170hk i 206:a gti med Uni-chip?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
_Fredrik_

Post by _Fredrik_ »

vart kan man fixa fram info om Uni-Chip någonstans??? kolla på www.unichip.com men sidorna är ju döda..... hehe

skulle vara kul o se om man kan pressa ur lte mer i min rc med det där mirakel chipet.....
André V

Post by André V »

InFoTiZeR wrote:vart kan man fixa fram info om Uni-Chip någonstans??? kolla på www.unichip.com men sidorna är ju döda..... hehe

skulle vara kul o se om man kan pressa ur lte mer i min rc med det där mirakel chipet.....

http://www.tsmotor.com/
http://www.tsmotor.com/unichip/resellers.htm
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

När jag kollade runt på chip till min GTI så sas det att effekten hamnar på 12-15 hk för chip..

137 + 15 (i bästa fall) = 152 hk

sedan med lite annat smått och gått gåre väll att komma upp i 155 hk utan några störra ansträgningar..

Men det verkar väldigt intressant om det chippet ger ca: 30 hk, då e jag klart med intresserad än där jag har kollat..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

ReD DeviL wrote:Men det verkar väldigt intressant om det chippet ger ca: 30 hk, då e jag klart med intresserad än där jag har kollat..

Finns inget chip som ger 30 hk på någon sugmotor.
Däremot stämmer 10-15 hk bra.
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:
ReD DeviL wrote:Men det verkar väldigt intressant om det chippet ger ca: 30 hk, då e jag klart med intresserad än där jag har kollat..

Finns inget chip som ger 30 hk på någon sugmotor.
Däremot stämmer 10-15 hk bra.

Det jag gissade på ;)

Då känns det väll rätt omöjligt för en orginal GTI med chip att få 170 hk?

Menar, avgas och luftfilter (om han hade det) känns som en fis i rymden, effektmässigt... *inte många isländska fullblod där inte*
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Tänk på en sak bara...min hade 146 hk orginal...146+15=161hk åsså med all vilja i världen 2-5 hk på luftfilter och avgas.

Omöjligt är det inte men ytterst ovanligt. 206 GTi varierar mellan c:a 128 - c:a 147hk i effekt dirket från löpande bandet. Det erkänner dom själva (kanske inte det stora intervallet) och bevisligen har det testats av utomstående firmor.
Vet ej vad det beror på men siffrorna har jag inte hämtat ur tomma intet.
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:Tänk på en sak bara...min hade 146 hk orginal...146+15=161hk åsså med all vilja i världen 2-5 hk på luftfilter och avgas.

Omöjligt är det inte men ytterst ovanligt. 206 GTi varierar mellan c:a 128 - c:a 147hk i effekt dirket från löpande bandet. Det erkänner dom själva (kanske inte det stora intervallet) och bevisligen har det testats av utomstående firmor.
Vet ej vad det beror på men siffrorna har jag inte hämtat ur tomma intet.

Var kan man testa sin bil vad den ger för effekt då? dyra pengar eller kan man fixa det gratis om man e snäll?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Halmstad den 3:e Juli!! :D

Annars har du Rototest i Rönninge, dom tar 2000:- för att testa av din bil.
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:Halmstad den 3:e Juli!! :D

Är halmstad gratis då eller?

då "tjänar" jag ju på att åka till Halmstad isånnafall och testa där, får man en liten roadtrip samt det blir billigare än 2000:- i bensin iallafall..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

André V

Post by André V »

ReD DeviL wrote:
Stenis wrote:Halmstad den 3:e Juli!! :D

Är halmstad gratis då eller?

Svar JESUS ADAM. :mrgreen:
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

ReD DeviL wrote:Är halmstad gratis då eller?

Som sagt...japp! Dessutom får du chansen att träffa massa kuliga Peugeot-muppar och svinga en bägare eller ett tjog..
Grumpy Old Fart!!
jokke

Post by jokke »

De flesta bilar i dag är elektroniskt styrda.

Utan unichip är det bara fabrikerna själva som kan justera motorerna.

Välkommen till den nya tidens motortrimning av datoriserade bilar. Datorerna har på senare år gjort underverk för bilarna. Dessvärre har verkstäderna förlorat all kontroll vad gäller justering av dessa bilar. T.o.m märkesverkstäder har problem att justera det enklaste tomgångsproblem. D.v.s, justering av datoriserade bilar har blivit i stort sett omöjligt.

Med UNICHIP® kan motorteknikern åter få full kontroll över motorns tändtider, insprutningstider, bränsleblandning etc. på de flesta bilar. Detta går att göra vid varje givet belastnings- och varvtalsförhållande, vilket ger möjlighet att justera motorn för bästa ekonomi vid lätt belastning och för optimal prestanda vid fullgas.

UNICHIP är mer än bara ett chip. Det är en hel dator som sätts i för att sammarbeta med bilens egen styrbox (ECU). Utöver vad redan nämnts kan man justera tomgång, driva extra insprutningsmunstycke, ta full kontroll över motortimingen, stänga av fartbegränsningar etc (detta är mest aktuellt på tävlingsbilar).

UNICHIP kopplas in på kabelhärvan till orginalboxen. Skall den av någon anledning monters av så återställs bilen till orginalskick.

Skillnaden mellan andra "trimchips" och UNICHIP är att med UNICHIP optimeras varje bil för sig. Det är inte bara ett chip som är justerat på en bil och sedan används på andra liknande bilar.

Den som sätter i en trimkam, större avgassystem, bättre luftfilter etc. får ingen, eller liten, vinst av detta utan att justera motorstyrningen. "Trimchips-tillverkarna" har inga speciella chips för varje enskild mekanisk trimning. UNICIP justeras på bilen. Ändras något på bilen, ex. en annan topp monteras, så går det att justera igen. Och igen.

Mål och garanti
Vårt mål är att återta kontrollen över motorns intrimning och sälja en högkvalitets produkt till nöjda kunder. Om, inom tre månader, en kund inte är fullt nöjd med UNICHIP så försöker vi först åtgärda detta. Annars får du PENGARNA TILLBAKS för styrboxen (3295:-)

Resultat
Vi lovar ingenting vad gäller ökad effekt eller minskad bränsleåtgång. Vi låter resultaten tala för sig själv. Eftersom två likadana bilar inte är identiska, går det inte att säga hur långt från perfekt en bil är justerad innan UNICHIP monteras. Några bilar är närmare än andra och därför kommer resultaten att variera.
På vissa bilar får man bättre bränsleekonomi men kanske inte så mycket mer effekt. På andra går det att öka effekten rejält medan bränsleekonomin förblir densamma. Några kanske bara blir mer körbara. I de flesta fall förbättras allt detta .

Vi lovar att bilen går så bränslesnålt som möjligt vid lätt gaspådrag. Och att den ger all tillgänglig effekt vid fullgas. Vi lovar också att, om någon inte är fullt nöjd med sin UNICHIP box inom tre månader, så plockar vi bort boxen och återbetalar pengarna för boxen (och monteringen). Vi lovar ingenting utöver detta. Vi har hittils i hela världen plockat av var 300:e box.

så om jag förstått det hela rätt så ... det enda man gör med ett uni-chip är att mappa om motorn och optimera ...
Post Reply