ingen tomgång ingen k-lampa som lyser...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
tobbe n

ingen tomgång ingen k-lampa som lyser...

Post by tobbe n »

har fått ett skumt problem med peggen min igår va vi ute å körde med den sen på kvällen när vi skulle köra 5 mil hem igen så börja bilen gå som en påse nötter på tomgången.
men när den är kall går den hur bra som helst... som den brukar göra..
det fins olja och vatten i motorn och temperaturerna är normala å elfläkten startar..
har provat rycka lös kabeln till lmm utan några resultat även tagit motortemp givare å liknande å ryckt lös kontakter till ingen skillnad...
kan det va så att den har slagit igen tändstiftena på bilen eller att soppa pumpen börjar vara kass ??
den e lite seg startad när den är kall å så man får harva ett litet tag som om den inte har nå tryck kvar i systemet...
har provsprayat runt vakumslangar å runt spridarna utan resultat
det som är gjort åt bilen sen tidigare är enemkammar open airfilter å avgas system ..

tips mottages med glädje då jag brukar bilen varje dag å kan inte va utan den drar den nog till en verkstad annars...
medlem 914
405 mi16 -90
tobbe n

Post by tobbe n »

har tagit lös alla fyra tändstift och alla 4:a va vita å brända.. 2 :an och 3:ans cylinder va dåligast av dom....
dom va fuktiga rent av helt släckta... ett va nästan löst oxå...
medlem 914
405 mi16 -90
tobbe n

Post by tobbe n »

Problem av hjälpt bytte stift satte in ngk's bcp6et stift och hällde i en kork t-dojja i varjecylinder å lite wather remover från redline då började bilen gå som den ska göra...
medlem 914
405 mi16 -90
tobbe n

Post by tobbe n »

aha ja det va inte det felet nu har bilen börjat gå piss ign å stiftena e dyngblöta suck va less jag är....
medlem 914
405 mi16 -90
Loffas

Post by Loffas »

jordpunkter?

tändkablar?

hur går den om du varvar den?
Johang

Post by Johang »

Exakt samma fel som jag har min Cittra Xsara VTS 2,0.
Skall till verkstaden idag och felsöka bilen. Min misständer ibland ochså så motorn nästan dör.
Jag har även bytt bränslefilter. Men är som Du inne på pumpen eller lamdamätaren.

Skriver här när jag hittar felet på min bil.

/Johan
tobbe n

Post by tobbe n »

när jag varvar bilen så går den precis som den brukar göra..
hur fint som helst.:/ drar hela registret ut å allting..
e lite lur på tryck regulatorn eller nått... men jag e inte hundra...

tändkablarna är bytt en gång på bilen 2002 men det e juh 2 år sen dom e lite smutsiga å så ska torka av dom å kolla efter sprickor å resistans fel..

jordpunkterna har jag inte kollat på ens...
medlem 914
405 mi16 -90
Loffas

Post by Loffas »

försök rengöra gasspjället o dess kontakter, jystera ev wiren. kolla så inte tomgånsmotorn e cp
tobbe n

Post by tobbe n »

ska ta å göra det.. den skjöt juh ut oförbränd soppa genom kn filtret en gång när den tvärdog så,
har rengjort tomgångs motorn det gav som ingenting hadde lös den å smorde upp den å rengjorde slangarna

har nu spänt vajern rengjort å smort upp spjällhuset vilket inte heller gav nått utom att den klarade å hålla tomgången lite bättre.. det låter som den börjar gå på 3 burkar sen vill den ner på 2 men då dör den istället...

for å varmkörde den i 2 mil å då började den gå skit kasst drog ur den fullt ut å då stannade den som till vid 6 tusen för att sen dra det sista lilla fullt ut...
medlem 914
405 mi16 -90
tobbe n

Post by tobbe n »

nu när jag kört den extremt varmt å plågat ordentligt då börjar den bluddra även på högre varv å rycka å gå skit dåligt ska åka på peugeot i morgon om jag inte kna få lite mer tips förstoss.. inga lampor eller så lyser kan det va rotor å fördelar lock eller nått som spruckit kanske ????
medlem 914
405 mi16 -90
Loffas

Post by Loffas »

jordfel?
så va min när inte boxen blev jordad
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har du mätt upp spjällägesgivaren och kollat så att kontakten är ok?

Rekommenderar den här vid felsökning: http://www.tobbe.dk/bx/pdfarkiv/16V_Bosch_SM1288.pdf
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Johang

Post by Johang »

Hejsan, Var på Frontbilar i Sisjön, Göteborg (trevligare ställe får man nog leta bra efter!!) de kollade felkoderna och det var MAP sensorn som var kass på min. Beställt en ny så jag får den imorgon.

Återkommer om den avhjälpte mina fel som är exakt som dina.
Bilen går som den skall ibland, men som du säger så går den på 3 burk, bubblar på höga varv och ingen tomgång alls när felet kommer (oftast när den blir varm).

/Joha
tobbe n

Post by tobbe n »

tog idag lös rotor å fördelar lock det va mer oxid där än det va på alla jordpunkter i hela bilen.. ska testa å jodra om styrenheten på annan plats. har mi16:n mapsensor = trodde den bara hadde luft mångdmätaren, ? spjällägesgivaren e ok. den klicikar å ger ifrån sig motstånd så...
medlem 914
405 mi16 -90
tobbe n

Post by tobbe n »

Fel fixat igen har kört bilen redigt varm å riktigt länge nu har den helt slutat rycka bluddra å tjuvstanna å allt den går som bara en trimmad mi16 kan göra :) Sweeet :)
medlem 914
405 mi16 -90
Loffas

Post by Loffas »

tills den dagen då... ;)

grattis :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

tobbe n wrote:tog idag lös rotor å fördelar lock det va mer oxid där än det va på alla jordpunkter i hela bilen.. ska testa å jodra om styrenheten på annan plats. har mi16:n mapsensor = trodde den bara hadde luft mångdmätaren, ? spjällägesgivaren e ok. den klicikar å ger ifrån sig motstånd så...

Den har bara luftmängmätaren ja...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by tobbe n »

hehe nåja har kört idag över 35 mil utan ett enda ryck eller bludder så nu e jag nöjd igen rätt så skönt faktiskt :)
medlem 914
405 mi16 -90
Post Reply