dragkrok avmontering?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jokke

dragkrok avmontering?

Post by jokke »

ha ju drag på min bil och tänkte slita bort möget då jag aldrig kör med släp ...

frågan är bara ... någon som har ett kopplingsschema på hur peugeot kopplat? det är orginalmonterat ifrån -93 ...

är det bara att klippa sladdarna?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Antagligen bara skarvat på kablarna vid lysena så bara att klippa borde funka men se till att stumparna inte kan komma i kontakt med varanra och/eller jord efteråt..

O så tror jag du måste till sbp och göra en begränsad regbes också
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Japp, du måste till SBP om du tar bort den. Förmodligen för att man inte ska kunna montera på och av den efter eget tycke, och på så sätt bli farlig i trafiken...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
jokke

Post by jokke »

kan man inte bara montera bort den och sen vänta tills nästa besiktning och säga att man tog bort den precis innan besiktningen? stoppar polisen en är det väl bara att prata bort det med typ att den var rostig eller nått ...
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Kan klarlägga vad gäller regler om dragkrokar... Du kan vänta till nästa besikning, bara hoppas på att polisen inte stannar dig och upptäcker dragkroken. Om dom är riktigt kinkiga så förelägger dom om en dragkroksbesiktning inom 1 månad.
Egentligen så ska du reg. besikta inom 1 månad från att du demonterat draget, men det kan du strunta i för vem vet när du har demonterat draget??
En begränsad reg. besiktning går på 380:-, oavsett om det gäller montering eller demontering..
Men mitt råd är att du tar bort draget och väntar till nästa besiktningsperiod och tar allt på en gång. Om polisen stannar dig så prova med att göra som du hade skrivit, i värsta fall så förelägger dom om en begränsad reg. besiktning inom 1 månad. Då är det bara att ringa och boka en tid, och då är det viktigt att du ringer på en gång för då är du garanterad en tid!!
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Post Reply