Kör omkring i en 205 XS från 89 som har lite varierande dagsform. Vissa dagar går motorn bra och ryckfritt, andra dagar är den på sämre humör.
Det dåliga humöret brukar yttra sig i att den rycker vid jämn gas, gasar man till går den bra men rullar man tex utan gaspådrag så hoppar man fram på ett ganksa ovärdigt sätt. Det har även hänt att den och då i samband med detta gått på 3 burkar under korta stunder.
Igår hade den en dålig dag vilket jag märkte när jag åkte för att uträtta ett ärende. När jag sedan skulle iväg igen startade den inte vilket inte hänt tidigare. Den tuggade på startmotorn länge, puttrar o smäller lite, hoppar ibland igång men slocknar så fort jag släppte gasen. Lämnade bilen åt sitt öde men återvände efter några timmar för att hämta några grejjer jag hade liggande i den. Provar att starta och då hoppar den igång relativt snabbt och går sen på tomgång.
Är det någon som har en kvalificerad eller okvalificerad gissning på vad som kan vara problemet? Bränsletillförseln? Tändning?
205 XS med varierande dagsform
Tja!
Har väl liknande problem på min bil.
Har bytt det mesta man kan göra själv och enkelt. Tändstift, rotor, fördelarlock, alla filter o ny olja...
Men inte har den gått bättre för det... Kanske lite.
Men jag har problem bara när bilen (motorn) är varm, typ när den stått i solen eller när det är varmt ute. När det är vinter så går den mycket jämnare.
Man får jobba mycket med kopplingen för att man inte ska fara runt i bilen som en maracas.
Tydligen har min bil haft en annan databox tidigare men byttes till denna som sitter i nu. Bytet gjordes för att den hade för hög tomgång och nu är det alltså för lite så den dör ibland och har ryckig gång på tomgång o i ettans växel när det är varmt ute...
Har bytt det mesta man kan göra själv och enkelt. Tändstift, rotor, fördelarlock, alla filter o ny olja...
Men inte har den gått bättre för det... Kanske lite.
Men jag har problem bara när bilen (motorn) är varm, typ när den stått i solen eller när det är varmt ute. När det är vinter så går den mycket jämnare.
Man får jobba mycket med kopplingen för att man inte ska fara runt i bilen som en maracas.
Tydligen har min bil haft en annan databox tidigare men byttes till denna som sitter i nu. Bytet gjordes för att den hade för hög tomgång och nu är det alltså för lite så den dör ibland och har ryckig gång på tomgång o i ettans växel när det är varmt ute...
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
-
Sammen(gäst)
Cruise wrote:Tja!
Tjena
Det låter som vi sitter i samma sits. Folk tror ju man är knäpp ibland när man istället för att rulla in lite sakta och fint mer skuttar än rullar.
Stämmer bra in på min det där med när den är varm också.. Var ju fint väder igår, kanske därför det var extra illa? Vi får väl se fram emot hösten då =)
När man söker på mekonomen på sitt reg nr.
Så kan man få upp
Lambdasensor 14-0258003074 1291:-
och
Temperatursensor motorstyrning 14-0280130026 184:-
EDIT: Jag har läst på... Men är det lätt att byta lambda sensor?
Nån som har koll på vad dessa gör och kan det vara lösningen på problemen?
Så kan man få upp
Lambdasensor 14-0258003074 1291:-
och
Temperatursensor motorstyrning 14-0280130026 184:-
EDIT: Jag har läst på... Men är det lätt att byta lambda sensor?
Nån som har koll på vad dessa gör och kan det vara lösningen på problemen?
Inte längre... Peugeot 205 XR 91:a
- Magnus Börjesson
Inte för at det är till någon hjälp men mitt ex har ett liknande problem på sin 205:a med den motorn. På denna verkar det vara främst när det har regnat.
Förra året gick den ofta ryckigt vid kallstart. Då såg jag att slangen till purgeventilen var helt sprucken. Jag pluggade den och sen försvann ryckningarna. Det borde inte ha med saken att göra, men jag kanske lyckades pilla till nåt annat samtidigt
Finns föresten ingen LMM på dessa, de har MAP-sensor har jag för mig.
//Magnus
Förra året gick den ofta ryckigt vid kallstart. Då såg jag att slangen till purgeventilen var helt sprucken. Jag pluggade den och sen försvann ryckningarna. Det borde inte ha med saken att göra, men jag kanske lyckades pilla till nåt annat samtidigt
Finns föresten ingen LMM på dessa, de har MAP-sensor har jag för mig.
//Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power