Eric Josefsson wrote:closetland wrote:du är ju sjuk.... vad gjorde du den där i????3dmax eller???????????
den bilden var användbar tror jag(fattar iaf

)..... men alltså hur funkar detta görs spacers av någon som kan svarva eller kan man beställa från nånstans???
och vad brukar de kosta?
Mechanical desktop 5
Utgår man ifrån stångmaterial så ska den först kapas i lagom tjocka skivor, därefter svarvar man till tjocklek och centrumstyrningarna (kräver minst ett greppbyte i svarven, därefter så ska hålen och konorna göras (fräs)
Edit: går ju göra allt i fräs men jag tror det blir bättre balanserat vid tillverkning i svarv.
Nja...balanseringen blir nog lika bra i en fräs. En modern CNC-maskin har en noggrannhet på ca 0,01 mm så det duger, särskilt med tanke på att rundgångsnogrannhet på en fälg knappast ligger i närheten av det, knappast planheten heller...
Annars finns det ju svarvar som klarar hela bearbetningen också.
Jag skulle tro att det räcker med höghållfast aluminium och sen helicoilgängor i skruvhålen. Men för att vara på den säkra sidan kanske stål är att föredra.
Ska en mek.verkstad göra såna spacers vitt kan de nog bli ganska dyra, om man räknar lite lätt på aluminiumspacers: 1 timme programmering, 1 timme ställande och framtagande av mtrl, ca 30-45 min st. i tillverkning. = 4 timmars jobb a ca 500+moms/timme+ 16st. M12 HC-insatser a 10:-st= 650-800:- st.
Ytterligare några kronor för stålvarianten.