Lös luftslang/rör, skador?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sammen

Lös luftslang/rör, skador?

Post by Sammen »

Hade min 205 XS inne för kammremsbyte för några veckor sedan. Sen dess har jag väl kört 30 mil. Idag lyfte jag för första gången på motorhuven. Då ser jag att det svarta plaströret/slangen som går från luftfiltret sitter helt löst. Skruven som ska hålla röret på plats är borta och själv röret har lossnat i båda endar. Som ni kanske märker är jag helt nollad på det här med motorer.

Frågan är nu, vad kan denna lösa luftslang ha gett för effekt och skador? Jag antar att motorn sugit helt ofiltrerad luft. Men å andra sidan, hur stor är risken att den fått i sig något skräp och väd kan då ha hänt?

Hoppas ni förstår vad jag menar trots min virriga och ofullständiga beskrivning av problemet ;)
slöast

Re: Lös luftslang/rör, skador?

Post by slöast »

Sammen wrote:Hade min 205 XS inne för kammremsbyte för några veckor sedan. Sen dess har jag väl kört 30 mil. Idag lyfte jag för första gången på motorhuven. Då ser jag att det svarta plaströret/slangen som går från luftfiltret sitter helt löst. Skruven som ska hålla röret på plats är borta och själv röret har lossnat i båda endar. Som ni kanske märker är jag helt nollad på det här med motorer.

Frågan är nu, vad kan denna lösa luftslang ha gett för effekt och skador? Jag antar att motorn sugit helt ofiltrerad luft. Men å andra sidan, hur stor är risken att den fått i sig något skräp och väd kan då ha hänt?

Hoppas ni förstår vad jag menar trots min virriga och ofullständiga beskrivning av problemet ;)

Det är nog inget större katastrof! :wink: Är ju såklart inte Bra, men det hadde nog varit värre om du hade köra flera hundra mil med ofiltrerad luft... Lite skräp( småbartiklar) borde det ju ha kommit in i motorn :roll:
Sammen

Post by Sammen »

Nej lite skit har väl ingen dött av ;)

Om man tittar på sidan 5 här ( http://www.peugeot-club.com/servis/manu ... 932-01.pdf ) så hade den alltså lossnat strax under markör 17 och mot luftfiltret under markör 7. Ungefär vid markör 15 ska det sitta en skruv som var borta. Antar att han helt enkelt glömt skruva dit den.

Visade bilden för min kompis som kan en del om bilar men inget om Peugeot och hans kommentar var " jag är inte så säker på att den sugit i sig nån skit alls.. det är ju slangen med luft till filtret, inte från filtret, ser det ut som" Har han helt fel eller?
Post Reply