Konservera en motor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
nevyn

Post by nevyn »

En kompis till mig har varit ca 2 år i japan som utbytesstudent... 8) Jag är lite avis på honom... Själv kom jag mig aldrig för att fixa nåt sånt..
WoberT

Post by WoberT »

jag kan rasta bilen åt dig om du vill.. kan ju låna dina konidämpare o dra på min bil kanske.. hehe :twisted:

men vart ska du ta vägen då din filur? får inte sticka ifrån lkpg nu ju..
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
Dart

Post by Dart »

Är det så noga?
Är med på daggers linje ang bromsar, det är det som har kärvat på de bilar vi haft som stått still länge men motorn?
Köpte en lancer i höstas som stått still i 25 år. I med ett par liter färsk bensin för att späda ut bensinen från 70-talet...
I med ett friskt batteri och fila bort lite rost från kontakter, sen var det bara att starta den... :)
Fast det kanske är annorlunda med en modern bil med insprutning.. :?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tobbe Tuff wrote:Är det så noga?
Är med på daggers linje ang bromsar, det är det som har kärvat på de bilar vi haft som stått still länge men motorn?
Köpte en lancer i höstas som stått still i 25 år. I med ett par liter färsk bensin för att späda ut bensinen från 70-talet...
I med ett friskt batteri och fila bort lite rost från kontakter, sen var det bara att starta den... :)
Fast det kanske är annorlunda med en modern bil med insprutning.. :?

Har jag fått en kompis? :D

Motorer har jag inte haft några problem med för att de stått länge, däremot förgasare. Kan bli så allvarliga avlagringar att man får slänga skiten. Men nu har ju inte en modern bil förgasare så problemet finns inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobias Lindell

Post by Tobias Lindell »

nevyn wrote:
Tobias Lindell wrote:Om du skall palla upp den med pallbockar kan det vara bra att palla upp den så att dämparna är så ihoptryckta de kan bli, dvs palla upp den i hjulupphängningar på något sätt.

Vidare, för motorkonserveringen, så kan det vara bra att droppa ett par droppar olja i varje cylinder och dra runt den utan tändstift ett par varv med startmotorn. Silikona slangar och liknande innan kan fungera också.

Och när du skall igång den igen, så byt olja och helst bensin också innan. Oljan är väl viktigast om den stått i kallgarage eller utomhus, men bensinen åldras faktiskt oavsett. Och om du inte byter den så åker du nog på att byta bensinfilter och ev. spridare efter att ha kört slut på den gamla bensinen.

Gäller det även om bilen stått över vintern? Blir lite orolig när du säger byta spridare... :D

Ja, fast jag vet inte hur mycket det kläggar igen på en insprutningsmotor egentligen. Men min MC behöver seriös iordninggörning varje vår för att fungera som den skall med gammal soppa. Fast där beror det iofs på att bensinen har dunstat i förgasarna, jag vet inte hur mycket den gör det i slangar och liknande på en insprutningsmotor som sagt.
Brummar runt i en svart Astra Sport
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kan vara lite lurigt att inte göra vid motorn, tror inte det är nån fara för det mesta om bilen står i ett bra garage med värme året om iofs.
Men vid stora temperaturväxlingar bildas det ju som bekant kondens, både inuti bilen och i motorn, om motorn står för länge utan att röra på sig kan det rosta inuti, både på kamaxlar och i cylindrar.

Så det är bra att åtminstånde dra runt motorn på starten då och då för att få upp lite oljetryck. Om motorn startas är det viktigt att den körs genomvarm eftersom det blir kondens i den annars.

Innan den ställs kan man även hälla i lite 2-T-olja i bensinen så smörjer det både insprutningsdetaljer och cylinderväggar.

Inte för att jag föjer de råden själv :roll: Hojen brukar jag bara köra ordentligt varm och sen ställa, den fungerar ju vår efter vår iofs.
Hade en gamma Opel Admiral som stod 5-6 år utan att vara igång, den fungerade den med, med lite nya bränsleledningar. Så det är nog ingen katastrof att bara ställa den.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

du kan lugnt ställa av den., Bilen e modern jö. Många ställer av sina bilar över vintern, fast du gör tvärtom.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dart

Post by Dart »

TheDagger wrote:Har jag fått en kompis? :D

Ja :)
Bara vi som tycker så om bromsar?

Fnatte, jag hade pallat upp den, plockat ur batteriet och sen dragit på en bilpyjamas. En fördel med lite bensin i tanken.
Jag har aldrig träffat någon som har gjort annorlunda när de ställer av sina bilar en längre period.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
nevyn

Post by nevyn »

Det låter betryggande... :D
Post Reply