan i utkant på skivan, jobba varvet runt..
Skivorna kan ta fast utav helv..., men det ska gå :wink:
Amar

Post by Amar »

vet att det ska gå men jag lyckas f*n inte.. försökte bända loss med kofot också men det gick inte...

ska få tar på en slägga o sen gå o misshandla den lite.. antingen lossnar den eller hela hjulupphängningen. hoppas på alt 1.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Skivor kan sitta ordentligt hårt, ska skivorna bytas så är det bara att bonka på allt vad du orkar med handslägga, hjulupphängningen lär tåla det, en annan sak med skivorna, de kan gå sönder ibland.
Slå både radiellt, alltså på kanten rakt in mot centrum, och inifrån så ska de släppa efter en stund ska du se.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Amar »

börjar fundera på om jag verkligen behöver byta skivorna..

var nere o mätte o de var över 18mm tjocka iaf.

nya är 20mm tjocka om jag kommer ihåg rätt.

hur mycket mera tål de, eller skall de bytas nu?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Enligt Brembos hemsida är det 18,5mm som är minsta tjocklek på en 309 GTi16.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Hasse_K-d »

Jag bytte skivor på min 205:a -88 och skivorna hade rostat fast duktigt. Spätt och slägga samt massor med rostlösare gick det åt samt en och annan svordom :twisted: Skivorna gick tillochmed sönder på flera ställen och när de släppte så var det med en smäll och de for flera meter över garagegolvet. Så du har säkert inte gjort ngt fel utan det är bara en massa brytande som behövs.
Peugeot 205 cti
VW 1303S -73
Sliced

Post by Sliced »

Och skaffa försänkta insexskruvar när du monterar tillbaka dom. *hatar stjärnskruvar*
Guest

Post by Guest »

Nu e det dags att du kan använda dina biceps eller vad det än du har :roll: ingenting är omöjlig som man bruka säga (annars kör till nån verkstan :lol: )
Post Reply