Dimensionera avgassystem
Dimensionera avgassystem
Eventuellt byter jag till rostfritt i år.
Frågan är bara vilken storlek, 2-tums eller 2,5-tums? Det är ju ingen större skillnad i pris direkt.
Jag vet att det finns trådar om det här, men de gäller kanske inte nödvändigtvis för min motor. Har 1,6 16v motorn ju.
Jag vill ju inte ha 120dB när man cruisar genom stan liksom..
Och inte för att jag har några illusioner om effektökning, men om det är någon skillnad mellan dimensionerna så får man väl väga in det också.
Frågan är bara vilken storlek, 2-tums eller 2,5-tums? Det är ju ingen större skillnad i pris direkt.
Jag vet att det finns trådar om det här, men de gäller kanske inte nödvändigtvis för min motor. Har 1,6 16v motorn ju.
Jag vill ju inte ha 120dB när man cruisar genom stan liksom..
Och inte för att jag har några illusioner om effektökning, men om det är någon skillnad mellan dimensionerna så får man väl väga in det också.
2½ = 120 db genom stan.. och så pass överdimensionerat så att det är fel ur prestandasynvinkel.
kör 2,25" om du kan, då får du trevligare ljud, men inte så att man upplever det som jobbigt (inte jag i alla fall)
om du vill ha ett gurglande och mäktigt ljud när du cruisar, kör en lite större slutdämp med strypning i alternativt spjäll som japskillarna gör
kör 2,25" om du kan, då får du trevligare ljud, men inte så att man upplever det som jobbigt (inte jag i alla fall)
om du vill ha ett gurglande och mäktigt ljud när du cruisar, kör en lite större slutdämp med strypning i alternativt spjäll som japskillarna gör
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
bra fråga det.. simmons har system i 2,25 har jag för mig, eventuellt att man kan köpa rör löst i den dimensionen?
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Niklas wrote:2½ = 120 db genom stan.. och så pass överdimensionerat så att det är fel ur prestandasynvinkel.
Nja, ljudbiten kan jag hålla med om, men grövre dimension=lägre mottryck=motorn får enklare att trycka ut avgaserna=mer effekt genom mindre förluster.
Lägre totalt mottryck än maximalt 10 kPa ger en motsvarande förlust i BMEP (Brake Mean Effective Power- mått på prestanda), men högre än 10 kPa resulterar i en sänkning av den volymetriska effektiviteten hos motorn och därmed en relativt högre förlust i BMEP.
Mumbo-jumbo, javisst.....
Som en jämförelse ligger ett system till V70 T5 på kring 40-50 kPa, vilket innebär stora förluster i prestanda som offras på komfort/ljudnivå altaret.
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
Räkna gör man inte utan vidare, antingen får man köra CFD-beräkningar i dator, vilket kräver en hel del kunskap, eller så testar man systemet i bänk eller i rigg på bil. Då mäter man med tryckgivare placerade i avgassystemet och jämför med omgivningstrycket. Tryckfallet= mottrycket i kPa eller vilken enhet man nu föredrar att använda.
//Linus
//Linus
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
Ok, tänkte att det hela kunde utryckas i en formel, då man visste storleken på motorn, den mängd avgaser den levererar, hur det skulle färdas genom ett system av en viss storlek.
Men jag fattar det svåra i mitt resonemang om uträkning, avgassystem är ju olika utformade och bromsar olika mycket på olika ställen.
Men jag fattar det svåra i mitt resonemang om uträkning, avgassystem är ju olika utformade och bromsar olika mycket på olika ställen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Linus wrote:Niklas wrote:2½ = 120 db genom stan.. och så pass överdimensionerat så att det är fel ur prestandasynvinkel.
Nja, ljudbiten kan jag hålla med om, men grövre dimension=lägre mottryck=motorn får enklare att trycka ut avgaserna=mer effekt genom mindre förluster.
Lägre totalt mottryck än maximalt 10 kPa ger en motsvarande förlust i BMEP (Brake Mean Effective Power- mått på prestanda), men högre än 10 kPa resulterar i en sänkning av den volymetriska effektiviteten hos motorn och därmed en relativt högre förlust i BMEP.
Som en jämförelse ligger ett system till V70 T5 på kring 40-50 kPa, vilket innebär stora förluster i prestanda som offras på komfort/ljudnivå altaret.
//Linus 205 16v
Nej, det stämmer inte.
En motor utrustad med 1 1/8" Headers utvecklade ca 20 hästar mer än med 2" Headers.
Hur går det ihop med din teori?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Tobbe Tuff wrote:Linus wrote:Niklas wrote:2½ = 120 db genom stan.. och så pass överdimensionerat så att det är fel ur prestandasynvinkel.
//Linus 205 16v
Nej, det stämmer inte.
En motor utrustad med 1 1/8" Headers utvecklade ca 20 hästar mer än med 2" Headers.
Hur går det ihop med din teori?
Fast för headers (dvs grenrör el. extraktor-rör) gäller inte riktigt samma sak som för rören som bara ska leda bort avgaserna. Grenrör/headers måste ha exakt rätt dimensioner för att motorn ska ge bra med effekt.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
"Min teori" är inte något jag hittat på själv, det är allmänt vedertaget att så länge vi snackar en 4-takts motor så är så lågt mottryck som möjligt att föredra. Det är sannolikt något annat som spelat in i ditt exempel.
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
Tack André, så långt tänkte jag inte, men det är klart att när det gäller just grenrör/headers så är det skillnad, där kan man ju stämma av så man får avgaspulsationerna att verka till sin fördel. Vad jag syftat på är främst den "kalla delen" av avgassystemet, dvs efter katalysatorn (om man har en).
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
205 16v rockade fett
BMW e46 färdigutvärderad
Vad bra, då är även jag med
Trodde du syftade på ett komplett avgassystem Linus...
Trodde du syftade på ett komplett avgassystem Linus...
- Eric Josefsson
Pulsationer har inte med mottryck att göra, gashastigheterna har det däremot.
I avgassystemet från DP och bakåt gör det inte så mycket om man har ett bra grenrör, har man inte ett bra grenrör så kan det krävas mottryck för att få upp gashastigheterna till acceptabla nivåer.
I grenröret speciellt är det mycket viktigt att ta gashastigheter i hänsyn före mottryck. (skiter i att fördjupa pulsationer just nu)
Dra upp primärena på en bil till 2" direkt från toppen och du kommer ha en bil som går skit.
Likaså på en bil med kasst grenrör (min golf) där dpn gick av i flexröret innan katten= nära noll i mottryck från dp och bakåt.. den gick inget vidare den veckan..
Fast den baktände ju häftigt när man släppte på gasen
I avgassystemet från DP och bakåt gör det inte så mycket om man har ett bra grenrör, har man inte ett bra grenrör så kan det krävas mottryck för att få upp gashastigheterna till acceptabla nivåer.
I grenröret speciellt är det mycket viktigt att ta gashastigheter i hänsyn före mottryck. (skiter i att fördjupa pulsationer just nu)
Dra upp primärena på en bil till 2" direkt från toppen och du kommer ha en bil som går skit.
Likaså på en bil med kasst grenrör (min golf) där dpn gick av i flexröret innan katten= nära noll i mottryck från dp och bakåt.. den gick inget vidare den veckan..
Fast den baktände ju häftigt när man släppte på gasen
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Dra upp primärena på en bil till 2" direkt från toppen och du kommer ha en bil som går skit.
Nu är du ute och cyklar Eric.
Det finns motorer som har 2" primärrör.
- Eric Josefsson
Tobbe Tuff wrote:Eric Josefsson wrote:Dra upp primärena på en bil till 2" direkt från toppen och du kommer ha en bil som går skit.
Nu är du ute och cyklar Eric.
Det finns motorer som har 2" primärrör.
Nu pratar vi på ett peugeotforum inte jänk för 800cui och uppåt
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
jajaja, lätt att glömma...

Nevyn: Åk och snacka med JT på väg till jönköping. Vad jag har hört skall dom vara duktiga på sin sak.
Annars ligger ju Rays Metallfabrik inte långt ifrån Grimsås och där kan du ju köpa simonssystem till en hacka. Var där idag och köpte ett komplett system till en Honda Civic för 900spänn. (dock utan ändrör)
Annars ligger ju Rays Metallfabrik inte långt ifrån Grimsås och där kan du ju köpa simonssystem till en hacka. Var där idag och köpte ett komplett system till en Honda Civic för 900spänn. (dock utan ändrör)
- Team Müsseldorf Racing -
Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld