Lufta Bromsar
Ska göra ett försök själv först annars kanske vi får styra upp något.
Tänkte på det... Ska locket till bromsvätskebehållaren vara på när man luftar? eller spelar det ingen roll?
En annan grej. En på biltema tipsade om nån grej han hade köpte på mekonomen för länge sen... det var ett lock till bromsvätskebehållaren med ett hål för en slang så man körde alltså en slang direkt från nippeln till bromsvätskebehållaren. Och det var enligt han det bästa o lättaste sättet han hade luftat på iaf, han tyckte det var konstigt att biltema inte sålde sådana.
Tänkte på det... Ska locket till bromsvätskebehållaren vara på när man luftar? eller spelar det ingen roll?
En annan grej. En på biltema tipsade om nån grej han hade köpte på mekonomen för länge sen... det var ett lock till bromsvätskebehållaren med ett hål för en slang så man körde alltså en slang direkt från nippeln till bromsvätskebehållaren. Och det var enligt han det bästa o lättaste sättet han hade luftat på iaf, han tyckte det var konstigt att biltema inte sålde sådana.
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
Cruise wrote:Ska göra ett försök själv först annars kanske vi får styra upp något.
Nej, skruva av det, och lägg det ovanpå liksom, så att det sitter löst... men se hela tiden att du häller på med den nya bromsvätskan så att du aldrig hamnar under MIN markeringen. Då kommer du suga in luft uppifrån nämligen...
Cruise wrote:En annan grej. En på biltema tipsade om nån grej han hade köpte på mekonomen för länge sen... det var ett lock till bromsvätskebehållaren med ett hål för en slang så man körde alltså en slang direkt från nippeln till bromsvätskebehållaren. Och det var enligt han det bästa o lättaste sättet han hade luftat på iaf, han tyckte det var konstigt att biltema inte sålde sådana.
Hmm... antagligen så menar du (eller han) en sån som man skruvar på bv-hållaren, precis som du skrev, men andra änden kopplar man till t.ex. ett reservdäck och använder däcktrycket för att trycka ut vätskan... (man ska aldrig återanvända gammal bromsvätska)
Detta sätt skulle jag dock INTE rekommendera då det är väldigt stor risk att trycket blir för högt och då kan t.ex. packningar skjutas och ännu värre man kan råka "vända" på membranet som sitter i huvudcylindern... (kan ha fel också, men detta är vad jag vill minnas)
Kan vara därför Biltema inte säljer det, för mycket folk som kommit tillbaka med pajjade bilar, mekonomen är ju ändå lite mer för yrkesfolk...
Last edited by OneLuv on Wed May 05, 2004 16:23, edited 1 time in total.
Loffas wrote:du ska juh inte köra med ett däck som har 3bar. LOL
1bar e nog lite mer o rekomendera
Mmm.. självklart... men Karl-Göran (hoppas ingen heter så här..) som inte vet det, tar sitt 17" reservhjul med lågprofil och 3bar i och sätter på så smäller det...
Då är det bättre att köpa en sån jag länka till för 40:-, den är f*n idiotsäker...
Btw, jag har aldrig använt en sån.. har alltid blivit avrådd ifrån det av samma anledning som jag skrev...
Cruise wrote:Gäller samma regler när man använder den där biltemaluftaren. Att man ska trampa 3 min eller räcker det med att pumpa några gånger förutsatt att man redan bytt vätskan
Hmm... Jag förstår inte riktigt hur du menar... men jag kan säga så här...
Oavsett hur du luftar så när själva luftningen är klar så gäller samma "regler" mao att du måste arbeta upp ett tryck och se så att allt lirar som det ska... inga sjunkande pedaler osv...
Försökte mig på ännu ett försök att lufta bromsarna. Men man kan ändå trycka ner pedalen i botten! Okej att den tar väl hyfsat, men det går ju inte o gemföra med t.ex. jobbilen.
Ska besikta imorgon. Tänkte att det är lika bra så man kan köra hyfsat lagligt iaf. Har varit obesiktad ett tag nu.
Ingen som är expert och har lufttryck och vet hur man gör det bra, i stor stockholmsområdet. Kan pröjsa någon hundralapp. Vill bara att det ska funka ordentligt någon gång!
BeyondEvil: Du har inte tillgång till lufttryck i Väsby eller?
Vore najs med lite hjälp till det här!
Ska besikta imorgon. Tänkte att det är lika bra så man kan köra hyfsat lagligt iaf. Har varit obesiktad ett tag nu.
Ingen som är expert och har lufttryck och vet hur man gör det bra, i stor stockholmsområdet. Kan pröjsa någon hundralapp. Vill bara att det ska funka ordentligt någon gång!
Cruise wrote:Försökte mig på ännu ett försök att lufta bromsarna. Men man kan ändå trycka ner pedalen i botten! Okej att den tar väl hyfsat, men det går ju inte o gemföra med t.ex. jobbilen.
Njae, kanske... det beror på om GDS macken har kvar sin tryckluft eller ej, jag vet att de inte har mutter-dragare och sånt längre, men kanske har de iaf luften kvar...
Försöker du fixa detta själv eller har du nån som hjälper dig?
Luftningen har väl gott bra. Men det är inget tryck. (kanske är luft kvar på något sätt. har aldrig gjort det tidigare o farsan är lite skeptisk. han har bytt bromsar på en saab en gång i tiden o då sa han att han bara "tappa" ur lite olja ur nipplarna i till en behållare.)
Men på vilket sätt ska man använda tryck luft. Förstår inte riktigt.
Skulle gärna behöva lite hjälp. Hoppas på att besiktningen ger mig en månad på att fixa det. Kan det vara så pass dålig bromsverkan att dom ger direkt körförbud. Inte för jag tror det ska vara så dåligt.
Men på vilket sätt ska man använda tryck luft. Förstår inte riktigt.
Skulle gärna behöva lite hjälp. Hoppas på att besiktningen ger mig en månad på att fixa det. Kan det vara så pass dålig bromsverkan att dom ger direkt körförbud. Inte för jag tror det ska vara så dåligt.