Oljeläcka...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
cos

Oljeläcka...

Post by cos »

Helloj.

Bytte olja till min pugg mi16, här om dan till en billig sak för 75kr/4liter, bara för att köra runt systemet. Inga problem. Sen idag så köpte jag ny 400kr/4liter på Mekonomen o nu droppar det villt olja..

Vad kan det vara..??

Läckte inget med den "dåliga" oljan, men den braiga så.. :(
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Köpte du helsyntetisk olja?
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
cos

Post by cos »

effe wrote:Köpte du helsyntetisk olja?

Jag bad om halvsyntetisk.. Men kan det vara det..? på förpackningen står det bara syntetisk såg jag efteråt..
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Kolla förpackningen, det är väl så att om man byter till helsyntetisk i en äldre motor så kan det börja läcka
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
cos

Post by cos »

effe wrote:Kolla förpackningen, det är väl så att om man byter till helsyntetisk i en äldre motor så kan det börja läcka

Jo, jag har hört det någon stans oxå.. men hjälper det att byta till "skit olja" igen eller vad..?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Kan va försent i värsta fall.

Min drog mindre olja med Agrol 10w/30 mineral än med helsyntet. Skulle aldrig slå i syntet i en Mi16 faktiskt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
cos

Post by cos »

TheDagger wrote:Kan va försent i värsta fall.

Min drog mindre olja med Agrol 10w/30 mineral än med helsyntet. Skulle aldrig slå i syntet i en Mi16 faktiskt.

Hmm.. Låter ju mindre skoj.. Köper ny olja på haraldnyborg imorgon o går tbx till mekonomen o gnäller lite.. Jag sa vilken bil det va, och att jag trodde på halvsyntetisk, en verkar som jag fick helsyntetisk..
Borde inte de ha liite koll på vad som e bäst..?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

cos wrote:

Hmm.. Låter ju mindre skoj.. Köper ny olja på haraldnyborg imorgon o går tbx till mekonomen o gnäller lite.. Jag sa vilken bil det va, och att jag trodde på halvsyntetisk, en verkar som jag fick helsyntetisk..

Man behöver ingen större kompetens för att jobba på mekonomen nej.
Delsyntet är perfekt i den motorn enligt mig som provat alla sorter.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
cos

Post by cos »

TheDagger wrote:
cos wrote:

Man behöver ingen större kompetens för att jobba på mekonomen nej.
Delsyntet är perfekt i den motorn enligt mig som provat alla sorter.

Hmm.. lite trisst bara.. Men men.. får göra det bästa av det hela typ.. =)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Varför inte?

Visst kan en motor läcka mer med en lågviskös olja, men det lär inte ha att göra med om det är en syntetolja eller inte, endast med kallviskositeten när bilen är kall och med varmviskositeten när bilen är varm.
Alltså: Bilen läcker mer olja med syntet(typ 5W-50) när den är kall men mindre när den är varm, med mineral(typ 15W-40) läcker den mindre kall men mer varm eftersom den rinner lättare då.

Själv kör jag helsyntet i alla mina fordon, Peugoten har jag kört ca 10000mil(av ca20000) med Mobil1 5W-50 och kan inte(genom oljepåfyllningshålet) se nån förslitning på kamaxeln(där det brukar synas först) fast jag kör ca 2000 mil mellan byten, hojen renoverade jag toppen på i vintras pga. otäta ventiler, samma sak där, inga onormala förslitningar på kamaxlarna. Alfan kör jag(och många andra) Mobil1 i, men har inte kört så långt att jag hunnit utvärdera slitage, men den läcker inte mer nu än den gjort innan.

Att jag kör just Mobil1 beror på att ett företag här i närheten säljer den för 290:- för fyra liter inte för att jag tror den är bättre än nån annan högkvalitativ olja. I hojen kör jag Motul.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Nicklas »

Ja körde första 500milen med min motor när den va helt nyrenoverad med helsyntet... vid oljebytet så bytte jag till delsyntet...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
André V

Post by André V »

En tjomme på rejsa.nu var osäker på vilken olja han skulle hälla i sin gamla Saab-vinkelfyra.

Svaret han fick efter mailkorrespondens med en "olje-expert", Johan Bondesson, på autopower (BMWs forum):
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=110059#110059

Hela tråden:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931

Kontentan verkar iaf vara att enda anledningen att köra på mineralolja är lågt literpris. Jag postar detta som ren info, plz don't kill the messenger! ;)

EDIT: och det verkar också som om anledningen till att det inte läcker med mineralolja är pga att den ganska ohomogena "mineraloljesörjan" tätar gamla packningar som egentligen borde bytas.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Post Reply