I fall kamremmen.... felet hittat.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

I fall kamremmen.... felet hittat.

Post by Kent »

Hur blir bilen att uppträda ifall kamremmen kuggar över ett hack? Tror nämligen att det gjort det. Bilen låter som en 5cylindrig Audi och den känns seg. Trodde det var rotorn som gett upp men det var det inte för jag bytte fördelarlock & rotor nyss.

Någon som vet hur symptomen blir? Eller någon som har en annan idé?

En annan sak. Om man ställer allt vid markeringarna. Hur många varv på veven ska man snurra innan det matchar upp igen?

Ska kanske ta en titt ikväll kanske.
Last edited by Kent on Mon May 12, 2003 8:19, edited 1 time in total.
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Adam

Post by Adam »

Två varv på vevaxeln för att få det att linjera igen...
Nu med multitronic...

.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Låter mer som om den inte skulle gå riktigt på alla cylindrar.
Kolla tändstiften efter konstiga avlagringar eller onormal renhet på nåt av stiften.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Okey nu så är felet hittat. Felsökte igår och kom snabbt fram till att det inte vart någon skillnad om man plockade av tandhatten på 1:ans cylinder. Aha tänkte jag och hoppades att det var tändstiftet som hade gett upp. Skruvade i ett nytt och testade... hm ingen skillnad. Kollade även tändkabeln på stroboskoplampa. Men inget fel kunde hittas.

Gjorde då ett komp. test. Och där hittade jag något. På 1:ans cylinder hade jag 3bar och på de andra ca 11bar. Så där har vi nog problemet. Det är nog en ventil som är lite otät.
Så det blir till att riva toppen i den närmaste framtiden. Eller någon som tror att det kan vara något annat fel?

Och det här med att man måste snurra vevaxeln för att få allt att matcha upp. Om man nu snurrar vevaxeln 2 varv. Ska även kamremsmarkeringarna matcha upp efter två varv på veven?

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kent wrote:Och det här med att man måste snurra vevaxeln för att få allt att matcha upp. Om man nu snurrar vevaxeln 2 varv. Ska även kamremsmarkeringarna matcha upp efter två varv på veven?

Nej.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Claes B wrote:
Kent wrote:Och det här med att man måste snurra vevaxeln för att få allt att matcha upp. Om man nu snurrar vevaxeln 2 varv. Ska även kamremsmarkeringarna matcha upp efter två varv på veven?

Nej.

Hur funkar det då :?:

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Niklas

Post by Niklas »

Kent wrote:
Claes B wrote:

Nej.

ingen som vet :) jag provade att snurra *många* varv, men dom matchade aldrig ändå :)

förutom otät ventil så kan du ju ha taskiga kolvringar.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
stellan

Post by stellan »

är nog en ventil som har brännt.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kent wrote:
Claes B wrote:

Nej.

Det är väl så att remmens längd inte stämmer överens med omkretsen på remhjulen, alltså delningen stämmer inte.
T.ex. om(hypotetiskt) vevaxelhjulet har 30 kuggar, remmen har 345 kuggar, så måste du dra runt vevaxeln 11,5 varv för att remmen ska vara på samma ställe, eftersom det inte blir ett jämnt antal varv kommer motorns markeringar inte att stämma.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Plockade ur ventilerna igår. Och på ettans cylinder så hade det gått ur en stor bit på ovansidan. Inte så konstigt att den gick dåligt!!!

Någon som har någon känsla för om det blir billigare om man köper en hel sotningssats eller om man köper alla packningar separat? För jag har grenrörspackningar, termostathuspackning.

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
stellan

Post by stellan »

du behöver väl bara en toppackning?

när jag lyfte toppen va det bara den och insugspackningen jag behövde.

avgass grenröret behöver man inte ta bort.

om du redan har grenrörs så ska det väl räcka?
ventiltätningar och slipa in alla ventiler är ju lika bra att byta när du ändå ska byta en ventil och slipa in.

ventiltätningar är dock dyrt...
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Leibel wrote:du behöver väl bara en toppackning?

när jag lyfte toppen va det bara den och insugspackningen jag behövde.

avgass grenröret behöver man inte ta bort.

om du redan har grenrörs så ska det väl räcka?
ventiltätningar och slipa in alla ventiler är ju lika bra att byta när du ändå ska byta en ventil och slipa in.

ventiltätningar är dock dyrt...

Grenröret har jag tagit bort för svetsning. Men jag beställde toppackning, insugspackning, ventiltätningar, kamrem, och en packbox som sitter längst ut på kammen.
Och sen en ny avgasventil.

Få se hur mycket det blir då?

//Kent

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
carl c

Post by carl c »

har samma symptom som dig.. ställde just kamremmen..den såg ut att ha kuggat 2 hack.. men när jag startade så låter den som en folkvagn ungefär..

tror att avgas kammen kuggat 1 varv plus 2 hack : ( säkert nån ventil som fått smaka..
fast nu går det att köra såpass man kan flytta fanskapet´om det så blir det sista jag gör så ska biljäveln funka i sommar.
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

carl c wrote:har samma symptom som dig.. ställde just kamremmen..den såg ut att ha kuggat 2 hack.. men när jag startade så låter den som en folkvagn ungefär..

tror att avgas kammen kuggat 1 varv plus 2 hack : ( säkert nån ventil som fått smaka..
fast nu går det att köra såpass man kan flytta fanskapet´om det så blir det sista jag gör så ska biljäveln funka i sommar.

Inte kul när det händer något. Men kolla om remmen sitter rätt med hjälp av mektips. Testa sen att rycka av en tändhatt i taget och se om det händer något med gången i bilen. För mig så vart det ingen skillnad när jag ryckte 1ans tändhatt. Sen så försäkrade jag mig så att gnista fanns.
Sen så tag jag komp. test och hittade vad felet fanns.

Så idag så ska det slipas in ventiler. :)

VW T3 Buss -80
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Post Reply