Inkörning av bromsar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Freddan

Inkörning av bromsar

Post by Freddan »

Hur länge bör man "köra in" bromsar, dvs ta de lite lugnare så att inte skivorna ska bli skeva mm?

Tyckte ja tog de lugnt i säkert 50 mil när ja monterade mina bromsar, ändå blev några skivor skeva... :? :(
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
esson2
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by esson2 »

När vi bromsar in bromsarna på jobbet: Kör ca 70 på typ 3:an lägg v foten på bromsen, bromsa ner till ca 60(fortfarande med gasen nedtryckt för ax) släpp bromsen axa till 70 och så gör man så typ 5-6 ggr, på orginal bromsarna står det ca 200 mil som man ska ta det lungt men det är väldigt överdrivet, men skivorna behöver man inte bromsa in det är beläggen, om de blivit skeva åk och byt!!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

esson2 wrote:När vi bromsar in bromsarna på jobbet: Kör ca 70 på typ 3:an lägg v foten på bromsen, bromsa ner till ca 60(fortfarande med gasen nedtryckt för ax) släpp bromsen axa till 70 och så gör man så typ 5-6 ggr, på orginal bromsarna står det ca 200 mil som man ska ta det lungt men det är väldigt överdrivet, men skivorna behöver man inte bromsa in det är beläggen, om de blivit skeva åk och byt!!

Sådär ska man absolut INTE göra, måste va det dummaste jag hört på länge. Det är ett sätt att göra vilka skivor som helst skeva, oavsett om de kommer från Biltema eller Brembo.

Bromsa inte så hårt de första 50-100 milen, öka sen på inbromsningarna succesivt efterhand.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
esson2
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by esson2 »

Bränner man inte av fettet som är på nya skivor och värmer upp beläggen åker kunden garanterat av vägen när han hämtar bilen, men sen får man ju tänka själv allt ska ju göras med måtta, jag säger inte att man ska nita med fullgas men det förstår ni väll själva :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Fettet torkar man av med sprit :wink:
Jag förstår fortfarande inte varför beläggen ska värmas, de blir de ju bara sämre av. (glasyta)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Shifty

Post by Shifty »

när jag köpte mina performance friktion belägg sa dom att man skulle öka farten och pedaltrycket succesivt, så att skiktet på beläggen lägger sig på skivan istället.
Anton Ewald medlemsnr. 462
205 GTI Monte Carlo -91
min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil
jokke

Post by jokke »

tumregel är väl att försöka köra såpass lugnt dom första hundra milen att man inte gör skivorna för varma ...

fettet på skivorna ska du väl för f*n inte koka bort ... finns medel för att ta bort fett ...
Cain0r

Post by Cain0r »

själv slänger jag bara på mina nya belägg, tutar o kör på exakt samma vis som jag alltid kör.. :D

och jag har hitils inte haft en enda bil med skeva skivor.
205mi16 såld!
Honda Civic type-r -05 såld!
Opel Corsa OPC -08 såld!
206 GTi
nevyn

Post by nevyn »

Jag med..
sunkan

Post by sunkan »

esson2 wrote:Bränner man inte av fettet som är på nya skivor och värmer upp beläggen åker kunden garanterat av vägen när han hämtar bilen, men sen får man ju tänka själv allt ska ju göras med måtta, jag säger inte att man ska nita med fullgas men det förstår ni väll själva :wink:

ja herre j*vlar

det är allt jag har att säga
OneLuv

Post by OneLuv »

esson2 wrote:Bränner man inte av fettet som är på nya skivor och värmer upp beläggen åker kunden garanterat av vägen när han hämtar bilen, men sen får man ju tänka själv allt ska ju göras med måtta, jag säger inte att man ska nita med fullgas men det förstår ni väll själva :wink:

Snälla säg att du inte jobbar som bil-mek...

Hört talas om CRC Bräkleen?
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Funkar riktigt bra med koncentrerad spolarv. oxå + att man får spritlukten då oxå :lol:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Post Reply