Sportigt luft till 306

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Sportigt luft till 306

Post by Rash »

Finns det någon som har något öppetsportluftfiltersats att rekommendera som passar 306 GTi utan större problem?

Funder som bäst på mellan ett öppetsportluftfilter och ett utbytes. Vet ju att det låter skönare med öppet och att det ger mer resultat. Men man kan ju inte frånkomma att utbytes är mer behändiga!

Utbytes är ju klart lättast för en med tummen mitt i "&¤(#?!#*^¤%

Tips och råd tack! :D
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Radeon

Re: Sportigt luft till 306

Post by Radeon »

Rash wrote:Finns det någon som har något öppetsportluftfiltersats att rekommendera som passar 306 GTi utan större problem?

Funder som bäst på mellan ett öppetsportluftfilter och ett utbytes. Vet ju att det låter skönare med öppet och att det ger mer resultat. Men man kan ju inte frånkomma att utbytes är mer behändiga!

Utbytes är ju klart lättast för en med tummen mitt i "&¤(#?!#*^¤%

Tips och råd tack! :D

ja bytte till "openair" på min s16 måste va typ samma sak.. och de va lite bökigt.. men man fick sån sjukt bra beskrivning så de va rätt så lätt även från nån med tummen mitt i handen :D K&N har många kitt.. jag köpte iaf ett sånt.. kolla på GIK där har du 18% på luftfilter :D
Körde förut 306 RC Edition.
Per

Post by Per »

Du behöver inget kitt, det räcker att köpa bara ett filter. Du tar bort luftboxen och sätter det öppna filtret på slangen som går ner. Orginalboxen sitter väldigt dumt till, Du måstle lossa på hjulet bla för att komma åt.
Själv så har jag pipercross filter och det blir en väldigt ljudskillnad i alla fall.
Det som skiljer när du köper ett kit är att du får med en fästplatta som gör att filtret sitter fast lite bättre, men det tycker jag inte är värt 5-600kr extra, går nog att lösa ändå med lite buntband.
Per
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Hmmm, utbytes, här kommer jag!! :lol: tack för tipsen men jag tror jag skippar öppet, låter jobbigt i mina ögon. Kanske till nästa år.... :D
Radeon

Post by Radeon »

Per wrote:Du behöver inget kitt, det räcker att köpa bara ett filter. Du tar bort luftboxen och sätter det öppna filtret på slangen som går ner. Orginalboxen sitter väldigt dumt till, Du måstle lossa på hjulet bla för att komma åt.
Själv så har jag pipercross filter och det blir en väldigt ljudskillnad i alla fall.
Det som skiljer när du köper ett kit är att du får med en fästplatta som gör att filtret sitter fast lite bättre, men det tycker jag inte är värt 5-600kr extra, går nog att lösa ändå med lite buntband.
Per

orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag
Körde förut 306 RC Edition.
Per

Post by Per »

Radeon wrote:
Per wrote:Du behöver inget kitt, det räcker att köpa bara ett filter. Du tar bort luftboxen och sätter det öppna filtret på slangen som går ner. Orginalboxen sitter väldigt dumt till, Du måstle lossa på hjulet bla för att komma åt.
Per

orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag

Har inte kollat hur det ser ut på en s16, men det är säkert stor skillnad. Men skaffa utbytes sitället, för orginalboxen verkar riktigt bra med luftslang från fronten direkt i boxen
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

BMC brölar på bra
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

...

Post by Jesper Cronelid »

Varför all histori med sportluftfilter och liknande...

Tror inte på att lägga en tusing (Runda slängar) på att få lite väsande ljud!!!
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Per

Re: ...

Post by Per »

Lid wrote:Varför all histori med sportluftfilter och liknande...

Tror inte på att lägga en tusing (Runda slängar) på att få lite väsande ljud!!!

Lite väsande ljud? Ljudet är som natt och dag. Jag tycker att det var helt klart värt pengarna.

På 306gti så blir så är skillnaden ljudmässigt mycket större än vad det är på en 206gti, i alla fall Mutz bil som jag har lyssnat på.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

effe wrote:BMC brölar på bra

:oops:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Tycker skillnaden på ljudet i min 205a blev som natt och dag när jag satte i ett utbytesfilter (PX). Sen har jag ju inte direkt originalavgassystem men ändå..
Vad gäller effekt var det väl inget (antar jag) men bilen gick mycket bättre efter bytet..hostar och stöter inte lika mycket när man kör på låga varv!

Innan tyckte jag att det var en jävla skillnad när man va ensam i bilen eller hade passagerare när man accelererade, men den skillnaden är inte lika stor nu efter bytet heller..så en 500ing på ett sånt är det garanterat värt..

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Radeon wrote:orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag

Det är stor skillnad på S16 och GTi i det hänseendet. Luftfiltren sitter klart olika, och placeringen av öppet filter blir därmed också rejält olika. Vet att folk i klubben klagat tidigare på att det inte finns färdiga kit till GTi. Men däremot kan man köpa K&N57i till 306 S16 även hos Peugeot...

Det är HELT klart värt pengarna med det ballare ljudet! :)

//Stefan
Guest

Post by Guest »

Stefan_306S16 wrote:
Radeon wrote:orginalboxen sitter åthelvete.. på s16 går de inte o göra som du säger.. de är nog skillnad på gti och s16 tror jag

Det är stor skillnad på S16 och GTi i det hänseendet. Luftfiltren sitter klart olika, och placeringen av öppet filter blir därmed också rejält olika. Vet att folk i klubben klagat tidigare på att det inte finns färdiga kit till GTi. Men däremot kan man köpa K&N57i till 306 S16 även hos Peugeot...

Det är HELT klart värt pengarna med det ballare ljudet! :)

//Stefan

De som klagar på att det inte finns färdiga kit tror jag inte vet hur filtret ska sitta.
Jag har ett färdigt kit till min från pipercross och det enda man fick med extra var en bockad plåtbit, som man ska sätta fast filtret i så att det sitter hårt fast.
Placeringen är sådan att den suger kallluft plus att det redan sitter ett rör från fronten som blåser in luft
Har försökt leta lite bilder men hittar ingen bra som visar hur det är placerat
Peugeot-sport-club Norge

Post by Peugeot-sport-club Norge »

På min GTI-6 ar jeg KN filter og der er helt rått. Lyden øker vesentlig(brøler) noe helt j***** når jeg passerer 4000rpm og opp til 7200rpm. :D
President
Peugeot Sport Club Norge
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Peugeotklubb Norge wrote:På min GTI-6 ar jeg KN filter og der er helt rått. Lyden øker vesentlig(brøler) noe helt j***** når jeg passerer 4000rpm og opp til 7200rpm. :D

Välkommen till denna sida! :D Jag ska nog ändå bara köpa ett utbytes. Har läst många inlägg om sportluftfilter nu och har bestämt mig för att utbytes låter vettigast. Tack alla för alla tips! :D
Loffas

Post by Loffas »

ähh
de låter juh töntigt!!
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Peugeotklubb Norge wrote:På min GTI-6 ar jeg KN filter og der er helt rått. Lyden øker vesentlig(brøler) noe helt j***** når jeg passerer 4000rpm og opp til 7200rpm. :D

Under 4000, är det ingen ljudskillnad där? För jag vill inte ha högre ljudnivå än jag redan har om jag skulle skaffa Open Air... :?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Loffas

Post by Loffas »

marginelt, men den del om du har fullgas
Guest

Post by Guest »

Kör du normalt så hörs det ingen skillnad, utan det är när du stampar fullt som det låter betydligt mer
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Loffas wrote:marginelt, men den del om du har fullgas

Om jag tex kör i 100 km/h komme rtill en lätt uppförsbacke och ökar gasen för att orka upp med samma hastighet på högsta växeln..kommer bilen att bröla då? Eller är fullgas=pedalen i botten?

Det är alltså inte vid höga varv jag bryr mig om ljudet utan det är vid normal körning jag inte vill ha ett evigt brölande...brölar gör det nämligen redan av mitt avgassystem så det räcker.. 8)
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Post Reply