avgasvärde Hjälp?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Niklas_S

avgasvärde Hjälp?

Post by Niklas_S »

Nu skulle jag behöva lite hjälp! Har en 205 gti 89
Har lämnat in bilen för för högt hc-värde enda värdet som var kasst 230 typ. Då sa dom att ventiltätningarna skulle bytas sen skulle det bli bra. Så det har dom gjort. Blev lite bättre men inte mycket. Lamdan funkar som den ska. Så nu säger dom att det bara kan vara katalysatorn kvar. finns inget annat säger dom Men är det så? Kompprov har dom gjort och det var som det skulle. Dom verkar inte ha riktigt koll på läget eller? :?
Tacksam för svar
Loffas

Post by Loffas »

vanligaste är oljebyte och lambda, men även hål i avgaset förstör hc
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Loffas wrote:vanligaste är oljebyte och lambda, men även hål i avgaset förstör hc

Har bytt olja, filter, luftfilter, tändstift, har fortfarande ett hc på 180 ungefär. Avgassystemet är tätt. Ska byta katt. Blir det inte bra då då vet ifan. Dom provade att byta lamda på peugeot men då vart värdet högre ändå sa dom. Konstigt tyckte jag. Jag tycker att den går som den ska och det tycker dom också men toppfarten e helt kass stopp vid 160. Vad kan de bero på?? Kan de va katten som är tät då? :?:
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Får tillbaka bilen från peugeot imorrn. Med ny katt, och ventiltätningar. Hoppas på bra hc nu. Man har lagt ut lite pengar nu kan man säga. 8)
Marcus

Post by Marcus »

Det kan mycket väl vara katten som täpper till så pass mycket så effekten påverkas.
Du har ju gjort dom åtgärder som man brukar gör vid högt hc som olja filter, tändstift och ventiltätningar. Hoppas det löser sig med nya katten

Undra förövrigt om det är din bil jag har varit in och kollat på som stog på peugeot i falun. En svart 205:a med kromade lister.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Marcus wrote:Det kan mycket väl vara katten som täpper till så pass mycket så effekten påverkas.
Du har ju gjort dom åtgärder som man brukar gör vid högt hc som olja filter, tändstift och ventiltätningar. Hoppas det löser sig med nya katten

Undra förövrigt om det är din bil jag har varit in och kollat på som stog på peugeot i falun. En svart 205:a med kromade lister.

Ja den har stått på peugeot i falun. Men jag har inte kromade lister, har lackat dom bara. Hittade inga kromade lister, men det blev ganska bra ändå. Har besiktat den nyss, klockrena avgasvärden, gick igenom utan anmärkning. :) Ny bakaxel har man kosta på oxå. Så nu får man hoppas att man slipper lägga ut pengar på ett tag. Vad åker du för bil då, är du från falun eller?
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Kul att du fick ordning på bilen!
Är det den som står efter vägen i Bojsen?
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

ragnar wrote:Har besiktat den nyss, klockrena avgasvärden, gick igenom utan anmärkning.

Hur blev det med toppfarten efter katalysator-byte?
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Sundin wrote:Kul att du fick ordning på bilen!

Ja det stämmer! Känns skönt att den är fixad nu.
Men det är ändå mycket jobb kvar känns det som, Ny lack m.m
Buligare bil får man leta efter. Vet inte vad dom har gjort med den.
Men annars är jag jävligt nöjd med den. Kunde väl gärna ha suttit nån annan motor i men det får bli ett senare projekt.
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Sundin wrote:Kul att du fick ordning på bilen!

Ja det stämmer! Känns skönt att den är fixad nu.
Men det är ändå mycket jobb kvar känns det som, Ny lack m.m
Buligare bil får man leta efter. Vet inte vad dom har gjort med den.
Men annars är jag jävligt nöjd med den. Kunde väl gärna ha suttit nån annan motor i men det får bli ett senare projekt.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Stefan Sager wrote:
ragnar wrote:Har besiktat den nyss, klockrena avgasvärden, gick igenom utan anmärkning.

Upprepar frågan: Hur blev det med toppfarten efter katalysator-byte? :roll:
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Stefan Sager wrote:
Stefan Sager wrote:

Upprepar frågan: Hur blev det med toppfarten efter katalysator-byte? :roll:

Har inte testat det än. Ska ut snart och prova, ska bara käka först. Bilen känns bara allmänt piggare än förut. Så du får väl snart veta då :!:
Marcus

Post by Marcus »

ragnar wrote:
Ja den har stått på peugeot i falun. Men jag har inte kromade lister, har lackat dom bara. Hittade inga kromade lister, men det blev ganska bra ändå. Har besiktat den nyss, klockrena avgasvärden, gick igenom utan anmärkning. :) Ny bakaxel har man kosta på oxå. Så nu får man hoppas att man slipper lägga ut pengar på ett tag. Vad åker du för bil då, är du från falun eller?

Ja jag såg det sen när jag var dit och tittade lite närare på listerna. Men det vart ju rätt bra ändå med lackade. Anledningen att jag var intresserad av listerna var att jag jagade själv och killen på peugeot skulle fråga dig vart du fick tag på dom. Antar att du fick en fråga av han angående listerna?
Men det löste sig tillslut så nu har jag beställt kromade lister från peugeot.

Japp är oxå från falun. Åker i en blå 205 mi16
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=249
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

ragnar wrote:Har inte testat det än. Ska ut snart och prova, ska bara käka först. Bilen känns bara allmänt piggare än förut. Så du får väl snart veta då :!:

Gött, va precis vad jag ville höra :wink:
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Marcus wrote:
ragnar wrote:

Ja jag såg det sen när jag var dit och tittade lite närare på listerna. Men det vart ju rätt bra ändå med lackade. Anledningen att jag var intresserad av listerna var att jag jagade själv och killen på peugeot skulle fråga dig vart du fick tag på dom. Antar att du fick en fråga av han angående listerna?
Men det löste sig tillslut så nu har jag beställt kromade lister från peugeot.

Japp är oxå från falun. Åker i en blå 205 mi16
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=249

Ja jag fick den frågan. Har försökt själv som f*n med dom. Men dom hittade inte på nå kromade lister. Skönt att du fick tag på iaf. Tyckte det vart ok med listerna, det fick bli sådär så länge. Riktigt fin din bil! Lite skillnad om man säger så. Man får nog lägga ner några timmar till tror jag :D
Last edited by Niklas_S on Mon Jul 26, 2004 18:40, edited 2 times in total.
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Stefan Sager wrote:
ragnar wrote:Har inte testat det än. Ska ut snart och prova, ska bara käka först. Bilen känns bara allmänt piggare än förut. Så du får väl snart veta då :!:

Man kan ju bli bra less :evil:
Fortfarande lika kass toppfart, har du nån aning vad det kan bero på?
Den orkar inte varva ur, känns bara slö när man kommer upp 120-130 eller nått. Jävla inbillning att den är piggare.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

ragnar wrote:
Stefan Sager wrote:

Den orkar inte varva ur, känns bara slö när man kommer upp 120-130 eller nått. Jävla inbillning att den är piggare.

Min är också så slö. Den drar bra (relativt) upp till 5500rpm därefter är det bara en långsam väntan. Jag som hade en förhoppning att byte av katalysator skulle göra susen men nu när du har gjort det o det inte gjorde nån skillnad så blir man inte så glad.
Niklas_S

Post by Niklas_S »

Stefan Sager wrote:
ragnar wrote:
Stefan Sager wrote:

Min är också så slö. Den drar bra (relativt) upp till 5500rpm därefter är det bara en långsam väntan. Jag som hade en förhoppning att byte av katalysator skulle göra susen men nu när du har gjort det o det inte gjorde nån skillnad så blir man inte så glad.

Bättre beskrivning av dig, precis så där beter min sig. Frågade på peugeot men dom trodde också att det var katalysatorn. Får väl luska lite kanske man kommer på nått. Årkar inte med nå mer utgifter jusst nu.
Post Reply