Motortemp och oljeval
Fast för Castrol RS 0W-40 oljan som oxå är helsyntetisk står det såhär: "Syntetiskt smörjmedel och funktionsförbättrande tillsatser". Men det som du skriver, André låter ju bra...
Kanske ska skicka iväg ett mail...?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Fast för Castrol RS 0W-40 oljan som oxå är helsyntetisk står det såhär: "Syntetiskt smörjmedel och funktionsförbättrande tillsatser". Men det som du skriver, André låter ju bra...
Eftersom jag kör med samma olja i min egen maskin är jag också nyfiken. Maila på!
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
-
Forza Martini
- Eric Josefsson
Runt 100° på bana med Castrol Magnatech i Mi16en på motorväg runt 90°
Vad jag vet så är all motorolja i grunden mineral bara att den är raffinerad o förädlad på olika sätt, jag tror inte det finns någon motorolja som är helt framställd i labb utan att ha en grund från råolja men om någon har annan info så tittar jag gärna på den också.
Vad jag vet så är all motorolja i grunden mineral bara att den är raffinerad o förädlad på olika sätt, jag tror inte det finns någon motorolja som är helt framställd i labb utan att ha en grund från råolja men om någon har annan info så tittar jag gärna på den också.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Eric Josefsson wrote:Vad jag vet så är all motorolja i grunden mineral bara att den är raffinerad o förädlad på olika sätt, jag tror inte det finns någon motorolja som är helt framställd i labb utan att ha en grund från råolja men om någon har annan info så tittar jag gärna på den också.
Det är vad som står på Castrols hemsida, men det som gör att det blir konstigt är att det står att Formula RS-oljan är en helsyntetisk olja, och det ska GTX Magnatech oxå vara... Jag har mailat till Castol, men inte fått något svar ännu.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Guest
Mitt tips är att satsa på ett känt och väletablerat märke. Jag kör på Shells helsyntetiska (Helix Ultra 5W-40). Duger det åt nya Ferrari så torde det duga till en Peugeot. Min funkar perfekt iaf. Tror inte på att det finns en olja som är lika bra men som säljs under ett annat märke till en bråkdel av priset. (Finns ingen som driver företag för att ge bort kvalite utan att ta betalt) Man får vad man betalar för. Jag litar iaf på världens största oljetillverkare (Shell), Man blir inte störst utan anledning. Det finns resurser i det företaget som sysslar med utveckling av olja ca 5000 man. Utvecklar även olja/drivmedel till världsmästarna inom F1 (Ferrari).
Men den oljan som används i Ferrari och F1, är inte den som används av gemene man. Kollar man på, som ett exempel bara, på Castrols hemsida så kan man välja olika försäljningsområden, där oljorna till butik är dom vanliga, medans dom till verkstad verkar vara dom lite mer flashiga oljorna. Så det är ju inte alltid bra oljor som säljs av företag, dock så vet inte jag hur det ligger till med Shell.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
tror jag fick castrol 5w-40 olja i min bil när jag servade den sist o tempen har gått upp en del faktiskt.. nästa gång dom byter olja ska jag ta med mig egen olja så får dom hälla i den.. går dom med på det? Säljer nämligen Mobil på jobbet o tänkte köra med deras Rally Formula tri-synthetic 5w-50 .. nån som har provat den? körde med den i min gamla jetta haha 
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Man får vad man betalar för.
En jävla myt som är förbaskat ut-tjatad.
Vet inte hur många gånger jag sett identiska produkter till väldigt olika priser. Vem f*n betalar 500.- för ett par tuffa designade bestick på Duka när det finns samma på Ikea för 39.90??? Ja, de som anser att man får vad man betalar för köper ju klart hellre de på Duka. Det är ju samma sak med oljor, hur vet vi vad som finns i flaskan? Nån som har ett kemilabb hemma? Jag har hört många berätta att de kört på Biltemas oljor i många år och mil, och ingen har märkt något negativt. Eller skulle motorn skära bums man slår i den kanske?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jag tror att det är viktigare att byta oftare istället för att bry sig om
oljeval.
oljeval.
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
peugeot 307CC -04 = såld, ford puma -98 = såld, volvo v40 T4 -99 = såld,
toyota corolla -98 = krockad,såld, toyota corolla G6 -99 = i trafik
http://www.garaget.org/mypage/index.php?user=35252
Diskussionen om Biltemas helsyntetolja är sämre än "märkeshelsyntetoljor" blandar jag mig inte i. (Själv betalar jag hellre lite mer för att vara mer på den säkra sidan. Men det är jag det.)
Däremot är det klart konstarerat att helsyntetoljor jämfört med mineral- eller delsyntetoljor är bättre på alla sätt och vis, utom möjligen i gamla bilar där minealoljesörjan lyckas maskera det faktum att varenda packning i motorn är slut.
På en hyfsat std bilmotor märker man kanske inte så mkt av det förrän efter x antal mil, men börjar man trimma och "pushar" gränserna vill man hälla bästa möjliga smörja i spisen. Läset en artikel där de jämförde en dyr helsyntetolja med en "mittemellanolja" från en och samma tillverkare. Resultatet var att helsyntetoljans oljefilm var mkt starkare än den billigare oljans, och motorn behöll en låg inre friktion trots hög oljetemperatur. Användbart i t.ex. racing eftersom man då kunde använda mindre kylare (= lägre luftmotstånd men högre oljetemp) och ändå lita på att motorn höll ihop.
Däremot är det klart konstarerat att helsyntetoljor jämfört med mineral- eller delsyntetoljor är bättre på alla sätt och vis, utom möjligen i gamla bilar där minealoljesörjan lyckas maskera det faktum att varenda packning i motorn är slut.
På en hyfsat std bilmotor märker man kanske inte så mkt av det förrän efter x antal mil, men börjar man trimma och "pushar" gränserna vill man hälla bästa möjliga smörja i spisen. Läset en artikel där de jämförde en dyr helsyntetolja med en "mittemellanolja" från en och samma tillverkare. Resultatet var att helsyntetoljans oljefilm var mkt starkare än den billigare oljans, och motorn behöll en låg inre friktion trots hög oljetemperatur. Användbart i t.ex. racing eftersom man då kunde använda mindre kylare (= lägre luftmotstånd men högre oljetemp) och ändå lita på att motorn höll ihop.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
En kul grej bara, att bilteams oljar inte borde kallas halv-syntet. dom har 20% hel synteth och 80% mineralolja, men helix har granterat 50% 50% i blandningen, så jag kör iallfall på Helix, känns som om man kan lita på shell, varor. lite små skoj sådär.
om det nu är sant, som sagt jag tar det säkra före det osäkra.=)
go natt å skål
om det nu är sant, som sagt jag tar det säkra före det osäkra.=)
go natt å skål
Peugeot 309Gti *Såld=(*
För att svara på min första fråga, om en annan olja skulle sänka oljetemperaturen i min motor, så verkar det som om den oljan jag har i nu gör det. Temperaturen har gått ner med 10 grader ungefär. Castrol TWS har jag i.
Får se hur den står sig under press.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:För att svara på min första fråga, om en annan olja skulle sänka oljetemperaturen i min motor, så verkar det som om den oljan jag har i nu gör det. Temperaturen har gått ner med 10 grader ungefär. Castrol TWS har jag i.
jag märkte på min att, den första långturen jag körde så var olje tempen
på 110grader nu kommer jag bara upp i 100. (kan den ha att göra med att
den har blivit inkörd?)
mitshubishi 3000gt vr4 -92 = såld, mazda mx3 V6 -92 = såld, volvo 850GLT -92 = såld,
elvis wrote:Fnatte wrote:För att svara på min första fråga, om en annan olja skulle sänka oljetemperaturen i min motor, så verkar det som om den oljan jag har i nu gör det. Temperaturen har gått ner med 10 grader ungefär. Castrol TWS har jag i.
jag märkte på min att, den första långturen jag körde så var olje tempen
på 110grader nu kommer jag bara upp i 100. (kan den ha att göra med att
den har blivit inkörd?)
Låter inte helt orimligt, motorn har ju "filat till sig" och löper lättare, med mindre friktion.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Castrol har inte hört av sig...
TSW oljan uppför sig som så här: Vid lugn körning ligger den på 90 grader ungefär, sen vid motorvägskörning så går den upp på 115 grader, med lite moms. Verkar som det är ok ändå. Ska kika på oljekyl...
TSW oljan uppför sig som så här: Vid lugn körning ligger den på 90 grader ungefär, sen vid motorvägskörning så går den upp på 115 grader, med lite moms. Verkar som det är ok ändå. Ska kika på oljekyl...
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW