Få bort klarlack på "skrytkanten" på alufälgar....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Mumin

Få bort klarlack på "skrytkanten" på alufälgar....

Post by Mumin »

Undrar över en sak.
Hur får jag bort klarlacken på "skrytkanten" på fälgarna utan att behöva slipa.....finns det ngn "bums" eller annat färgborttagningsmedel som funkar...
Ska fixa till dom, ser för tääskiga ut......

Ngn som har goda tips....?? :?:
Passat Variant 1,8T -99:a (Bra bil.... :O) )
Yamaha Drag Star 650 -00:a på sommaren.....

Letar efter en billig bil till vintern....runt 10 000.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du måste ju ändå slipa efter att du fått bort klarlacken, och då är det väl lika bra att slipa redan från början :wink:

Bums skulle jag inte våga ha på aluminium...
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mumin

Post by Mumin »

TheDagger wrote:Du måste ju ändå slipa efter att du fått bort klarlacken, och då är det väl lika bra att slipa redan från början :wink:

Bums skulle jag inte våga ha på aluminium...

Hmm...jag misstänkte det...har läst lite på olika burkar, och alla står det på "att aluminium och metall måste skyddas".....så det blir till att slipa... :( Usch vad jobbigt....

ABM

Post by ABM »

Svarva kanterna funkar bra annars.
Mumin

Post by Mumin »

Har tyvärr inte tillgång till en svarv....plus att jag bara måste få bort lacken....för den har börjat flaga, plus att det har "rostat" under den, då det måste fräschas upp.......men skulle vilja ngt att snurra hjulet på när det skall poleras....lättare då! :)
Men har ingen sån heller....ngn som har en bra ide....med vad jag skall polera så att det blir bra.... :)

Mumin

Post by Mumin »

Så, nu har jag ytterligare en undring om detta.

Har nu, äntligen slipat fälgarna, eller kanten på dom....men ska till och polera nu, men jag undrar om jag sedan måste lägga klarlack på dom...eller om jag kan skita i det, och bara hålla efter genom att putsa upp kanten när jag tvättat bilen tex... :?

Men om jag måste lacka den, har ni ngt förslag på vad för lack jag skall ha?? :?:
Märke o vart jag kan få tag i det!!

Inte Biltema, den gulnar...... :evil:

Sen, :?: funkar det att lyfta ena sidan på bilen (framhjulet), och montera på däcket, starta bilen, lägga i ettan, och låta hjulet rulla och polera under tiden, eller kan bilen få för sig att "åka iväg"?? :? :?: :!:

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Mumin wrote:Så, nu har jag ytterligare en undring om detta.

Har nu, äntligen slipat fälgarna, eller kanten på dom....men ska till och polera nu, men jag undrar om jag sedan måste lägga klarlack på dom...eller om jag kan skita i det, och bara hålla efter genom att putsa upp kanten när jag tvättat bilen tex... :?

Men om jag måste lacka den, har ni ngt förslag på vad för lack jag skall ha?? :?:
Märke o vart jag kan få tag i det!!

Inte Biltema, den gulnar...... :evil:

Sen, :?: funkar det att lyfta ena sidan på bilen (framhjulet), och montera på däcket, starta bilen, lägga i ettan, och låta hjulet rulla och polera under tiden, eller kan bilen få för sig att "åka iväg"?? :? :?: :!:

Det går bra att bara polera, Autosol är min favorit att använda, högglanspolerar du så tätar du samtidigt metallen så att den blir mer motståndskraftig.
Sen är det bara att hålla efter och polera med jämna mellanrum, skulle tro det håller några månader, kanske ett halvår, innan du behöver polera igen.
Och att lyfta upp bilen på ena sidan för att sen polera med motorn igång...Njae, jag skulle aldrig göra det iaf.
Tror du skulle känna dig rätt dum om bilen ramlade ner och studsade iväg, eller? Kan(skulle jag tro iaf.)göra rätt ont när fingrarna slinter in och fastnar mellan bromsok och fälg med kanske. :P
Jag brukar hissa upp bilen runt om och snurra på hjulet för hand, det funkar det med.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Power Pug »

Du bör klarlacka fälgarna efter att du är klar för aluminium oxiderar så det kommer se likadant ut ganska snart om du inte gör nått åt de... Dom enda som inte har klarlack på sina fälgar är typ såna som ställer ut sina bilar å sånt men dom vaxas å sånt.. plus att aluminium tål inte vatten.. så varje gågn de har regnat måste du ut å putsa å vaxa.. låter jobbigt men de är ju inte mina fälgar hehe :wink:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Power Pug wrote:Du bör klarlacka fälgarna efter att du är klar för aluminium oxiderar så det kommer se likadant ut ganska snart om du inte gör nått åt de... Dom enda som inte har klarlack på sina fälgar är typ såna som ställer ut sina bilar å sånt men dom vaxas å sånt.. plus att aluminium tål inte vatten.. så varje gågn de har regnat måste du ut å putsa å vaxa.. låter jobbigt men de är ju inte mina fälgar hehe :wink:

Aluminium tål vatten, inga problem.
Och som jag skrev, om man högglanspolerar den så tar det ett tag innan det börjar oxidera. Problemet med att klarlacka är att om det blir stenskott eller annan skada(och det lär det bli på en fälg) så oxiderar det snart under klarlacken och ser sjaskigt ut igen, så om man orkar polera ett par ggr om året är det onödigt att klarlacka imho.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496