Jag kollade även inre men det finns ju inget i den som låser axeln i sidled där. Den går ju att dra isär med handkraft om man har tagit lös axeln. Finns det ska väl inte vara nåt som ska låsa axeln på den inre knuten utan den ska väl gå att dela på? Sen en del inre knutar har ju en stor fjäder invändigt i den. En sån ska det väl inte finnas på peugeot drivaxlarna hoppas jag?
Sen kan ju axeln inte röra sig i sidled när den sitter fast i yttre knuten så jag är lika frågande som dig sundin hur f*n den ska kunna röra på sig.
Men det låter som klonket kommer precis därifrån faktiskt? Blir det sundin som får köpa en ny axel först och prova med eller? Så vet ju jag sen.
Tar man tag i axeln mellan knutarna så går den ju att röra i sidled. Några millimeter iaf, och det räcker ju för att det ska klonka...
Kul att köpa en ny axel och sedan konstatera att klonket är kvar... Köp en axel nu Marcus och testa. Det drabbar ju ingen fattig...
Sundin wrote:Tar man tag i axeln mellan knutarna så går den ju att röra i sidled. Några millimeter iaf, och det räcker ju för att det ska klonka... Kul att köpa en ny axel och sedan konstatera att klonket är kvar... Köp en axel nu Marcus och testa. Det drabbar ju ingen fattig...
Jo visst om det vore så bra att det inte drabbar nån fattig. Vi vet ju vem som har bäst pris på mekonomen av nån anledning
Loffas>> Stödlagret håller bara fast den yttre delen av den inre knuten. Skruvar man lös den yttre knuten från spindeln och skivan så kan man dra isär den inre knuten hur lätt som helst. Det är bara damasken som håller ihop den inre knuten i stort sett.
Ja precis det är ju damasken som håller den inre knuten den flexar ju och därför kan den ju röra på sig och orsaka klonk, klonkar på min ibland också men eftersom ingenting verkar trasigt i framvagnen har jag aldrig brytt mig om det och heller inte tänkt så mkt på vad det skulle kunna vara men detta är ju säkert en möjlig orsak