Jag som bilnovis ska nu få hjälp av en lite mer erfaren vän att byta kamrem på min 205 XS 1989. Min vän är bara hobbymeckare och har mest erfarenhet av trimmade wanklar. Han har aldrig rört en Peugeot men jag hoppas det går vägen. Om inte annat så finns det nog andra i hans garage som kan hjälps till
Efter lite rotande här på forumet har jag kommit fram till att följande delar behövs
Reperationshandbok Peugeot 205 TU-serien (min motor heter väl TU3M?)
Kamrem
2 packboxar ( vevaxeln & kammen )
Spännrulle
Ska jag köpa allt hos Peugeot eller är kan det lika väl köpas hos Mekonomen?
Tänker nog även byta generatorrem samtidigt, om det låter vettigt? Är det några extraprylar som behövs då?
Delar vid kamremsbyte
-
Per Larsson
-
Hainz_
Okej
Så allt jag behöver är kramrem, generatorrem och spännrulle och dessa köps helst hos Mekonomen? Stor prisskillnad mot hos Peugeot?
Garaget ligger i Uppsala så det blir väl en heldag där. När jag pratade med polaren om att det nog var ganska enkelt att byta men ganska trångt var hans kommentar "Trångt spelar ingen roll, på den där bilen kan det inte vara mer än kanske fem slangar och två sladdar, plus två eller tre bultar, sen lyfter vi ur motorn så kommer vi åt precis hur bra som helst."
Om man får tråkigt finns det en del annat roligt att titta på där
(Bilder på bilar han delar garage med http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=155466 )
Så allt jag behöver är kramrem, generatorrem och spännrulle och dessa köps helst hos Mekonomen? Stor prisskillnad mot hos Peugeot?
Garaget ligger i Uppsala så det blir väl en heldag där. När jag pratade med polaren om att det nog var ganska enkelt att byta men ganska trångt var hans kommentar "Trångt spelar ingen roll, på den där bilen kan det inte vara mer än kanske fem slangar och två sladdar, plus två eller tre bultar, sen lyfter vi ur motorn så kommer vi åt precis hur bra som helst."
Om man får tråkigt finns det en del annat roligt att titta på där
(Bilder på bilar han delar garage med http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=155466 )