Dastek / Unichip

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Per Larsson

Dastek / Unichip

Post by Per Larsson »

http://www.tsmotor.com/unichip/about.htm

Någon som har någon erfarenhet av dylik applikation?
Hur bär man sig åt för att mappa om ECU'n med hjälp av en Dastek?
Det framgår inte så mycket av denna texten.
mera grus
307 sport -05
nevyn

Post by nevyn »

unichip är en sk piggyback. den kopplas in mellan ecu och olika givare och ändrar signalerna. mappen ligger i unichip boxen och du ändrar således inget i din ecu.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Finns det något sätt att inte behöva kapa kablarna för att Unichipet ska läsa av och skicka signaler till motor och bil?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Fnatte wrote:Finns det något sätt att inte behöva kapa kablarna för att Unichipet ska läsa av och skicka signaler till motor och bil?

Man kapar inte kablarna, man sätter ett kontaktstycke imellan bara. Om det nu var eventuell åverkan du tänkte på.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

mm, det var det jag tänkte på, för polaren sa att han skulle kapa i sin härva för att få på sitt SMT6, visst inget unichip, men piggyback-system.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
nevyn

Post by nevyn »

vissa kablar måste kapas antar jag... men en kabelhärva kan väl inte vara så dyr... om man mot förmodan skulle vilja ha en ny nån gång... (det går faktiskt skarva kablar)

på 206 xsi har jag hört att man behöver en signalförstärkare på nån ledning. (men det var till smt6an)

principen är samma för unichip som för smt6... unichip marknadsförs annorlunda, du köper liksom hela paketet, montering och allt.. smt6 säljs väl löst.

de har förresten inga färdiga ritningar till xsin fnatte, om du var sugen.. men de kan nog lösa det om du fixar kopplingsscheman osv.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

ok, då vet jag, nevyn. Vi får se om jag får några planer på unichip nån gång... Schysst att mappa upp själv :)

FR Autosport Sweden FTW
nevyn

Post by nevyn »

jag har fixat ett chip från jwr (har inte fått det än)... men ska du ha extraktorrör etc tror jag inte ett sånt chip är särskilt bra, har till och med sett bilar där kombinationen extraktorrör/trimchip gett sämre effekt en med originalchip.

han polaren med smt6 ska han mappa själv?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Men hur bär man sig åt med själva mappningen? Följer det med någon mjukvara som man använda till mappningen?
mera grus
307 sport -05
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Per Larsson wrote:Men hur bär man sig åt med själva mappningen? Följer det med någon mjukvara som man använda till mappningen?

Unicip tror jag håller sitt mappningsprogram hemligt, men jag är inte helt säker...

Funderat på Megasquirt? Billigt som få...
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Per Larsson wrote:Men hur bär man sig åt med själva mappningen? Följer det med någon mjukvara som man använda till mappningen?

I priset ingår ju mappning i deras rullande landsväg.
Annars kan man säkert ringa/maila och fråga så slipper man spekulera i hur allt funkar.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

nevyn wrote:jag har fixat ett chip från jwr (har inte fått det än)... men ska du ha extraktorrör etc tror jag inte ett sånt chip är särskilt bra, har till och med sett bilar där kombinationen extraktorrör/trimchip gett sämre effekt en med originalchip.

han polaren med smt6 ska han mappa själv?

Jag har faktiskt inte tänkt så långt när det kommer till extraktorgrenrör och manligare avgas som att mappa om motorn, vilket ju vore en idé... Kanske måste skaffa nånting till det.
SMT6 kan man ju sköta själv, om man har en dator att koppla in allt på, det är vad min kompis ska göra, när han fått tag i alla grejer till sitt projekt.

Men jag har hört att SMT6 inte lirar så jättefint med Multiplexet i 206an, att man kanske ska gå på nåt annat, gärna nåt man mappar själv :)
Men Unichip gör mappningen åt en?

FR Autosport Sweden FTW
André V

Post by André V »

TS Motor fixar mappningen åt en. Om man inte är nöjd med resultatet lämnar man tillbaka chipet och får tillbaka pengarna för det. Deras mappnings-arbete får man av förklarliga skäl inte tillbaka pengarna för. :)

Om man längre fram byter tex kammar eller grenrör sticker man dit och får bilen mappad igen. Dyrt, men antagligen enklare och med bättre slutresultat än om man mappar ett annat chip själv "på måfå" via dator och utan bromsbänk.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Eric Josefsson wrote:

Unicip tror jag håller sitt mappningsprogram hemligt, men jag är inte helt säker...

Halva nöjet att ju att kunna mappa själv.

Vad är Megasquirt för mojäng då? Nån liknande piggyback eller?
Nån som vet om det även går att styra tändkurvan med Dastek eller Megasquirt?

Ja, Dagger, det går ju alltid att ringa återförsäljaren och fråga. Men jag misstänker att det finns mycket kunskaper och erfarenheter på detta forumet också.
När man ringer till försäljare så är ju alltid deras produkter det bästa som finns att få tag i. :D
mera grus
307 sport -05
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Per Larsson wrote:
Eric Josefsson wrote:

Ja, Dagger, det går ju alltid att ringa återförsäljaren och fråga. Men jag misstänker att det finns mycket kunskaper och erfarenheter på detta forumet också.
När man ringer till försäljare så är ju alltid deras produkter det bästa som finns att få tag i. :D

Det jag syftade på var att man kunde ju kolla om man kan få programvaran så man kan pilla själv om man vill :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Per Larsson wrote:
Eric Josefsson wrote:

MS är ett "standalone" system. Egentligen så får man bygga det själv, men som tur är finns det dom som är bättre på elektronik som kan sköta det.

Det är orginal baserat på MAP-styrning(Sensorn sitter i "boxen") och jag har för mig att man bör ha spjälllägespotentiometer också. Ska tydligen gå att köra utan MAP också men blir mer jobb så.

Finns även som Msquirt n´spark men jag har inte hunnit forska i MSS en än.
MSen är redan inköpt iaf :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Man måste intallera en MAP (mainifold air pressure) -sensor i insuget om man inte redan har en där.

Finns också ett dedikerat Megasquirt-forum, men jag har länken på jobbet, så om ingen hinner före så kommer länken i morgon om jag kommer ihåg det.

Heter inte Mega-tändningen Mega-jolt förresten?

Annars är väl MS brist att man måste komplettera med elektronik för tändningen. Men det det finns tydligen numera (EJ:s inlägg). Eller köra vidare på fördelar-systemet.

Emerald är annars ett komplett (bränsle + tändning)kommersiellt system som är billigare än andra. Ca 8000:- har jag för mig att det kostade. Det ingår programvara för mappning. Begagnade race-system för en 6-8000:- har också börjat dyka upp.
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nik wrote:http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirt/ kanske..?
Njae, det jag tänkte på är ett (svenskt??) phpbb-forum.
EN 14497
Guest

Post by Guest »

Post Reply