Haltech osv.
Haltech osv.
Utifall att det nu är min databox/styrenhet som är paj...
http://www.peugeot-sport-club.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13697
Hur funkar det med Haltech och liknande system?
Byter man ut hela alltet?
Vad finns det för olika? Fördelar/nackdelar...
Behöver ju inget avancerat, bara nått som kan ersätta orginal, förutsatt att det är billigare/bättre...
http://www.peugeot-sport-club.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13697
Hur funkar det med Haltech och liknande system?
Byter man ut hela alltet?
Vad finns det för olika? Fördelar/nackdelar...
Behöver ju inget avancerat, bara nått som kan ersätta orginal, förutsatt att det är billigare/bättre...
Alltså, om du har problem med din motorstyrning (och allt annant skulle vara okey) så är det med stor sannorlikhe:
1. Glappkontakt till någon givare.
2. En givare på motorn sönder.
3.Motorstyrningen (ECU) dvs boxen sönder, (mindre troligt).
Om det är 3, så byter du ut boxen inte själva sprutet (kabelhärvan).
1. Glappkontakt till någon givare.
2. En givare på motorn sönder.
3.Motorstyrningen (ECU) dvs boxen sönder, (mindre troligt).
Om det är 3, så byter du ut boxen inte själva sprutet (kabelhärvan).
Nu med multitronic...
.
.
Okey...
Well, kalla mig pessimist, men jag vill alltid tro det värsta, då blir man glatt överraskad om det inte var det som var fel...
Iaf, börjar bli lite mycket nu, och för avancerat för mig... och eftersom ingen i sthlm med omnejd verkar kunna hjälpa mig så blir det väl till att lämna in den till verkstad...
Hade varit jävligt kul om man kunde lösa problemet själv, då hade man dels lärt sig något, och sen kunnat hjälpa någon annan...
Well, kalla mig pessimist, men jag vill alltid tro det värsta, då blir man glatt överraskad om det inte var det som var fel...
Iaf, börjar bli lite mycket nu, och för avancerat för mig... och eftersom ingen i sthlm med omnejd verkar kunna hjälpa mig så blir det väl till att lämna in den till verkstad...
Hade varit jävligt kul om man kunde lösa problemet själv, då hade man dels lärt sig något, och sen kunnat hjälpa någon annan...
Loffas wrote:vi ger dig förlsag som du ska prova men du provar dem inte? =)
ut o ryck o se var inte gör nån skillnad på gången när du sliter av grejor. där har du troligen felet
Jorå, jag provar.. har du inte läst den andra tråden?
Men jag vill ju inte förstöra -ännu- mer genom att dra i fel sak... liksom...
Det jag ska kolla är spridarna, och kanske komptrycket, om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig med det.. man behöver vara två...
Och tipsen jag fick av Adam hade jag jätte-gärna kollat om jag vetat vilka, vart de sitter och hur man kollar dem... glappkontakt-visst.. men hur vet man att den är trasig? kan man mäta sig till det? Hittar inte så mycket i Haynes boken om sånt, den beskriver mest fel-tester för bilar med fördelare /rotor.. min kärra har statisk/elektronisk...
Sen är det fler faktorer som spelar in... har inget garage då jag förtillfället befinner mig på annan ort och då får man stå på gatan, vilket i och för sig inte är något problem, men bilen får -inte- bli stående.. t.ex. om jag förstör något major genom mitt provande..
Och jag tackar väl för de tips jag får.. eller?
OM jag missat någon.. förlåt då.. postar ett komplett tacktal när jag fått allt att fungera igen...
btw, vid vilka typer av fel bör/ska "k"/motor-lampan lysa?
Loffas råd är nog det bästa du kan få.
Öppna motorhuven starta motorn, koppla loss tex EN tändkabel spridarkabel mm i taget. Blev det någon skiljnad? Om det inte blev det, voila! Problemet hittat. Om motorn går sämre, koppla tillbaka och försök med nästa. Detta klarar alla, och du behöver bara mkt enkla verktyg.
Du kan knappast ha sönder något om du gör så och du behöver inget garage, parkering räcker utmärkt.
Öppna motorhuven starta motorn, koppla loss tex EN tändkabel spridarkabel mm i taget. Blev det någon skiljnad? Om det inte blev det, voila! Problemet hittat. Om motorn går sämre, koppla tillbaka och försök med nästa. Detta klarar alla, och du behöver bara mkt enkla verktyg.
Du kan knappast ha sönder något om du gör så och du behöver inget garage, parkering räcker utmärkt.
Nu med multitronic...
.
.
Adam wrote:Ja det kan du, men lossa det lilla klippet som sitter runt spridarkontakten först.
ok...
Adam wrote: Sen hoppas jag att du vet att du inte skall ta i tändkablarna med händerna när motorn är gång. Använd tjocka handskar.
en till fråga, ska jag rycka tändkablarn vid tändstiftet eller vid tändmodulen?
Spelar ingen roll vart du rycker den, ta där det är enklast.
Tjockare handskar är att föredra, använder svetsvarianten själv. Anledningen till detta är att det går "ganska" mkt kräm genom dessa kablar, du kan lätt få dig en riktig kyss annars.
Eller så kan du ta en tång med ordentligt gummihandtag. Var försiktig med tänkablarna då bara.
Ut och meka nu, så får du rapportera sen.
Tjockare handskar är att föredra, använder svetsvarianten själv. Anledningen till detta är att det går "ganska" mkt kräm genom dessa kablar, du kan lätt få dig en riktig kyss annars.
Eller så kan du ta en tång med ordentligt gummihandtag. Var försiktig med tänkablarna då bara.
Ut och meka nu, så får du rapportera sen.
Nu med multitronic...
.
.
Adam wrote:Spelar ingen roll vart du rycker den, ta där det är enklast.
ok...
Adam wrote:Tjockare handskar är att föredra, använder svetsvarianten själv. Anledningen till detta är att det går "ganska" mkt kräm genom dessa kablar, du kan lätt få dig en riktig kyss annars.
joo.. hehe.. alltså det visste jag (har ju för bövelen dragit om all el i min lägenhet
Adam wrote:Ut och meka nu, så får du rapportera sen.
Sir, yes sir!