Finns det hemmamekare som kan fixa sånt eller måste det vara riktiga verkstäder? Tänker då INTE lägga 5000:- på det arbetet.
Fixa AC
- Fredrik Sjöberg
Fixa AC
Min AC slutade fungera förra sommaren. Idag tog jag äntligen tag i det och lämnade in för undersökning. Slutsats: Kondensorn var det hål i och två rör var riktigt dåliga. Kostar 8000:- att fixa, då är arbetskostnaden på 5000:-...
Finns det hemmamekare som kan fixa sånt eller måste det vara riktiga verkstäder? Tänker då INTE lägga 5000:- på det arbetet.
Last edited by Fredrik Sjöberg on Thu May 06, 2004 17:46, edited 1 time in total.
-
Tobias Lindell
du var in till pegga-handlarn i stan, eller? har nämligen för mig att det finns något / några företag i stan som pysslar med att renovera AC's mm... kanske värt att kolla upp iaf... ?
borde gå å söka på gulasidorna efter det...
antar att du frågat i KDRs forum åxå?
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Peugeot Sport Club | medlem #549
- Fredrik Sjöberg
Loffas wrote:var de kondensorn som va sönder? eller rör på kondensorn?
en beg acpump e billig o det är väldigt sällan pumpen går sönder
Ah, kondensor hette det ju! *ändrar*
Det var hål i den. Sen var det två rör på ett annat ställe som var väldigt dåliga...
Han på verkstaden tyckte inte att begagnat är ett alternativ.
- Fredrik Sjöberg
Conza wrote:du var in till pegga-handlarn i stan, eller? har nämligen för mig att det finns något / några företag i stan som pysslar med att renovera AC's mm... kanske värt att kolla upp iaf... ?
Jag frågade först på KDR och de sa att jag skulle till Branzells. Så jag åkte dit. Dock hade de inga piratdelar till Peugeot så det blir ändå Peugeot original-delar. Antar att arbetskostnaden inte är lägre på Peugeotverkstaden...
- Fredrik Sjöberg
Loffas wrote:kolla upp va de e för kondensor. jag har en splitter ny som jag aldrig kommer använda (felköp) som du kan få billigt. köpte den till en mi16 så de kan va samma
Ah, ok. Om jag ska fixa det så är det intressant. Men så länge arbetskostnaden är på 5000:- så bryr jag mig inte om det. Gammal bil ju... Får man fråga vad den kostade ny?
- Fredrik Sjöberg
Loffas wrote:kommer inte in på sidan men den gick nog på över 1000kr
en pump på skrot e inte dyrt heller.
be nån byta de åt dig o åk till en verkstad som provtrycker o testar sen.
måste byta torkfiltert (eller va de heter) oxo eller rengöra de
Hmm, det är ju ett alternativ. Undar vad bara provtryckningen kostar...?
Fast åas så har jag massor andra utgifter på bilen nu så det får väl vara. Jag har ju iaf elhissar...
- Fredrik Sjöberg
206RC wrote:>>Bumbi.
Du kan Pm:a mig med vad det är du behöver så kan jag fixa fram pris.
Jobbar ju som kylmontör och vi fixar mycket med Ac i bilar.
>>Loffas
inte r132 utan r134
Låter bra. Men det är ju själva arbetet som jag vill komma undan lite billigare. Om totalpriset (8000:-) halveras så är det ju dags att börja fundera på att åtgärda.
Deva wrote:Tjena Ac Cond i Stockholm håller med Ac och de var inte så dyra...En polare gjorde på merca och fick 2 års garanti.
Devan
Tja. Sorry, lånar råden lite.....
Har du nummer dit, och vet du ungefär vad dom tog för jobbet....skall kolla min oxå.....den funkar inte....
Passat Variant 1,8T -99:a (Bra bil.... :O) )
Yamaha Drag Star 650 -00:a på sommaren.....
Letar efter en billig bil till vintern....runt 10 000.
Yamaha Drag Star 650 -00:a på sommaren.....
Letar efter en billig bil till vintern....runt 10 000.
-
closetland
Re: Fixa AC
Bumbi wrote:Min AC slutade fungera förra sommaren. Idag tog jag äntligen tag i det och lämnade in för undersökning. Slutsats: Kondensorn var det hål i och två rör var riktigt dåliga. Kostar 8000:- att fixa, då är arbetskostnaden på 5000:-...
jag skulle kunna höra med en företagare i karlskoga som har gjort sådana arbeten.... han kanske kan göra nåt på sidan av..?
han fixade min ac..... för en tusenlapp(iofs böt han bara kylmedia då.... och provtryckte etc)
Vet ej när jag springer på han igen men när jag gör skall jag höra....
äntligen har man sett NIN.
http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg
405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg
405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
- Johan Jatko
- Fredrik Sjöberg
Re: Fixa AC
closetland wrote:jag skulle kunna höra med en företagare i karlskoga som har gjort sådana arbeten.... han kanske kan göra nåt på sidan av..?
han fixade min ac..... för en tusenlapp(iofs böt han bara kylmedia då.... och provtryckte etc)
Vet ej när jag springer på han igen men när jag gör skall jag höra....
Ja, gör det! Vid sidan av är precis vad jag behöver...
Edit: Idag var det 30 grader, kändes ju extra roligt att tänka på 8000:- då...
-
Tobias Lindell
Ett litet tips i all välmening: de flesta skogsmaskinverkstäder är auktoriserade på AC-utrustningar. Och de brukar kunna kolla på sådana i bilar svart (om man har tur), har jag hört. Ingen personlig erfarenhet dock, och jag kan tänka mig att det är besvärligt om det inte är standardmunstycken på tömning- och fyllningstapparna (Volvo har egna, så det är möjligt att andra märken också har det).
Brummar runt i en svart Astra Sport
Som flera har sagt så borde det gå att komma undan betydligt billigare än 8k.
Delarna finns att köpa lösa, det dyraste är ju kondensorn, jobbet kan vem som helst göra med lite mekarerfarenhet. Kostnaden för delarna torde ligga på ca 3000:- (kondensor, filter och rör) Om du har tur räcker det kanske att byta kondensor och filter(vilket du måste byta eftersom du konverterar till R134a om den inte är konverterad innan)
Sen finns det ju de som fyller vid sidan om, jag betalade 500:- för en fyllning förra året, men då var det bara fyllning och läcksökning inte ny olja och avfuktning av systemet, men det borde gå att få alltihop för ca 1500:-
Delarna finns att köpa lösa, det dyraste är ju kondensorn, jobbet kan vem som helst göra med lite mekarerfarenhet. Kostnaden för delarna torde ligga på ca 3000:- (kondensor, filter och rör) Om du har tur räcker det kanske att byta kondensor och filter(vilket du måste byta eftersom du konverterar till R134a om den inte är konverterad innan)
Sen finns det ju de som fyller vid sidan om, jag betalade 500:- för en fyllning förra året, men då var det bara fyllning och läcksökning inte ny olja och avfuktning av systemet, men det borde gå att få alltihop för ca 1500:-