Motortemp och oljeval
Motortemp och oljeval
Den förra motoroljan, den från fabrik, jag hade i min bil höll en temperatur av ungefär 100 grader. Lite mer när man stod på. När jag sen bytte oljan så gick temperaturen upp till 115 vid motorvägsfart, kanske en 110 vid lugn körning. Är det viskositeten som gjort att det är annorlunda temperaturer? Eller är det oljans egenskaper som gör att det blir så mycket varmare. Jag ska byta olja snart igen och behöver veta. Oljan som är i nu är Castrols Magnatec-olja, 5W-40, helsyntet.
Ytterligare ett alternativ är att montera en oljekyl, men var och hur den ska monteras vet jag inte än.
Motor: TU5JP4, 1,6 liters 16v.
Ytterligare ett alternativ är att montera en oljekyl, men var och hur den ska monteras vet jag inte än.
Motor: TU5JP4, 1,6 liters 16v.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Jag tyckte mig märka en ökning på ett antal graders oljetemp i motorvägsfart (= 140) när jag bytte till Castrol Magnatec 5W-40. Att viskositeten skulle spela in tror jag inte, då varmviskositeten (siffran 40) är densamma som för Peugeots originalolja.
Däremot (och nu är jag troligen ute på djupt vatten med mina teorier
) skulle man ju kunna tänka sig att en högkvalitativ olja som Magnatec leder värme bättre än andra billigare oljor. I så fall blir ju oljan varmare eftersom den kyler motorn bättre. Är jag ute och cyklar är det helt i sin ordning att påpeka det.
EDIT: Åas borde oljan då också släppa ifrån sig värmen lättare via oljekylet, dvs inte bli så varm. Hmm.
Däremot (och nu är jag troligen ute på djupt vatten med mina teorier
EDIT: Åas borde oljan då också släppa ifrån sig värmen lättare via oljekylet, dvs inte bli så varm. Hmm.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
en bra oljekyl är väl alltid en investering? kör termostatstyrd och go så slipper du oroa dig sen 
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
jag vet hur du kör 7k rpm och reglera farten med kopplingen.. du måste ju ha en
*sorry, spårade ur*
om jag känner dig rätt så planerae du en del bansnurra med din hink, inte kul att åka var 5'e varv långsamt för att kyla olja..
om jag känner dig rätt så planerae du en del bansnurra med din hink, inte kul att åka var 5'e varv långsamt för att kyla olja..
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
- Stefan Eriksson
Niklas wrote:jag vet hur du kör 7k rpm och reglera farten med kopplingen.. du måste ju ha en*sorry, spårade ur*
Har ju hållt hittills
Visst kommer det bli lite bana, jag får kolla upp det där.
Effe> Intressant tanke, måste ta reda på hur den sitter och var den ska kopplas in...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Forza Martini
Magnatech oljan ska innehålla något som drar till sig/med sig metallflis
i motorn va? - OM sådant ska funka måste det väl finnas något metalliskt i oljan (annars kan väl inte magnetism fungera?). Detta "metalliska" kan vara den del i oljan som gör att den blir varmare.
Har kört luftkylt VW - där resonerar man som så att byt olja ofta, sätt i högkvalitativa filter och bränn inte oljan. Sen kan man skita i alla fina tillsatsord som magnatech, powertech tjohootech osv.
Själv kör jag på Shell Ultra - 5w/40 helsynt och får inte tempen över 90-95 även om jag ligger på 4000varv i 30minuter... hmm - har ganska stor
tillit till Shell.
* Det är väl inte GTX 5w/40 Magna-what-ever-tech du kör va?
** Ska du ha oljekylare så kolla med Setrab - bättre finns inte. (finns i Malmö)
i motorn va? - OM sådant ska funka måste det väl finnas något metalliskt i oljan (annars kan väl inte magnetism fungera?). Detta "metalliska" kan vara den del i oljan som gör att den blir varmare.
Har kört luftkylt VW - där resonerar man som så att byt olja ofta, sätt i högkvalitativa filter och bränn inte oljan. Sen kan man skita i alla fina tillsatsord som magnatech, powertech tjohootech osv.
Själv kör jag på Shell Ultra - 5w/40 helsynt och får inte tempen över 90-95 även om jag ligger på 4000varv i 30minuter... hmm - har ganska stor
tillit till Shell.
** Ska du ha oljekylare så kolla med Setrab - bättre finns inte. (finns i Malmö)
/ forza
Forza Martini wrote:Magnatech oljan ska innehålla något som drar till sig/med sig metallflis
tillit till Shell.
På baksidan av dunken(har kvar den) står det att den fäster runt delarna på motorn som en magnet, men inget om att den skulle vara effekteiv att transportera bort fliset. Det märker jag väl när jag kollar filtret.
Jo, det var visst GTX Magntech, 5W-40 som ligger i motorn. Har köpt Castrols TWS olja nu istället. Bytes i helgen.
Jag ska kolla upp Setrab, tackar för tipset.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Forza Martini
Castrol GTX -osv är en mineralolja med förbättrande tillsatser. Denna ska
inte jämföras med helsytetoljor. Helsytetoljor är "renare" och det "bryts" inte ut så mycket skit ur dem som det gör ur mineraloljor.
Beakta Peugeot´s varning och förbehåll - INGA lågenergioljor eller longlifeoljor får användas. Kolla med Peg först innan du slår i din motorsportolja - få ett fax eller nått annat skrivet intyg på att den olja
du slår i motorn är OK med Peg.
Tänk också på att din motor är byggd för att funka i 10år i alla väder och med alla körstilar..... förmodligen funkar en helsynt 5w/40 lika bra i din morot som den förfinade TWS-oljan.
* När det gäller oljekylare finns det 2 vägar att gå. Antingen bygger du ett system som leder all olja (fullt oljetryck) genom kylaren eller ett system som leder ut en del av oljan (tror det senare är original på alla
standardmotorer). Välj det senare... men använd slangar med pressade
anslutningar ändå - jag sprängde en slang en gång och 2liter olja for ut
fortare än jag han säga "uh!".... allt pga fel anslutningar. (tro mig)
inte jämföras med helsytetoljor. Helsytetoljor är "renare" och det "bryts" inte ut så mycket skit ur dem som det gör ur mineraloljor.
Beakta Peugeot´s varning och förbehåll - INGA lågenergioljor eller longlifeoljor får användas. Kolla med Peg först innan du slår i din motorsportolja - få ett fax eller nått annat skrivet intyg på att den olja
du slår i motorn är OK med Peg.
Tänk också på att din motor är byggd för att funka i 10år i alla väder och med alla körstilar..... förmodligen funkar en helsynt 5w/40 lika bra i din morot som den förfinade TWS-oljan.
* När det gäller oljekylare finns det 2 vägar att gå. Antingen bygger du ett system som leder all olja (fullt oljetryck) genom kylaren eller ett system som leder ut en del av oljan (tror det senare är original på alla
standardmotorer). Välj det senare... men använd slangar med pressade
anslutningar ändå - jag sprängde en slang en gång och 2liter olja for ut
fortare än jag han säga "uh!".... allt pga fel anslutningar. (tro mig)
/ forza
Den oljan jag köpt, GTX Magnatech är en helsyntet-olja. Det är vad som står på dunken. Jag skulle aldrig hälla i en mineralolja i min motor.
TWS'en är köpt från Peugeot här i Linköping, på hans rekomendation. Jag tror på honom.
Som du skriver så funkar det förmodligen lika bra med en annan helsyntetolja i bilen, men jag fick ett bra pris på den här.
TWS'en är köpt från Peugeot här i Linköping, på hans rekomendation. Jag tror på honom.
Som du skriver så funkar det förmodligen lika bra med en annan helsyntetolja i bilen, men jag fick ett bra pris på den här.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Forza Martini
Perfekt - Peugeot har sålt oljan till dig. Det innebär att ansvaret flyttats över till dem - bra att känna till om ifall du får skador.
Ska du åka bana länge? - tänk på att när motorn säger ifrån i form av hög temp osv -då har bromsarna redan nått helvetet! Ju mer du kör destu bättre går det och destu mer pressar du bilen..... kul JA men det är fortfarande en standardbil du kör. (är jag mesig?)
* Kolla Castrol´s produktspec - där står det mineralolja... Jag har för mig att GTX är namnet på deras oljor med Mineralolja som byggsten... jaja - nu ska den ju ut, så det kan ju kvitta.
** En kul grej som du kan glädjas över på banan - spunna bromsslangar. Jag har erfarenhet via en polares Alfa 155á - när den fick spunna slangar istället för gummi så kändes bromsarna som nya.. kostnad 800-900kr för
ett komplett set. Arbetsid -tja 2-timmar inkl luftning...om inga rör går av!
Ska du åka bana länge? - tänk på att när motorn säger ifrån i form av hög temp osv -då har bromsarna redan nått helvetet! Ju mer du kör destu bättre går det och destu mer pressar du bilen..... kul JA men det är fortfarande en standardbil du kör. (är jag mesig?)
* Kolla Castrol´s produktspec - där står det mineralolja... Jag har för mig att GTX är namnet på deras oljor med Mineralolja som byggsten... jaja - nu ska den ju ut, så det kan ju kvitta.
** En kul grej som du kan glädjas över på banan - spunna bromsslangar. Jag har erfarenhet via en polares Alfa 155á - när den fick spunna slangar istället för gummi så kändes bromsarna som nya.. kostnad 800-900kr för
/ forza
Forza Martini wrote:Perfekt - Peugeot har sålt oljan till dig. Det innebär att ansvaret flyttats över till dem - bra att känna till om ifall du får skador.
Vet inte vem som kommer säga ifrån först på bana, jag eller bilen
Stålomspunna kommer på i sommar, men har inte cash just nu. Andra saker som kommer emellan... Finns på MH Styling, 900 spänn.
Det här är vad som står i produkt-bladet för GTX Magnatec:
Produktbeskrivning
CASTROL GTX MAGNATEC är en helsyntetisk motorolja av högsta kvalitet, baserad på
en speciell additive kombination, vilken är patenterad av Castrol.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Forza Martini
Oljor är jättekul - man lär sig ingenting av dem, förutom att priserna anpassas till kundkatergorierna.
Heter din olja 011528? (den spec jag läser på är från Catrol.se -och
under GTX 5w/40.)
"högraffinerad mineralolja med funktionsförbättrande tillsatser".... tja, vad kan vi konsumenter säga om det?
Jag var helt inne på att köpa denna olja till både 206- och 406an, men
så läste jag texten under "sammasättning"... och fegade ur.
Du har säkert rätt, uppgifter på hemsidor är inte alltid rätt OCH dessutom kan dessa uppgifter aldrig användas MOT tillverkarna pga hackerrisk osv.
Heter din olja 011528? (den spec jag läser på är från Catrol.se -och
under GTX 5w/40.)
"högraffinerad mineralolja med funktionsförbättrande tillsatser".... tja, vad kan vi konsumenter säga om det?
Jag var helt inne på att köpa denna olja till både 206- och 406an, men
så läste jag texten under "sammasättning"... och fegade ur.
Du har säkert rätt, uppgifter på hemsidor är inte alltid rätt OCH dessutom kan dessa uppgifter aldrig användas MOT tillverkarna pga hackerrisk osv.
/ forza
Fast man vet inte riktigt vad man ska tro?
Flaskan och produktdatabladet säger helsyntet, medan varuinformationsbladet säger att det är en "högraffinerad mineralolja".
Varuinformationsbladet ser mer ut som något myndigheterna kräver att tillverkarna ska tillhandahålla, och min gissning är att "högraffinerad mineralolja" helt enkelt är en std-klassning (med avseende på giftighet, hur ämnet ska hanteras osv) inom vilken helsyntetolja faller.
Flaskan och produktdatabladet säger helsyntet, medan varuinformationsbladet säger att det är en "högraffinerad mineralolja".
Varuinformationsbladet ser mer ut som något myndigheterna kräver att tillverkarna ska tillhandahålla, och min gissning är att "högraffinerad mineralolja" helt enkelt är en std-klassning (med avseende på giftighet, hur ämnet ska hanteras osv) inom vilken helsyntetolja faller.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00