Fråga ang. montering av Griffith Quickshift, 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
nevyn

Post by nevyn »

Vad är en allen key för nåt? insexnyckel? Varför står det på ge:s hemsida att 206 qs inte är ställbar, i bilderna på 206gti.net finns det tre hål man kan använda?

Ser inte ut att vara svårt att montera dock.
André V

Post by André V »

nevyn wrote:Vad är en allen key för nåt? insexnyckel? Varför står det på ge:s hemsida att 206 qs inte är ställbar, i bilderna på 206gti.net finns det tre hål man kan använda?

Ser inte ut att vara svårt att montera dock.

Det enda du behöver är en 4.5 mm insex som mothåll, en 8 mm hylsa och ett verktyg att dra av kulleden med. Jag använde en snickarhammare med "stor käft".

Och ja, den är ställbar i tre lägen. Själv kör jag med den i det mittersta läget nu. Frågan är hur stor skillnad de olika lägena gör bara. Den sträcka man flyttar pinnen ett hål inåt eller utåt är väldigt liten i förhållande till hur lång hela armen är efter att griffith-mojängen är på.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nevyn

Post by nevyn »

hmmm, jo det har du rätt i, till 205an så var det fler hål och verkade vara större avstånd mellan hålen. får se när jag orkar beställa skräpet bara.. :)
OneLuv

Post by OneLuv »

Macleod wrote:Damn, va lätt det var att sätta dit den! Grymt resultat. Helt klart rekommenderat för dem som funderar men inte har gjort. Mina lägen ligger typ 2 cm från varann nu.. hehe.. eller nåt..

Gah, va bra det blev.. och bra leveranstid och allt.

Vart köpte du din QS?

//BE
Jonny306

Post by Jonny306 »

André V

Post by André V »

Jonny306 wrote:http://www.griff-eng.co.uk/ ?

Stämmer. Lev.tid ca en vecka efter bekräftad beställning.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Jonny306

Post by Jonny306 »

ca:600:-?
André V

Post by André V »

Jonny306 wrote:ca:600:-?

Stämmer det med. £45 inkl. frakt ~ 600 bagare.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Conza

Post by Conza »

Ni som har slängt på QS.... vad skulle ni ha gjort först - sänka bilen eller montera QS... ? Har en begränsad ekonomi över sommaren...

Ni verkar ju grymt nöjda iaf.... :) går nu själv å väntar på att nybilsgarantin skall gå ut... (i slutet av juni) med tanke på hur frekvent besökare jag är på verkstan så vill jag inte att de skall ha något att anmärka på så länge jag utnyttjar garantin.... :)
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
André V

Post by André V »

Har du pengarna till en sänkning, gör det först. Om du är en "poser", vill säga. ;) QS:en är ju billig och enkel att montera själv när som helst senare.

En sak att tänka på med QS är att inte använda den för ofta till "ultrasnabba" växlingar. Synkringarna kommer att ta stryk då. Själv har jag den mest för att slippa lastbilskänslan i spaken.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Conza

Post by Conza »

ok.. är inte nån räjser, utan mer en "poser"... å vill nog åt QSen för att slippa dra spaken ett par kilometer mellan växlarna.... inte för att kunna växla så fort som möjligt på strippen....

även ifall det ibland blir lite snabba växlingar... oftast när någon sossecontainer har parkerat mitt i vägen.... hehe...
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
OneLuv

Post by OneLuv »

GAAAAAAAAAAAH!!!

Gamla bilar...

Tänkte att jag skulle ta tag i QS-monteringen idag... sagt och gjort, ner till GDS:n, upp med bilen - redo med hammarn...

Konstaterar att det bara är att glömma hammaren, aaaaaaaaaalldeles för trångt...

Börjar bända och trixa med allt jag kommer åt, ingeting funkar... :(

Ok, now or never.. tar i med handen (fick bara in en hand...) och drar för kung och fosterland... JAAAA det lossna... tar bort handen och vad får jag se?!?! jo... själva metall-"ringen" i änden på staget har släppt från gummi-"grejen" som kulleden sitter i!!! Så där dinglar gummit på leden... :cry:

Bara att stripe:a(!) fast och sakta men säkert åka hem... :cry:

...to be continued...
OneLuv

Post by OneLuv »

Moahahaha!!! :twisted:

I have prevailed! 8)

Återvände till GDS:en idag (kan inte vänta, vill ha bilen körbar till på söndag och är bortrest de närmaste dagarna, så det var i natt som gällde... :lol: ) efter att jag tidigare under dagen införskaffat ett nytt länkage.

Lyckades få bort länkaget från vxl-lådan, men gummiringen satt fortfarande kvar på vxl-spaks-stångs-änden(?) har hållit på en timme och börjar bli smått hysterisk... (kommer ju inte därifrån utan att kunna växla liksom... ) :twisted: efter att ha haft lite överläggning med mig själv så ser jag en jourmontör (securitas) bil rulla in på macken. Chansar och ber om hjälp och jodå (1000 kudos till honom) vissta kunde han hjälpa till... :wink:

Så efter ytterligare en timme så är allt på plats. YEY!

MEN, jag ber honom hoppa in i bilen och dra spaken genom alla lägen, och ser att 1) länkage-armen går farligt nära startmotorn och två kabelkontakter med kablage och 2) hastighetsmätarvajern har hamnat på fel sida om länkage-armen så det skaver lite...

Kan jag ha gjort något fel när det gäller punkt 1 (först och främst) men enligt instruktionen så ska den nya kulan (den som sitter på QS:en) hamna lägre än orginal, vilket den har gjort - eller har jag missförstått?

Och sen var det ju punkt 2, köra tills det rasar eller? höljet är ju förstärkt med metall så det kanske inte är någon fara, eller?

Sen såg jag att någon ställt frågan om man måste ställa in vxl-lådan efter montering, men jag hitta inget svar?

Men VILKEN skillnad!!! 8) så jävla häftigt! Vart lite trögare att växla bara, speciellt treans vxl... men det är korta distinkta lägen... *mums*

Helt klart värt 572:- :-D
André V

Post by André V »

BeyondEvil wrote:Sen såg jag att någon ställt frågan om man måste ställa in vxl-lådan efter montering, men jag hitta inget svar?

Det är inget att ställa in, allt fixar sig självt. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
OneLuv

Post by OneLuv »

Hur var det med hastighetsmätarvajern då? Är det nån risk? Nån som har några tankar?

Kom och tänka på en annan grej...

Är det någon som har fått nån form av problem med sin QS, eller pga den? Nån som inte vart nöjd?
André V

Post by André V »

BeyondEvil wrote:Hur var det med hastighetsmätarvajern då? Är det nån risk? Nån som har några tankar?

Kom och tänka på en annan grej...

Är det någon som har fått nån form av problem med sin QS, eller pga den? Nån som inte vart nöjd?

Hatighetsmätarvajern??? :shock:
Iofs kanske det ser helt annorlunda ut på 106:an...

Jag har inte haft några problem, iaf inga som visat sig än så länge (läs: slitna synkringar). ;) Det blir självklart trögare att växla. Det man vinner i sträcka förlorar man... Ska bli "intressant" att se hur trögt det blir på vintern.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Guest

Post by Guest »

André wrote:Hatighetsmätarvajern??? :shock:
Iofs kanske det ser helt annorlunda ut på 106:an...

Jag har inte haft några problem, iaf inga som visat sig än så länge (läs: slitna synkringar). ;) Det blir självklart trögare att växla. Det man vinner i sträcka förlorar man... Ska bli "intressant" att se hur trögt det blir på vintern.

Jo, den kom liksom på fel sida om staget, så den är liksom lite "ansträngd"...

men skit samma jag kör tills det rasar... :twisted:

Där sa du något, i värsta fall får man väl avmontera den när det börjar bli minus grader ute... :roll:
Post Reply