Finns det någon som har något öppetsportluftfiltersats att rekommendera som passar 306 GTi utan större problem?
Funder som bäst på mellan ett öppetsportluftfilter och ett utbytes. Vet ju att det låter skönare med öppet och att det ger mer resultat. Men man kan ju inte frånkomma att utbytes är mer behändiga!
Utbytes är ju klart lättast för en med tummen mitt i "&¤(#?!#*^¤%
Tips och råd tack!
Honda CBR600RR -07 a la Supersport http://www.highsider.se _________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig" Dean Martin _________________ Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Rash wrote:Finns det någon som har något öppetsportluftfiltersats att rekommendera som passar 306 GTi utan större problem?
Funder som bäst på mellan ett öppetsportluftfilter och ett utbytes. Vet ju att det låter skönare med öppet och att det ger mer resultat. Men man kan ju inte frånkomma att utbytes är mer behändiga!
Utbytes är ju klart lättast för en med tummen mitt i "&¤(#?!#*^¤%
Tips och råd tack!
ja bytte till "openair" på min s16 måste va typ samma sak.. och de va lite bökigt.. men man fick sån sjukt bra beskrivning så de va rätt så lätt även från nån med tummen mitt i handen K&N har många kitt.. jag köpte iaf ett sånt.. kolla på GIK där har du 18% på luftfilter
Du behöver inget kitt, det räcker att köpa bara ett filter. Du tar bort luftboxen och sätter det öppna filtret på slangen som går ner. Orginalboxen sitter väldigt dumt till, Du måstle lossa på hjulet bla för att komma åt.
Själv så har jag pipercross filter och det blir en väldigt ljudskillnad i alla fall.
Det som skiljer när du köper ett kit är att du får med en fästplatta som gör att filtret sitter fast lite bättre, men det tycker jag inte är värt 5-600kr extra, går nog att lösa ändå med lite buntband.
Per
Hmmm, utbytes, här kommer jag!! tack för tipsen men jag tror jag skippar öppet, låter jobbigt i mina ögon. Kanske till nästa år....
Honda CBR600RR -07 a la Supersport http://www.highsider.se _________________ "Man är inte full om man kan ligga på golvet utan att hålla i sig" Dean Martin _________________ Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Per wrote:Du behöver inget kitt, det räcker att köpa bara ett filter. Du tar bort luftboxen och sätter det öppna filtret på slangen som går ner. Orginalboxen sitter väldigt dumt till, Du måstle lossa på hjulet bla för att komma åt. Själv så har jag pipercross filter och det blir en väldigt ljudskillnad i alla fall. Det som skiljer när du köper ett kit är att du får med en fästplatta som gör att filtret sitter fast lite bättre, men det tycker jag inte är värt 5-600kr extra, går nog att lösa ändå med lite buntband. Per
orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag
Per wrote:Du behöver inget kitt, det räcker att köpa bara ett filter. Du tar bort luftboxen och sätter det öppna filtret på slangen som går ner. Orginalboxen sitter väldigt dumt till, Du måstle lossa på hjulet bla för att komma åt. Själv så har jag pipercross filter och det blir en väldigt ljudskillnad i alla fall. Det som skiljer när du köper ett kit är att du får med en fästplatta som gör att filtret sitter fast lite bättre, men det tycker jag inte är värt 5-600kr extra, går nog att lösa ändå med lite buntband. Per
orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag
Har inte kollat hur det ser ut på en s16, men det är säkert stor skillnad. Men skaffa utbytes sitället, för orginalboxen verkar riktigt bra med luftslang från fronten direkt i boxen
Tycker skillnaden på ljudet i min 205a blev som natt och dag när jag satte i ett utbytesfilter (PX). Sen har jag ju inte direkt originalavgassystem men ändå..
Vad gäller effekt var det väl inget (antar jag) men bilen gick mycket bättre efter bytet..hostar och stöter inte lika mycket när man kör på låga varv!
Innan tyckte jag att det var en jävla skillnad när man va ensam i bilen eller hade passagerare när man accelererade, men den skillnaden är inte lika stor nu efter bytet heller..så en 500ing på ett sånt är det garanterat värt..
Radeon wrote:orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag
Det är stor skillnad på S16 och GTi i det hänseendet. Luftfiltren sitter klart olika, och placeringen av öppet filter blir därmed också rejält olika. Vet att folk i klubben klagat tidigare på att det inte finns färdiga kit till GTi. Men däremot kan man köpa K&N57i till 306 S16 även hos Peugeot...
Det är HELT klart värt pengarna med det ballare ljudet!
Radeon wrote:orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag
Det är stor skillnad på S16 och GTi i det hänseendet. Luftfiltren sitter klart olika, och placeringen av öppet filter blir därmed också rejält olika. Vet att folk i klubben klagat tidigare på att det inte finns färdiga kit till GTi. Men däremot kan man köpa K&N57i till 306 S16 även hos Peugeot...
Det är HELT klart värt pengarna med det ballare ljudet!
//Stefan
De som klagar på att det inte finns färdiga kit tror jag inte vet hur filtret ska sitta.
Jag har ett färdigt kit till min från pipercross och det enda man fick med extra var en bockad plåtbit, som man ska sätta fast filtret i så att det sitter hårt fast.
Placeringen är sådan att den suger kallluft plus att det redan sitter ett rör från fronten som blåser in luft
Har försökt leta lite bilder men hittar ingen bra som visar hur det är placerat
Peugeotklubb Norge wrote:På min GTI-6 ar jeg KN filter og der er helt rått. Lyden øker vesentlig(brøler) noe helt j***** når jeg passerer 4000rpm og opp til 7200rpm.
Välkommen till denna sida! Jag ska nog ändå bara köpa ett utbytes. Har läst många inlägg om sportluftfilter nu och har bestämt mig för att utbytes låter vettigast. Tack alla för alla tips!
Peugeotklubb Norge wrote:På min GTI-6 ar jeg KN filter og der er helt rått. Lyden øker vesentlig(brøler) noe helt j***** når jeg passerer 4000rpm og opp til 7200rpm.
Under 4000, är det ingen ljudskillnad där? För jag vill inte ha högre ljudnivå än jag redan har om jag skulle skaffa Open Air...
Loffas wrote:marginelt, men den del om du har fullgas
Om jag tex kör i 100 km/h komme rtill en lätt uppförsbacke och ökar gasen för att orka upp med samma hastighet på högsta växeln..kommer bilen att bröla då? Eller är fullgas=pedalen i botten?
Det är alltså inte vid höga varv jag bryr mig om ljudet utan det är vid normal körning jag inte vill ha ett evigt brölande...brölar gör det nämligen redan av mitt avgassystem så det räcker..