Gomorron,
Bytte startmotor på syrrans 205 GTI-88 igår och när vi fått ihop allt och startade den så hände det skumma grejer. Gasar man inte alls dör bara motorn, och gasar man till går den upp till ca 4000 rpm och hänger sig där några sekunder, för att sedan falla ner igen och dö. Om man lirar lite med gasspjället kan man hålla den vid liv, men den går ändå halvruttet. Kopplar man ur LMM så går den ryckigt men den tokvarvar inte. Kopplar man däremot tillbaka LMM så drar den upp till 4000 rpm igen, och sen faller varvtalet och den dör igen. Motorn verkar inte gå riktigt rent heller.
Det skumma (som vanligt...) är att motorn gick helt normalt innan startmotormeket, som för övrigt krävde gynekolog-attribut.
Tilläggas bör att det sitter JR-direct-Air kit på bilen.
Nån som känner igen detta? Har läst igenom forumet men inte hittat nån med samma fenomen. Mycket tacksam för tips!
//Linus
CP-tomgångsbeteende 205 GTI-88 *löst*
CP-tomgångsbeteende 205 GTI-88 *löst*
Last edited by Linus on Fri Feb 27, 2004 11:30, edited 1 time in total.
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
-
Linkan
Linkan: Mmm lite läskigt e det allt, särskilt som jag också kallas Linkan av en del kompisar... Hoppas inte din syrra heter Klara.....
För att återgå till problemet så är det förhoppningsvis löst nu. Det var en luftläcka pga hål i den gummi-muff som förbinder LMM med insuget, alltså den man får med när man köper Direct-Air Kit. Verkar vara taskig kvalité på den eftersom den spruckit kring bägge de små anslutningsslangarna från oljepåfyllningslocket o vad det nu oxå e. Hursomhelst, jag tog en bit grovt rör av samma dimension som LMM och borrade upp två hål på långsidan och svetsade på två korta rörstumpar av rätt dimension för att ansluta nyss nämnda små slangar. Sen skar jag sönder muffen till två muffar, en mellan min nya rörbit och LMM och en mellan insugsröret och min nya rörbit. På med slangklämmor och skruva åt, sen startade bilen och verkade gå som vanligt= lite halvruttet.
Ska kolla över den mer idag, men jag tror detta löste problemet.
//Linus 205 16v
För att återgå till problemet så är det förhoppningsvis löst nu. Det var en luftläcka pga hål i den gummi-muff som förbinder LMM med insuget, alltså den man får med när man köper Direct-Air Kit. Verkar vara taskig kvalité på den eftersom den spruckit kring bägge de små anslutningsslangarna från oljepåfyllningslocket o vad det nu oxå e. Hursomhelst, jag tog en bit grovt rör av samma dimension som LMM och borrade upp två hål på långsidan och svetsade på två korta rörstumpar av rätt dimension för att ansluta nyss nämnda små slangar. Sen skar jag sönder muffen till två muffar, en mellan min nya rörbit och LMM och en mellan insugsröret och min nya rörbit. På med slangklämmor och skruva åt, sen startade bilen och verkade gå som vanligt= lite halvruttet.
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
Jag har haft samma problem som dej, och jag har också ett sånt där jr open air kit. Det där gummiröret som man får med gick sönder för mej också, verkar vara ganska kass kvalitè. Min gick skit tills jag tätade riktigt ordentligt.. Men den går fortfarande inte helt rent, den går ner under tomgångsvarvtalet om man gasar till.Jag har kommit fram till att det är inte bra att ha öppet filter när det är kallt ute, bilen blir segare på att svara på gasen då, vilket antagligen leder till att den går kasst. Jag ska nog sätta tillbaka orginalburken, jag kan höra av mej om det blir bättre/sämmre.
205 gti 8v -89 

-
Guest
Linus wrote:Linkan: Mmm lite läskigt e det allt, särskilt som jag också kallas Linkan av en del kompisar... Hoppas inte din syrra heter Klara.....
//Linus 205 16v
Hehe, jag lyckades få dit den utan prbolem, lite seg till en början men sen så... min syrra heter förövrigt Sara, så de skiljer iaf en bokstav