106 Xsi -92 motorn går orent, hjälp?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
OneLuv

106 Xsi -92 motorn går orent, hjälp?

Post by OneLuv »

Som rubriken säger...

Motorn (1.4 liters maskinen, 94hk) går orent... mest märkbart är det när den står på tomgång. Den bluddrar och "vandrar" i varvtalet.

De flesta jag talat med (hobbyister och verkstads-folk) tror att det är något elektroniskt, vilket innebär att jag måste lämna in den till en peugeot verkstad. Men eftersom diagnos/"undersökning" är något som görs på timme så litar jag helt enkelt inte på firmorna... jag vill inte betala för två timmar när det egentligen tog en kvart...

SÅ...

Jag befinner mig i blekinge nu och ska uppåt landet, först till Linköping och sen till Stockholm, i mitten på maj. Så om det finns någon vänlig själ här på forumet som jobbar på en peugeot verkstad alt. känner någon som jobbar på en peugeot verkstad alt. har tillgång till den typ av mätutrustning som behövs så är hjälp MYCKET välkommet - självklart mot betalning!

Jag kan även tänka mig att åka typ 10mils omväg för att få hjälp med detta... det viktiga är diagnosen så att jag får reda på VAD som är fel... när jag väl vet det så kan jag fixa det själv.

Även tips på vad som kan vara fel är välkommet.. alla tips..

Tack på förhand! =)

Mvh, Jim aka BE
OneLuv

Post by OneLuv »

Ingen som vet nått? Please...

Kan nån i VÄRSTA fall rekommendera någon verkstad i sthlms trakten som har de rätta "verktygen" att hjälpa mig då?

/J
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Låter nästan som en liten vacuumläcka. Kolla över slangar och packningar vid insprutningsenheten(för visst sitter det väl ett Monopoint på den?)
Spraya lite startgas runt omkring och lyssna efter varvtalsförändringar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by OneLuv »

Tack för svaret!

Mmm.. har läst lite i haynes manualen och de tipsar också om det.. problemen är dock 1. att det är trängre än en thailändsk oskuld kring insug och motor och 2. jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter liksom...

Monopoint? hmm...

edit: stavning ffs...
Last edited by OneLuv on Sun May 02, 2004 2:25, edited 1 time in total.
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Thailändska oskulder..trodde dom inte ens föddes oskuld där.. :roll:
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Loffas

Post by Loffas »

går väl att spruta (i thaien) i motorn iaf o höra om de händer nåt
OneLuv

Post by OneLuv »

Loffas wrote:går väl att spruta (i thaien) i motorn iaf o höra om de händer nåt

Ok, kan du beskriva lite mer exakt vart jag ska spruta (höhö)?

Jag misstänker att du pratar om startgas?
OneLuv

Post by OneLuv »

Alltså är Peugeot (företaget) verkligen SÅÅ jävla dåligt att ingen på det här forumet kan rekommendera någon Peugeotverkstad på ovan nämnda orter!?

Tragiskt isåfall... :cry: inte för forumet, utan för Peugeot.

btw, jag har varit i kontakt med producenten för Insider... :evil:
Andreas Bystedt

BeyondEvil wrote:Alltså är Peugeot (företaget) verkligen SÅÅ jävla dåligt att ingen på det här forumet kan rekommendera någon Peugeotverkstad på ovan nämnda orter!?

Gå in på http://www.peugeot.se och sök verkstäderna själv i dessa orter..*tipsar* :wink:
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
OneLuv

Post by OneLuv »

Bystedt wrote:
BeyondEvil wrote:Alltså är Peugeot (företaget) verkligen SÅÅ jävla dåligt att ingen på det här forumet kan rekommendera någon Peugeotverkstad på ovan nämnda orter!?

Gå in på http://www.peugeot.se och sök verkstäderna själv i dessa orter..*tipsar* :wink:

Been there, done that.... tack för tipset, jag är inte dum...

Poängen var ju att någon skulle _rekommendera_ en verkstad, då samtliga jag varit i kontakt med varken gett något seriöst intryck eller varit särskilt trevliga...

Hmm... Nån som vet om dom öppnat i Kista än?

Hmm... 2 Nån som har tillgång till små kameror och vill göra en egen insider?! hehe... :twisted:

edit: Kista öppna 27/3 -04
Last edited by OneLuv on Sun May 02, 2004 15:54, edited 1 time in total.
Andreas Bystedt

Det här med "felsökningen" är ju säkert nått dom fått direktiv uppifrån att dom ska erbjuda först. Dyrt som f*n ja, råkade själv ut för deras dyra "service" en gång. Men jag slapp att betala till slut då det var en garantifråga.
Fd. Medlem nr 527

*RIP* Citroen ZX
OneLuv

Post by OneLuv »

Bystedt wrote:Det här med "felsökningen" är ju säkert nått dom fått direktiv uppifrån att dom ska erbjuda först. Dyrt som f*n ja, råkade själv ut för deras dyra "service" en gång. Men jag slapp att betala till slut då det var en garantifråga.

Hmm... jo, tror inte min bil omfattas av nån garanti längre tyvärr... ;-)

Och vad gäller felsökningen så är jag nog mer eller mindre tvungen, har fått höra från både pugg-meckare and otherwise att det mycket väl kan vara något elektroniskt... och det har bara pugg-verkstäderna utrustning till att mäta fram/hitta... :(
SUMO

Post by SUMO »

BONAUTO i Sthlm..
OneLuv

Post by OneLuv »

SUMO wrote:BONAUTO i Sthlm..

Tackar för den! :D

Nån som har nån erfarenhet av Friebergs?
OneLuv

Post by OneLuv »

Update!

Har testat med startgas nu.. hehe.. gick ju bra.. tills jag spruta i insuget till filtret... bludder bludder död... tog nog i för mycket... hur som... verkar inte vara nå läkage nånstans...

Hade en peugeot meck som lyssna, han sa så mycket som att den sne-tänder... *suck* tändstift samt kablar är bytta... och fördelarlock+rotor, well det finns inte.. utan jag har nån form av tändmodul/elektronisk tändning... den kan det vara fel på 600-1100:- på meko, överkommligt...

OM det nu inte är den, vad kan vara fel? Databoxen?

och då till fråga 2: Kan man byta databox till något annat än orginal? t.ex. Unichip, Haltech osv...
Loffas

Post by Loffas »

ryck en tändkabel i taget o se vilken som gör minst skillnad.
kan juh va dens cyl spridare eller dåligt tändstift?

lambdan kanske kasst så den fettar på massor? testa o dra ut.

nolla boxen kanske kan göra nåt.

fantasin
OneLuv

Post by OneLuv »

Loffas wrote:ryck en tändkabel i taget o se vilken som gör minst skillnad.
kan juh va dens cyl spridare eller dåligt tändstift?

lambdan kanske kasst så den fettar på massor? testa o dra ut.

nolla boxen kanske kan göra nåt.

fantasin

ok, will do... spridare (noted) tändstift - myyyycket tveksamt, satte i nya Halo-stift förra sommaren.

Lambda ja... sitter? borde jag inte fått underkänt på besiktningen då? (avgasvärden...)

nolla boxen? om det är det jag tror du menar, så har jag bytt generator ett par ggr (don't ask..) så batteriet har åkt i och ur ett par ggr...

fantasin? den är reserverad till nakna brudar... :roll:
cozmoztintin

Post by cozmoztintin »

Har precis samma fenomen på min 106 XSi tror jag. Den går ojämnt speciellt då den är kall fast även då den är varm och över hela registret. Men ibland så får den spel och funkar helt utan probelm. Kul va!
Har läst lite i Haynes och pratat lite med verkstaden. Man får ju köra uteslutningsmetoden. På min bil är en av två tändmoduler bytta, vetilerna justerade samt har jag kollat bränslefiltret och stiften, jo och sen är topplocket helrenoverat också.

Nu när du nämde att XSi:n är en 1.4 liters motor så började jag fundera på min tändstift verkligen hade rätt avstånd. Nej! 1.4:an skall ha 1.2 mm och mina hade bara 1.0 mm.. Skall justera detta!

Enligt verkstaden jag pratade med så skulle temperatur sensorn lite under tändspolen kunna var kaputt. Vet ej, men enligt Haynes Kap.5B*2 "Tidiga 1124 och 1360 insprutningsmotorer" så kan det nog ev. stämma. Det står även att det finns en lite fin elektoniskt styrd (av styrenheten så klart) vakum ventil som släpper på vakum vid vissa temperaturer till något typ av memran som då fördröjer tändningen för att reducera NOx utsläppet i avgaserna. Lät långt och besvärligt. Jag har tänkt byta den där temperatur sensorn och vacumventilen sen får jag se. Man vill ju inte lägga ner tusenlappar på ett verkstadsbesök.

Kommer du något på spåret så hör gärna av dig till mig!

Lycka till!
Den som har flest prylar innan den dör vinner!
OneLuv

Post by OneLuv »

Det låter som vi har samma problem ja...

Men har du statisk tändning eller fördelare/rotor?

Mig veterligen har jag bara en tändmodul, och ingen tändspole...

Jag hoppas att mecken som satte i mina tändstift satte i rätt.. men jag får väl kolla dem också (mental note: add bladmått to shopinglist..)

Temperatur sensor you say? ok... och vakum ventil.. låter inte alltför dyrt.. men ska kolla lite andra saker först...

Lät som du har hittat en vettig verkstad iaf, som iaf försöker hjälpa en med ledtrådar om vad som kan vara fel... istället för att bara upprepa mantrat: "lämna in, lämna in, lämna in..." :roll:

Hur i förhållande till världen ligger Anderstorp? Man kanske kan slå sina kloka skallar ihop... 8)

Update:

Efter att ha jagat runt hela Karlshamn efter en komp. testare och inte lyckats hitta nån så skjuter jag upp allt testande tills jag träffar Fnatte i Linköping... som jag sa till honom så MÅSTE bilen fungera så jag kan ta mig dit... så jag börjar inte riva något förns jag kan testa så mycket som möjligt...

I Linköping gör det heller inget om bilen blir ståendes några dagar då jag där har tillgång till andra bilar...
cozmoztintin

Post by cozmoztintin »

Visst jo jag har ingen tändspole. Självklart har jag tändmodul! doohh.. :)
Och det innebär ju också att man har ett brytar och rotorlöst tändsystem. Det där med kompression tror jag inte på eftersom den ibland fungerar helt felfritt. Tror snarare att det är något med systemet som skall minska NOx utsläppet eftersom glappkontakt eller dålig funktion i en vakumventil eller tempgivare skulle kunna ge dess symptom. Får se... Hoppas du löser ditt problem ialla fall.
Den som har flest prylar innan den dör vinner!
Post Reply