Motor intyg?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
OneLuv

Motor intyg?

Post by OneLuv »

Turbo planerna börjar sakta men säkert ta form... har haft några motgångar men det vänder säkert... inget att oroa sig för i ett så här tidigt skede...

Tänkte att jag skulle börja i rätt ände...

Jag har fått det berättat för mig att för att kunna besiktiga bilen med turbo måste jag få ett intyg från Peugeot om vad motorn är godkänd med för HK-antal. (Som ett exempel kan nämnas att V* G**f VR6 2.9 som har org. 190hk är godkänd upp till 260hk). Nu är frågan vart någonstans jag ska vända mig? Vart är de mest hjälpsamma någonstans, och då antar jag att det är till en verkstad jag ska vända mig...

För tyvärr har jag upplevt hittils att många inom bil-branschen är jävligt arroganta och otrevliga mot en, speciellt om man kanske inte kan så mycket, har värsta bilen eller mycket flis... trist...

Direct Connection är väldigt trevliga via E-mail, men när man är där så känner man sig bara ivägen. Det tycker jag inte att man ska behöva känna som kund, oavsett plånbokens storlek...

Bilar och bussar i U:V är ett kapitel för sig, men det har jag tagit upp med nån chef på Peugeot Sverige...

//Jim
Adam

Post by Adam »

Vad för bil är det du har?
Är det en utan turbo från början så går det nog inte att få det där godkänt tyvärr.

Har för mig bilen skulle vara äldre än 1975 för att det skall gå.
Nu med multitronic...

.
OneLuv

Post by OneLuv »

Adam wrote:Vad för bil är det du har?
Är det en utan turbo från början så går det nog inte att få det där godkänt tyvärr.

Har för mig bilen skulle vara äldre än 1975 för att det skall gå.

Det är en 106:a från -92

Och jodå, det går att få den godkänd... men det är en lång och snårig väg dit...

Jag lovar att hålla er uppdaterade.
Blanco

Post by Blanco »

Har hört att man kan ev mäta upp din nuvarande effekt på en godkänd bromsbänk och få papper på effekten. Sen montera in turbo och köra samma bänk igen men bara ladda 0.05bar eller liknande så att inte effekten ökar nåt och ta papper på det. Då kanske det går få bilen godkänd med turbo. Du kan ju säga att du ville minska bränsleförbrukningen eller nåt och därför monterade in turbo. Vet att det funkat förut iaf, vet dock inte om det går idag :? Sen om den blir godkänd är det bara att ladda satan :twisted:
Skoda Fabia Rs -07
OneLuv

Post by OneLuv »

Precis den information jag fått...

Vet dock inte om den fortfarande är aktuell... :roll:

Pratade nyss med GIK och de sa att det var omöjligt... men men...

Ska kolla med Peugeot också...

Annars får man helt enkelt hålla på fram och tillbaka... Jag kan få upp effekten med 20-30% utan att komp-sänka iaf... Och har jag då en BoostComander från Civinco så har man en mappning med turbo och en utan... Så inför besiktning är det bara att blocka bort turbon och mappa om... 8)
Magnus Bondeson

Post by Magnus Bondeson »

Det går inte att få den godkänd - End of story.
Är ketchupeffekt = Timelleffekt?
OneLuv

Post by OneLuv »

Magnus Bondeson wrote:Det går inte att få den godkänd - End of story.

OK.. Tack, skönt med raka besked! Då är ett problem ur världen...

Då får jag helt enkelt se till att det mesta är bolt-on...
Post Reply