Lufta Bromsar
Lufta Bromsar
Jag behöver en 'For dummies'-guide till hur man luftar bromsar, då detta är inte något jag gjort innan. Hur man går tillväga, om det skiljer nåt mellan olika bilar när man luftar och hur mycket bromsolja det kan gå åt.
Vet att det står i mekartips, men då jag inte pillat med bromsar innan så vet jag inte vad han menar med dom olika grejerna. Nippeln? På ok eller vid behållaren?
Vet att det står i mekartips, men då jag inte pillat med bromsar innan så vet jag inte vad han menar med dom olika grejerna. Nippeln? På ok eller vid behållaren?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
nippeln sitter på oket. där du luftar.
o de va en tråd precis som KG startade. där e lite matnyttigt
annars e de bara o köra, höger bak sen vänster fram o vänster sen höger fram beroende på om du har korsat eller nåt.
o se till du har olja i hållarn o trycksätt den sen e de bara o lossa nippel efter nippel
o de va en tråd precis som KG startade. där e lite matnyttigt
annars e de bara o köra, höger bak sen vänster fram o vänster sen höger fram beroende på om du har korsat eller nåt.
o se till du har olja i hållarn o trycksätt den sen e de bara o lossa nippel efter nippel
Re: Lufta Bromsar
Fnatte wrote:Jag behöver en 'For dummies'-guide till hur man luftar bromsar, då detta är inte något jag gjort innan. Hur man går tillväga, om det skiljer nåt mellan olika bilar när man luftar och hur mycket bromsolja det kan gå åt.
Hur bråttom är det? Jag kommer till Lkpg nån gång i helgen, så då kan jag hjälpa dig...
Har du tillgång till tryckluft? Finns ett ypperligt hjälpmedel isåfall...
Annars behöver man vara två... (alltid bra att vara två iof..) en som pumpar och en som rattar nipplar... =)
Nippeln sitter på ok:et, den är oftast täckt av en liten gummihatt...
Säg till om du vill ha en utförlig beskrivning så ordnar vi det...
Har du en Haynes bok? Står utförligt där i, om inte, skaffa en... mycket bra investering.
Det är inte så bråttom, bara innan Lunda. Har fått tag på olja idag.
Helgen funkar fint, när ungefär kommer du förbi isåfall?
Tillgång till tryckluft finns om allt lirar(beroende på när på helgen)
Finns inte nån Haynesbok som behandlar min modell
Helgen funkar fint, när ungefär kommer du förbi isåfall?
Tillgång till tryckluft finns om allt lirar(beroende på när på helgen)
Finns inte nån Haynesbok som behandlar min modell
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Jag kommer upp sent på fredagen eller tidigt lördagen... kan bli sent lördag också...
Vi får försöka time:a det så att vi kan ha tillgång till tryckluft, det underlättar på så många sätt... så blir det en tur förbi Biltema också för att införskaffa (ev.) en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21376 det här är dock -inte- den man använder tillsammans med tryckluft, men de borde ha en sån också... jag kan ta på mig att ta reda på vilka som har en sånt och pris på den... ska ändå förbi mekonomen...
Gör inte så mycket att boken inte behandlar just XSi motorn, för det är hyffsat mycket som stämmer ändå... att lufta bromsar är en sån sak...
Vi får försöka time:a det så att vi kan ha tillgång till tryckluft, det underlättar på så många sätt... så blir det en tur förbi Biltema också för att införskaffa (ev.) en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21376 det här är dock -inte- den man använder tillsammans med tryckluft, men de borde ha en sån också... jag kan ta på mig att ta reda på vilka som har en sånt och pris på den... ska ändå förbi mekonomen...
Gör inte så mycket att boken inte behandlar just XSi motorn, för det är hyffsat mycket som stämmer ändå... att lufta bromsar är en sån sak...
Förutom att Haynes boken kanske behandlar andra bromsar än dom jag har, det är inte samma som XR/XT tror jag inte. Dessutom är det ABS på min, vilket jag inte tror att det är på dom tidigare modellerna.
Sent på lördagen kanske vi har tryckluft, det beror på Wobert...(garagevärden). Om inte får vi stå på min gård typ...
Hur länge är du i Linköping då?
Sent på lördagen kanske vi har tryckluft, det beror på Wobert...(garagevärden). Om inte får vi stå på min gård typ...
Hur länge är du i Linköping då?
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Förutom att Haynes boken kanske behandlar andra bromsar än dom jag har, det är inte samma som XR/XT tror jag inte. Dessutom är det ABS på min, vilket jag inte tror att det är på dom tidigare modellerna.
men skit it då...
Fnatte wrote:Hur länge är du i Linköping då?
ca: en vecka... men vardagar kommer jag nog vara rätt busy, ska hjälpa ett par kompisar starta upp en ny butik... (Drottninggatan, där gamla bildpunkten låg... Linköpings fetaste biorum... *smygreklam*)
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=21376
Vad är denna bra till? Är det något som underlättar arbetet?
Vad är denna bra till? Är det något som underlättar arbetet?
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
Okej då blir det någ inköp av en sån... Har också problem med luftning och jag har ingen tillgång till tryckluft.
Den funkar alltså så att ingen olja går in igen när man släpper upp bromsen eller?
Men då kan man ju inte pumpa runt oljan till behållaren. Men det kanske är nödvändigt...
Den funkar alltså så att ingen olja går in igen när man släpper upp bromsen eller?
Men då kan man ju inte pumpa runt oljan till behållaren. Men det kanske är nödvändigt...
Cruise wrote:Den funkar alltså så att ingen olja går in igen när man släpper upp bromsen eller?
Precis, ventilen spärrar åt ena hållet... så när du trycker ner bromsen så trycks oljan (vätskan) ner i flaskan, sen när du släpper upp bromsen och den försöker suga så spärrar ventilen.
Cruise wrote:Men då kan man ju inte pumpa runt oljan till behållaren. Men det kanske är nödvändigt...
Pumpa runt?
Jag säger som jag sa till Fnatte, om det inte är bråttom så kan säkert jag hjälpa dig... vart i sthlm håller du till?
Hjälp är ju aldrig fel.
Ska byta bromsbackar bak först innan jag gör ett ordenligt försök på luftningen. Var på biltema precis och köpte en sån där luftnings grej. Men tyvärr hade dom inte deras kvalitets bromsar inne får kika på Mekonomens bromsar istället.
Jag huserar i Gubbängen söderförort
Ska byta bromsbackar bak först innan jag gör ett ordenligt försök på luftningen. Var på biltema precis och köpte en sån där luftnings grej. Men tyvärr hade dom inte deras kvalitets bromsar inne får kika på Mekonomens bromsar istället.
Jag huserar i Gubbängen söderförort