Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Per Larsson wrote:Ja, Dagger, det går ju alltid att ringa återförsäljaren och fråga. Men jag misstänker att det finns mycket kunskaper och erfarenheter på detta forumet också. När man ringer till försäljare så är ju alltid deras produkter det bästa som finns att få tag i.
Det jag syftade på var att man kunde ju kolla om man kan få programvaran så man kan pilla själv om man vill
Oki, jag hajjar, missförstod vad du syftade på.
Men hur blir det med immobilaisern om man monterar t.ex. ett Emerald-sprut? Får man bygla bort den funktionen då? Eller blir det bara det att den inte kommer fungera? För jag antar att man för avlägsna orginal ECU'n och ersätta den med en ny styrbox från t.ex. Emerald eller MS.
Verkar nästan smidigast med en Dastek eller motsvarande piggyback. Fast man vill ju gärna kunna mappa själv om man gör några ändringar på motorn. Får väl ringa TS-motor och fråga hur det fungerar med programmvaran.
nevyn wrote:vissa kablar måste kapas antar jag... men en kabelhärva kan väl inte vara så dyr... om man mot förmodan skulle vilja ha en ny nån gång... (det går faktiskt skarva kablar)
På Peugeot hävdade de att en kabelhärva är DYR... killen pratade om 5-6.000 kr (!). Anledningen var att man behöver köpa en komplett kabelstam till motorrummet. Detta trots att man kanske bara behöver sista decimetrarna någonstans, och att den biten ser ut att ha en koppling... (såsom t.ex. kabelstammen till tändspolarna)
/Stefan
nevyn wrote:vissa kablar måste kapas antar jag... men en kabelhärva kan väl inte vara så dyr... om man mot förmodan skulle vilja ha en ny nån gång... (det går faktiskt skarva kablar)
På Peugeot hävdade de att en kabelhärva är DYR... killen pratade om 5-6.000 kr (!). Anledningen var att man behöver köpa en komplett kabelstam till motorrummet. Detta trots att man kanske bara behöver sista decimetrarna någonstans, och att den biten ser ut att ha en koppling... (såsom t.ex. kabelstammen till tändspolarna) /Stefan
Mmm, men jag syftade inte på att köpa den hos peugeot. Går att få tag på nya till 206 Xsi för ca 2500:- om jag inte missminner mig.
Per Larsson wrote:Ja, Dagger, det går ju alltid att ringa återförsäljaren och fråga. Men jag misstänker att det finns mycket kunskaper och erfarenheter på detta forumet också. När man ringer till försäljare så är ju alltid deras produkter det bästa som finns att få tag i.
Det jag syftade på var att man kunde ju kolla om man kan få programvaran så man kan pilla själv om man vill
Oki, jag hajjar, missförstod vad du syftade på.
Men hur blir det med immobilaisern om man monterar t.ex. ett Emerald-sprut? Får man bygla bort den funktionen då? Eller blir det bara det att den inte kommer fungera? För jag antar att man för avlägsna orginal ECU'n och ersätta den med en ny styrbox från t.ex. Emerald eller MS. Verkar nästan smidigast med en Dastek eller motsvarande piggyback. Fast man vill ju gärna kunna mappa själv om man gör några ändringar på motorn. Får väl ringa TS-motor och fråga hur det fungerar med programmvaran.
Jag är nog av den åsikten att Dastek räcker om man inte har extrema trimmningsplaner. Kör man typ luftfilter, avgas och kanske ett par milda trimmkammar räcker det säkert utmärkt.
Däremot om man sneglar lite på din rallybil, där skulle det nog inte räcka till på långa vägar med ett sånt system.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Pär wrote:Man måste intallera en MAP (mainifold air pressure) -sensor i insuget om man inte redan har en där.
Eric Josefsson wrote:Det är orginal baserat på MAP-styrning(Sensorn sitter i "boxen")
MAP-sensorn som MS styrs av ingår i satsen och sitter fastlödd i kretskortet, sedan drar man en vakumslang från insug till styrboxen, någon MAP orginal behövs inte och skulle en sådan finnas så är den antagligen inte kompatibel med övrigt jox iallafall
TheDagger wrote:Jag är nog av den åsikten att Dastek räcker om man inte har extrema trimmningsplaner. Kör man typ luftfilter, avgas och kanske ett par milda trimmkammar räcker det säkert utmärkt. Däremot om man sneglar lite på din rallybil, där skulle det nog inte räcka till på långa vägar med ett sånt system.
Det var snarast 106:an jag hade i åtanke. Verkar lite omständigt att montera ett helt nytt sprut på den bilen. Är nog betydligt smidigare med en Dastek. Har inte tänkt att vråltrimma den, bara lite luftfilter och avgas.
MS verkar mer vara en billig ersättning till förgasare.
Jag ringde och pratade med TS de var mycket trevliga gav mig ett pris på 5395 för att fixa min 206gti och jag fick nr till en i upsala som satt och åt lunch(018 503585) och en i huddinge (884373). Han på ts förklarade att man måste köra rullande landsväg man kan inte sjustera själv. Han i Huddinge var helt puckad och sa att han inte ens kunde köpa in unichipet för det priset och absolut inte montera det på min bil, bara sjusteringen skulle kosta 3000 spän om jag hade köpt och monterat grejorna själv, jag ska prova att ringa upsala och se vad de tar.. Men mitt råd är att bojkotta huddinge om man inte vill bli förbannad för man får prata med ett jävla puckooo
Har åxå snackat med roten där på Flitch...eller nåt i Tullinge.
Det finns människor som är serviceminded åsså finns det dom som förmodligen passar utmärkt som asociala massmördare. Det senare alternativet passar killen i Tullinge perfekt....
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!! Grumpy Old Fart!!