Muttern är loss från skruven som klämmer spindeln runt benet.
Skruven går inte slå bort trots mycket bearbetning med nämnda slägga
Plan B. var att skita i att byta skruv och bara kila isär spindeln och byta ben men även här har kilar försökt bankas ner så gott det går när skruven är ivägen utan att spindeln särar på sig..
Hur ini h*v*t*s hårt kan skiten sitta egentligen??
Speciellt skruv j*vlen borde ju lossna
<-- arg just nu.. (inte parakiten utan undertecknad)
Jag brukar försöka lossa andra änden på bulten med muttermaskin, den brukar slå loss all rost och skit. Har du ingen så försök med dragskaft. Använd massvis med 5-56 eller motsvarande.
De brukar sitta nåt så förjävligt
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Ibland kan man behöva klämma ihop spindeln med en tving el skruvstäd för att skruven skall ploppa ut.
Det blir ju spänning där som håller skruven, men att den skall vara så envis låter konstigt.
Kanske din bil blivit utsatt för en lika grov idiot som jag? Dvs ngn som dragit åt förbandet i sockeln så att flänsarna gett sig och bulten blivit krokig? Just i mitt fall så var det en följdeffekt av ett annat slarv, mitt eget iofs, men...
Skulle gissa på att det där fyrkanthuvudet på skruven dras mot stoppet i spindelhuset isåfall samt att skruven ligger emot hålväggarna och att fastrostningen får nästintill svetseffekt. Är flänsarna på insidan helt hopdragna? Kombinerat med en krokig skruv så kanske man inte får loss skiten. Prova att ta rostlösning på skruvskallen, knacka lite på det och kanske ta en skiftnyckel och vricka lite, så kanske?
Insexnyckel i springan mellan flänsarna är också ett allmänt tips, kanske blir bättre "tag" med en sån än med huggmejsel om skruven sitter kvar?
Adam wrote:Du kanske kan få ner ett smalt stålsågblad och kapa skruven?
Då får du iaf, bort fjäderbenet.
Det SKA ju normalt gå in, så om det inte gör det (pga tidigare våldande enl. ovan) så borde det bara vara att såga igenom flänsarna också, så kanske sockeln funkar med rätt moment nästa gång, dvs att man skapar nytt glapp så att sockeln funkar som vanligt igen?
Men om sockeln blivit hopdragen och deformerad kanske man borde borra upp hålen igen så en ny rak skruv kan få fortsätta att vara rak? Jag TROR att det finns tillräckligt med gods för det och att smidet i spindelhuset ska tåla en sån plasticering (om en överdriven hopdragning innebär), men jag är långt ifrån säker.
Tss rosen du har inte sett fastrostat om du inte har sett mina skruvar
Jag utnyttjade den gamla muttern i änden av skruven och bankade på med slägga i sisådär 3-4h i lite olika omgångar det enda resultatet blev att skruven gick av utav utmattning såsmåningon..
Då slog vi med dorn i ytterligare nån timme och med mothåll på andra sidan utan att något rörde på sig.
Nu har jag borrat ut ena halvan av skruven iaf, trots att halva skruven var bortborrad (lite sneborrning blev det visst) så kunde jag inte knacka loss resterna som satt kvar i godset..