Fråga om eventuellt byte av skivor bak...
- Johan Jatko
Fråga om eventuellt byte av skivor bak...
Har upptäckt att ena bromsskivan bak är ganska så spårig, så om man åker på att byta dom nästa efter nästa besiktning, märker man skillnad på olika bromsbelägg och skivor när det gäller bakbromsarna?? Måste/bör man byta beläggen om man byter skivor??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Re: Fråga om eventuellt byte av skivor bak...
Johan Jatko wrote:Har upptäckt att ena bromsskivan bak är ganska så spårig, så om man åker på att byta dom nästa efter nästa besiktning, märker man skillnad på olika bromsbelägg och skivor när det gäller bakbromsarna?? Måste/bör man byta beläggen om man byter skivor??
Första frågan förstod jag inte...
Och på B svarar jag: Helst bör du göra det...
Om det är spår i skivorna är det sannolikt spår i beläggen också...
Sen vet jag ju inte hur länge beläggen som sitter där nu har suttit där... men det är ju skönt att byta allt när man ändå är där och river i det...
- Johan Jatko
BeyondEvil wrote:Johan Jatko wrote:Har upptäckt att ena bromsskivan bak är ganska så spårig, så om man åker på att byta dom nästa efter nästa besiktning, märker man skillnad på olika bromsbelägg och skivor när det gäller bakbromsarna?? Måste/bör man byta beläggen om man byter skivor??
Första frågan förstod jag inte...
Och på B svarar jag: Helst bör du göra det...
Om det är spår i skivorna är det sannolikt spår i beläggen också...
Sen vet jag ju inte hur länge beläggen som sitter där nu har suttit där... men det är ju skönt att byta allt när man ändå är där och river i det...
Vad jag menade var att om man märker skillnad om man t.ex. byter till bättre bromsskivor och belägg som t.ex. green stuff och brembo skivor när det gäller bakbromsarna...
Då är det väl lika bra att byta beläggen samtidigt som skivorna byts, om det nu visar sig att dom behöver bytas. Beläggen är relativt fräscha och det sitter nya ok nu, så jag förstår inte varför skivan har blivit spårig. Lika bra att börja kolla igenom bilen innan besiktningen så man vet vad som kan hända...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
Johan Jatko wrote:Vad jag menade var att om man märker skillnad om man t.ex. byter till bättre bromsskivor och belägg som t.ex. green stuff och brembo skivor när det gäller bakbromsarna...
Njae tveksamt... ska du köra bana, hårt, då lär du nog märka skillnad... annars är det nog mer för "show"...
- Johan Jatko
- Johan Jatko