klonkljud vid sväng
klonkljud vid sväng
Håller på att bli galen på klonkljudet jag har från framvagnen nånstans. Klonkljudet uppstår när man svänger höger och kör fortare än ca30 km/h. Ljudet verkar komma från höger fram.
Har precis byt stötdämpare med fjäder och kollat över länkarm med spindelled och bussningar. Styrleden är nybytt. krängningshämmarstagen är helt ok. Har även kollat över motorfästerna och dom verkar ok.
Det konstiga är att när bilen har stått ett tag så kommer inte klonkljudet direkt utan kanske efter 3 min körning.
Har precis byt stötdämpare med fjäder och kollat över länkarm med spindelled och bussningar. Styrleden är nybytt. krängningshämmarstagen är helt ok. Har även kollat över motorfästerna och dom verkar ok.
Det konstiga är att när bilen har stått ett tag så kommer inte klonkljudet direkt utan kanske efter 3 min körning.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Sundin wrote:Haha... Har EXAKT samma fel på Dimman. Jag misstänker starkt att det är undre motorfästet som är slut.
Du får lyssna på det imorgon då så får du avgöra om det är samma ljud
Fjäderbenslagring?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- eriksson_6
Klonkande framvagna är skitjobbigt, har bytt rubbet i min för att slippa sånt. Har nog ett kasst undre motorfäste, klonkar när man slår på gas igen efter att ha motorbromsat. Funderar på att sno ett däck från mina inlines och sätta dit 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
- Mr mohave man...
Har bytt till andra fjäderbenslagringar och det klonkade inte på den bil jag tog dom ifrån så dom är det inte.
Drivknutarna tror jag inte heller på för då skulle det väl låta illa om dom vid fullt rattutslag när man kör runt runt?
Bergström>> var det knuten du tänkte på också eller nåt annat i axeln? Har funderat lite på mellanlagringen i den.
Drivknutarna tror jag inte heller på för då skulle det väl låta illa om dom vid fullt rattutslag när man kör runt runt?
Bergström>> var det knuten du tänkte på också eller nåt annat i axeln? Har funderat lite på mellanlagringen i den.
- Stefan Eriksson
- Stefan_306S16
min styrväxel är slut på ena hållet... den pinne som går ut åt höger slamrar upp å ner... bara att böja sig ner å dra i det upp å ner. slamrar nåt vansinnigt. märks mest på kullersten... annars lite då och då.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Var precis under bilen igen och ryckte lite. Fästerna för mellanlagret hade gängat upp sig lite men det var ändå inte felet. Tog och tag i drivaxeln och drog den fram och tillbaka och där fanns ett glapp. Det verkar som den gled fram och tillbaka i splinsen och därifrån kan klonkljudet mycket väl ha kommit ifrån.
Frågan är vad som har hänt bara. Det ska ju inte kunna röra sig där tycker jag för den lilla låsringen som finns på splinsen i yttre knuten ska ju låsa det. Det för bli att plocka isär axeln och kolla det där.
Frågan är vad som har hänt bara. Det ska ju inte kunna röra sig där tycker jag för den lilla låsringen som finns på splinsen i yttre knuten ska ju låsa det. Det för bli att plocka isär axeln och kolla det där.
Nu har man plockat ner drivaxeln och satt dit en bättre begagnad yttre knut som jag hade. Det vart ingen förbättring alls.
har även gungat på motorn så mycket jag kan både på undersidan och över sidan och inget klonkljud kan höras alls.
Nån som har nån ny ide?
har även gungat på motorn så mycket jag kan både på undersidan och över sidan och inget klonkljud kan höras alls.
Nån som har nån ny ide?
Hej,
Har tyvärr ingen mera idér men har samma fel på min Xsara VTS och jag har beställt nya bromsar och KW kitt som skall på. Skall försöka se vad det är som klonkar när jag river ned allt. Mitt övre motorfäste och antagligen de under är inte bra heller, men det borde ju inte göra så att det bara låter när man svänger till höger.
Säger till om jag hittar felet på min.
MVH
/Johan
Har tyvärr ingen mera idér men har samma fel på min Xsara VTS och jag har beställt nya bromsar och KW kitt som skall på. Skall försöka se vad det är som klonkar när jag river ned allt. Mitt övre motorfäste och antagligen de under är inte bra heller, men det borde ju inte göra så att det bara låter när man svänger till höger.
Säger till om jag hittar felet på min.
MVH
/Johan
Kent wrote:Har du kollat inre styrleden?
Japp inget fel på den. Sundin har också exakt samma klonk och han har bytt båda inre styrlederna utan resultat