hoppande bil vid fullgas
hoppande bil vid fullgas
nu verkar alla fel komma på samma gång. Om jag drar på fullt så tvärdör motorn under kanske 1 sec sen sticker den vidare utan problem. Ibland kommer det en stor smäll i avgassystemet när den kommer igång igen. Det händer kanske var 3 växel eller nåt så det är inte ständigt återkommande. Skulle själv gissa på nåt tändfel men vill ha lite ideer.
Det jag provat hittils att byta är. Tändkabel mellan tändspole och fördelare, tändspole, tändmodul. Har beställt ett fördelarlock som kommer imorgon.
Tändkablar är ju inte så roligt att köpa för att prova med tanke på priset men det kanske får bli så.
Måste hitta felet nu för det är inte så kul att nästan slå huvet i ratten när man ska rösljusrejsa mot nån. Ser ut som nån idiot som åker och hoppar fram.
Det är en mi16 motor det är frågan om.
Det jag provat hittils att byta är. Tändkabel mellan tändspole och fördelare, tändspole, tändmodul. Har beställt ett fördelarlock som kommer imorgon.
Tändkablar är ju inte så roligt att köpa för att prova med tanke på priset men det kanske får bli så.
Måste hitta felet nu för det är inte så kul att nästan slå huvet i ratten när man ska rösljusrejsa mot nån. Ser ut som nån idiot som åker och hoppar fram.
Det är en mi16 motor det är frågan om.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Re: hoppande bil vid fullgas
Så gjorde min bil också men den var det ju turbo på och i den gick kolvarna på till slut!
Jag hade liknande probelm med min 205 16v, på min var det luftmassemätaren som var i behov av rengöring och tätning. Sen gick min som en potta skit sista tiden innan jag fick fixat det, men det började med ryckningar som du beskriver vid gaspådrag innan det blev värre. Ryckningar suger pung när det är rejs på G!
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
//Linus 205 16v
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
Re: f
royce wrote:f*n kompis du har snart bytt hela tändsystemet men har du kollar tändstiften! HAHAHA!!!
Dom är nybytta för 200 mil sen och ser bra ut
Last edited by Marcus on Fri Apr 09, 2004 15:19, edited 1 time in total.
Tack för alla tips ska undersöka lite närmare nu.
Men en sak som jag la märke till nu när jag körde är att varvräknaren dyker ner till 0 när det händer även fast man åker i 90 på 2:an så då borde signalen vara borta redan vid tändspolen där den läser varvtalet så då borde ju inte kunna vara tändkablarna eller tänker jag fel här.
Men en sak som jag la märke till nu när jag körde är att varvräknaren dyker ner till 0 när det händer även fast man åker i 90 på 2:an så då borde signalen vara borta redan vid tändspolen där den läser varvtalet så då borde ju inte kunna vara tändkablarna eller tänker jag fel här.
Har nu bytt litye mer prylar men inte hittat felet.
Det jag bytt hittils är:
* Samtliga tändkablar
* Luftmängdsmätaren
* Ödp-givare
* Tändpole
* Tändmodul
* Fördelarlock
Nästa steg bli att kola över alla jordpunkter för 3:e gången samt kolla över matningspunkter till givare och databox. Sen ska jag nog köpa nya stift även fast dom är i stort sett nya.
Nån som har nån anan ide?
Det jag bytt hittils är:
* Samtliga tändkablar
* Luftmängdsmätaren
* Ödp-givare
* Tändpole
* Tändmodul
* Fördelarlock
Nästa steg bli att kola över alla jordpunkter för 3:e gången samt kolla över matningspunkter till givare och databox. Sen ska jag nog köpa nya stift även fast dom är i stort sett nya.
Nån som har nån anan ide?
På äldre bilar med förgasare och fördelare så finns där ibland en vacuum klocka fast nånstans på fördelaren (ser ibland ut som ett litet ufo)... den finns till för att ändra på tändnings-timing vid acceleration... kolla så att den funkar...
om den finns. drag loss vacuumslangen, ha motorn på tomgång. Sug i slangen och vojla! tomgången skall ändras...
tror jag...
om den finns. drag loss vacuumslangen, ha motorn på tomgång. Sug i slangen och vojla! tomgången skall ändras...
tror jag...
------------------ www.sandbender.dk ------------------
Peugeot 206 Gti -01
Triumph Spitfire MKIV -73
Engelska bilar.... När känslan vinner över förnuftet
Peugeot 206 Gti -01
Loffas wrote:tror de e jord
kolla o mät nr 19
va säger din k-lampa???
Ska ut och mäta upp det nu. Vet du vart på bilen den hämtar jordningen till stift 19 på boxen? Dom jordpunkter jag kollat upp hittils är dom 2 på fjäderbenstornen. Den på växellådan och den som går till chassit där tändspolen sitter på orginalmotorn.
K-lampan klagar på 6 olika grejer. kommer inte ihåg vilke nu. Men jag tror den öser ur sig en massa förslag när motorn tvärdör på det viset.
Baltazar>> databoxen sköter den biten med tändfördröjningar på den här motorn.
Loffas wrote:baltis
du dessa bilar e inte så gammla
hehe...
jag som är van vid sånna här grejor:
------------------ www.sandbender.dk ------------------
Peugeot 206 Gti -01
Peugeot 206 Gti -01
2 ohm mellan stift 19 och minus på batteriet har jag så där är inga fel.
Har bytt rotor, stift och satt ditt en kondensator till tändspolen för att minimera störningar. Men det vart inge bättre efter det vid provkörning.
Mätte sen upp en massa kablar och nollställde boxen bara för att se vilka felkoder jag skulla få ut när jag provkörde och nu går skiten efter det utan att jag har gjort nåt. Nollställt boxen har jag gjort förut utan framgång så det är bara att vänta på att felet kommer tillbaka nu.
Har bytt rotor, stift och satt ditt en kondensator till tändspolen för att minimera störningar. Men det vart inge bättre efter det vid provkörning.
Mätte sen upp en massa kablar och nollställde boxen bara för att se vilka felkoder jag skulla få ut när jag provkörde och nu går skiten efter det utan att jag har gjort nåt. Nollställt boxen har jag gjort förut utan framgång så det är bara att vänta på att felet kommer tillbaka nu.
Ett dygn fick man köra den utan problem iaf sen återkom felet
Gick perfekt sen körde jag in den i garaget och där stog den i 3 timmar utan att jag gjorde nåt med den. Nästa vända när jag skulle köra så gick den som skit igen.
Nån som har nå fler ideer?? mina börjar ta slut nu. Funderar på om man skulle ta och prova med soppapumpen.
Gick perfekt sen körde jag in den i garaget och där stog den i 3 timmar utan att jag gjorde nåt med den. Nästa vända när jag skulle köra så gick den som skit igen.
Nån som har nå fler ideer?? mina börjar ta slut nu. Funderar på om man skulle ta och prova med soppapumpen.
Måste föresten databoxen vara fastskruvad? jag har min lös i hanskfacket just nu och tanken slog mig om den måste vara jordad i chassit??