Tänkte köpa några diverse mätare senare till bilen, det jag undrar e om det går att själv koppla en röd diod till mätarna?
så att t.ex. om jag har oljetrycksmätare så ska den röda dioden lysa om trycket hamnar under 1 bar.
Går sånt att göra? Är det jätte svårt eller klarar någon med vanlig typ elektriker utbildning samt händig ett sådant jobb?
Bygga egen varningslampa?
Bygga egen varningslampa?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
det skall ju funka om givaren också har sådan funktion så att den varnar när oljetrycket understiger 1 bar...
206:an har väl ingen oljetryckmätare original?
205/309/405 har tex 2 olika givare, en som skickar egentliga tryckvärdet till mätaren och en som bara varnar till och tänder en lampa om det understiger en bar... men det måste gå att lösa med en givare också..
kolla med micke (emp) hur han löste det i rallybilen? han har nån jäkla lampa som tänds om trycker försvinner.
borde inte krävas mer kunskaper till det än vad som krävs att koppla in ett bilbatteri i en bil.
206:an har väl ingen oljetryckmätare original?
205/309/405 har tex 2 olika givare, en som skickar egentliga tryckvärdet till mätaren och en som bara varnar till och tänder en lampa om det understiger en bar... men det måste gå att lösa med en givare också..
kolla med micke (emp) hur han löste det i rallybilen? han har nån jäkla lampa som tänds om trycker försvinner.
borde inte krävas mer kunskaper till det än vad som krävs att koppla in ett bilbatteri i en bil.
annars har bla VDO har jag för mig tvåstiftsgivare, där en är varningslampa och en är mätare (för att kunna monteras i varningslampsgivaren som de flesta std bilar har så man kan ha en mätare) kolla på deras sortiment, de har massor.. och har byggt mätare ett tag, så de vet vad de gör.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
tackar för alla svar..
Jag vill helst inte behöva betala flera hundra kronor extra för att få en varninglampa utan vill göra det "gratis" då jag har massor av dioder m.m. hemma som ligger och samlar damm..
Jag ska höra med "emp" hur han gjorde samt ta reda på om den skickar en viss strömstyrka..
Jag vill helst inte behöva betala flera hundra kronor extra för att få en varninglampa utan vill göra det "gratis" då jag har massor av dioder m.m. hemma som ligger och samlar damm..
Jag ska höra med "emp" hur han gjorde samt ta reda på om den skickar en viss strömstyrka..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7