jag köpte en biltema lambda för säkert ett halvår sedan. slängde dit den men det blev ingen skillnad mot att köra utan. Jag trodde att jag kopplat fel med kablarna, så jag har letat o letat. nu har bilen stått ett tag eftersom jag ledsnade på den.
men jag tog tag i det igår igen och lossade på lambdan då visar det säg att jag hör ett skrammel inifrån den som om porslinet eller vad det nu är iden är trasigt. som tur var hade jag sparat kvittot så jag åkte till biltema och fick pengarna tillbaka eftersom alla sonder med 4 kablar va slut. Nu börjar jag tvivla på deras kvalite. Jag funderar på ifall jag har lyckats ha sönder den, men jag har inte brukat nått våld emot den.
Kan en lambdasond gå sönder ifall man har dåliga ventiltätningar så bilen förbränner olja? eller att den ej är inkopplad så bilen går på nödprogrammet?
Jag funderar nu på att köpa en bosch original med dom rätta kontakterna, men det är väl ingen annan här på forumet som haft problem med biltemasonder eller?
Biltemas Lambdasond trasig
Biltemas Lambdasond trasig
205 GTI-89
Medlem Nr 715
äntligen besiktad
Medlem Nr 715
äntligen besiktad
Biltema har ett smeknamn... hmm.. vad var det nu.. jo.. FELTEMA... finns en anledning..
Bosch gör bra grejjer, helt klart prisvärt... så fort något på min bil rasar byter jag ut det mot bosch dito, förutsatt att det finns då... hittils har det varit startmotor och generator...
Fråga Fnatte om kvalitets-mutter-knäckaren vi köpte på biltema... hehe...
Edit: och fråga Freeman om grispitten...
Bosch gör bra grejjer, helt klart prisvärt... så fort något på min bil rasar byter jag ut det mot bosch dito, förutsatt att det finns då... hittils har det varit startmotor och generator...
Fråga Fnatte om kvalitets-mutter-knäckaren vi köpte på biltema... hehe...
Edit: och fråga Freeman om grispitten...
- 205 LeMans
- Ingemar406
Har du inte gjort något åt anledningen till att den förra lambdan pajjade så dödar du den nya lambdan oavsett om den heter Bosch eller Biltema. Visst kan det skilja kvalitetsmässigt men jag har hört av andra att Biltemas funkar helt OK.
Har du taskiga ventiltätningar eller att motorn går för fett sätts porerna i keramiken igen och då slutar den att funka. Har du oförbränt bränsle som brinner i grenröret sliter du också ut den på grund av värmen.
Det är så vanligt att man byter lambda utan att kolla orsaken till varför den pajjade. En kollega på avdelningen tar emot mängder med reklamationer där man har bytt lambda och sen går den nya sönder efter ett tag.
Har du taskiga ventiltätningar eller att motorn går för fett sätts porerna i keramiken igen och då slutar den att funka. Har du oförbränt bränsle som brinner i grenröret sliter du också ut den på grund av värmen.
Det är så vanligt att man byter lambda utan att kolla orsaken till varför den pajjade. En kollega på avdelningen tar emot mängder med reklamationer där man har bytt lambda och sen går den nya sönder efter ett tag.