Konservera en motor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Konservera en motor

Post by Fnatte »

Jag har lite planer för framtiden, och några av dom innefattar att min bil skulle stå still ett längre tag. Så för att undvika dubier inför utlandsvistelse, pga jag är orolig för vad som kanske kommer hända med min älskade bil ställer jag nu frågan: Hur eller kan man konservera en motor som inte ska användas på ett tag, eller ska man få tag i någon som kan tänka sig att motionera bilen på regelbunden basis?
Hjulen vet jag att man ska skaffa plåtisar om den ska stå på sina tassar, eller om man pallar upp bilen istället. Hur är det då med dämpare som inte används på närmare ett år, talar det för att man istället har bilen på plåtisar och att någon tar ut den på en sväng var 3-4 vecka?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
nevyn

Post by nevyn »

Ehm, varför plåtisar?

Jag tar alltid ur batteriet om bilen står en längre tid... Sen kör jag den någon gång då och då...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sälj bilen och köp en ny om ett år.

En bil mår sällan bra av att stå still, helst inte ens i några veckor. Daglig användning håller alla packningar, tätningar och andra rörliga delar i skick.

Det som verkar må sämst är bromsar. Har ett par gånger köpt bilar som stått avställda både 1 år och längre och det första man får gå igenom är hela bromssystemet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Amar

Post by Amar »

TheDagger wrote:Sälj bilen och köp en ny om ett år.

En bil mår sällan bra av att stå still, helst inte ens i några veckor. Daglig användning håller alla packningar, tätningar och andra rörliga delar i skick.

Det som verkar må sämst är bromsar. Har ett par gånger köpt bilar som stått avställda både 1 år och längre och det första man får gå igenom är hela bromssystemet.

sant det där... köpte min 309:a oskattad o med körförbud sedan par månader tillbaka... det var knappt så att bromsarna tog alls när man köpte den...

det första jag gjorde var att renovera oken och byta bromsvätska o belägg.

fnatte: smart att lägga den på plåtisar... så inte alusarna blir stulna eller nåt... men lämna nycklarna till någon som du litar på så han kan köra ut den 1 gång i veckan eller så...
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

hyr ett garage, lämna nycklen till din mamma, bror etc, så de luftar bilen ibland. Det e värt ett antal hundra i månaden att den står varmt o gott. Det behöver ju inte vara i city direkt , med tanke på hur sällan den ska nyttjas.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ehm, varför plåtisar?

För att vad jag hört om att bilar som står stilla medför lite ovala hjul, så det skulle vara bättre att paja ett par plåtisar istället för alufälgar.

Sälj bilen och köp en ny om ett år.

Aldrig i livet att jag säljer min bil! Inte än iaf :lol:

hyr ett garage, lämna nycklen till din mamma, bror etc

Har garage uppe i sthlm, gratis, men det är frågan hur tända päronen är att ha bilen stående där, samt att dom ska lufta den... Vad som kommer hända då är förmodligen att dom kommer använda den som en bruksbil, vilket jag inte vill.

Dock verkar det som att mn får göra så.
Tack för svar!
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Fälgarna blir ju knappast ovala eller? det är väl däcken som blir lite ovala, men det lär ju gå till sig efter ett tag igen
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det är bara vad jag hört, fast det kanske gäller mer på gamla bilar som stått länge.

FR Autosport Sweden FTW
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

effe wrote:Fälgarna blir ju knappast ovala eller? det är väl däcken som blir lite ovala, men det lär ju gå till sig efter ett tag igen

Det är däcken som bli ovala, hade en Camaro som hade stått över vintern, det behövdes nog ett par hundra mil innan de blev bra. Helst då om man kör de milen på en längre sträcka, alltså att man värmer upp däcken ordentligt och kör länge... Att fälgarna skulle bli ovala har jag väldigt svårt att tro.
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
nevyn

Post by nevyn »

Dessutom så räcker det väl att man rullar lite på dem ibland för att de inte ska bli ovala?
Stefan Eriksson

Det fenomenet kan uppstå även om bilen står en kortare tid, tex under en varm sommardag...
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

nevyn wrote:Dessutom så räcker det väl att man rullar lite på dem ibland för att de inte ska bli ovala?

Var problem med vissa 406or när dom kom. dom hade ovala däck. Lösningen var att släppa ut luft så det var typ 1 bar kvar. Ut och köra däcken riktigt varma. Sen åka in å hänga bilen på lyften pumpa i 4 bar sen låta däcken kallna. Sen släppa ut så det vart runt 2,3.

Funkar väldigt bra att göra så.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Nicklas

Post by Nicklas »

Richard Gustavsson wrote:
nevyn wrote:Dessutom så räcker det väl att man rullar lite på dem ibland för att de inte ska bli ovala?

Var problem med vissa 406or när dom kom. dom hade ovala däck. Lösningen var att släppa ut luft så det var typ 1 bar kvar. Ut och köra däcken riktigt varma. Sen åka in å hänga bilen på lyften pumpa i 4 bar sen låta däcken kallna. Sen släppa ut så det vart runt 2,3.

Funkar väldigt bra att göra så.

Inte alla som har lyft... hallå... :roll:
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
nevyn

Post by nevyn »

man har väl pallbockar? :D
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

Om du skall palla upp den med pallbockar kan det vara bra att palla upp den så att dämparna är så ihoptryckta de kan bli, dvs palla upp den i hjulupphängningar på något sätt.

Vidare, för motorkonserveringen, så kan det vara bra att droppa ett par droppar olja i varje cylinder och dra runt den utan tändstift ett par varv med startmotorn. Silikona slangar och liknande innan kan fungera också.

Och när du skall igång den igen, så byt olja och helst bensin också innan. Oljan är väl viktigast om den stått i kallgarage eller utomhus, men bensinen åldras faktiskt oavsett. Och om du inte byter den så åker du nog på att byta bensinfilter och ev. spridare efter att ha kört slut på den gamla bensinen.
Brummar runt i en svart Astra Sport
Loffas

Post by Loffas »

varför inte sälja? e väl dumt o ta ägandekostnaden när nån annan kan göra de :roll:
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag vill inte sälja min bil av den enkla anledningen att jag vill ha kvar den.
Ställer jag av bilen så är det inte så stora ägandekostnader, och bilen kommer ju inte tas på några längre turer, runt i kvarteret bara där polisen inte cirkulerar.

FR Autosport Sweden FTW
Stefan Eriksson

Var skall du åka btw? utomlands och plugga eller?
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
nevyn

Post by nevyn »

Tobias Lindell wrote:Om du skall palla upp den med pallbockar kan det vara bra att palla upp den så att dämparna är så ihoptryckta de kan bli, dvs palla upp den i hjulupphängningar på något sätt.

Vidare, för motorkonserveringen, så kan det vara bra att droppa ett par droppar olja i varje cylinder och dra runt den utan tändstift ett par varv med startmotorn. Silikona slangar och liknande innan kan fungera också.

Och när du skall igång den igen, så byt olja och helst bensin också innan. Oljan är väl viktigast om den stått i kallgarage eller utomhus, men bensinen åldras faktiskt oavsett. Och om du inte byter den så åker du nog på att byta bensinfilter och ev. spridare efter att ha kört slut på den gamla bensinen.

Gäller det även om bilen stått över vintern? Blir lite orolig när du säger byta spridare... :D
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

effe wrote:Var skall du åka btw? utomlands och plugga eller?

Jag bara planerar lite löst, men Japan och lära sig japanska är en grej som ligger någonstans i bakhuvudet... Vet nämligen inte vad jag ska bli när jag blir stor, och språk är ju coolt att kunna. 8)

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply