Förstärkta BMW-tryckplattor

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Locked
Johannes Karlsson

Förstärkta BMW-tryckplattor

Post by Johannes Karlsson »

OK... Jag vet att det är fel forum att fråga på, men är det någon som har koll på var man kan få tag på förstärkta BMW-tryckplattor? Mekonomen har ju säkert men de kostar ju guld.... Ska förövrigt användas till 405:an så nu ingen tror att jag är otrogen.... :wink:
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Mekonomen har ja. Annars vet jag inte vem som har.
Magnus Börjesson

Post by Magnus Börjesson »

Ursäkta om jag kommer och stör i tråden för jag har heller inget svar på frågan.

Men vilken BMW-tryckplatta är det du har och vad är gjort för att få den att passa?

MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power :-)
Loffas

Post by Loffas »

hade inte kgtrimning något? dem e trevliga, bor 1mil från mig :D
Tias

Post by Tias »

Jag säljer det på jobbet tar dem genom ABR och de är nog mycket billigare än mi16 tror jag har kollat det innan!
Johannes Karlsson

Loffas wrote:hade inte kgtrimning något? dem e trevliga, bor 1mil från mig :D

KG-trimning hade ju intressanta tryckplattor men de bygger för mycket ut från svänghjulet. Funkar inte m a o....
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Johannes Karlsson

Tias wrote:Jag säljer det på jobbet tar dem genom ABR och de är nog mycket billigare än mi16 tror jag har kollat det innan!

Tias: Du har PM!
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Johannes Karlsson

Magnus Börjesson wrote:Ursäkta om jag kommer och stör i tråden för jag har heller inget svar på frågan.

Men vilken BMW-tryckplatta är det du har och vad är gjort för att få den att passa?

MVH Magnus

Tryckplattan är från E36 325i. Omarbetat svänghjul samt special urtrampningslager (maskinlager). Passar ganska så precis, men det är tajt... Vill nu ha en förstärkt BMW tryckplatta att använda ihop med en BMW lamell (228mm) med peugeot-nav....
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Magnus Börjesson

Johannes Karlsson wrote:Tryckplattan är från E36 325i. Omarbetat svänghjul samt special urtrampningslager (maskinlager). Passar ganska så precis, men det är tajt... Vill nu ha en förstärkt BMW tryckplatta att använda ihop med en BMW lamell (228mm) med peugeot-nav....

OK, låter intressant. JAg har själv varit inne på en förstärktkoppling från 318i någon modell sent 80-tal tidigt 90-tal. Den är 215 mm, men kräver att man svarvar till en distansring eftersom den inte är avsedd för ett plant svänghjul.

Hade varit kul att se ett par bilder på din koppling.

//Magnus
Johannes Karlsson

Magnus Börjesson wrote:
Johannes Karlsson wrote:Tryckplattan är från E36 325i. Omarbetat svänghjul samt special urtrampningslager (maskinlager). Passar ganska så precis, men det är tajt... Vill nu ha en förstärkt BMW tryckplatta att använda ihop med en BMW lamell (228mm) med peugeot-nav....

OK, låter intressant. JAg har själv varit inne på en förstärktkoppling från 318i någon modell sent 80-tal tidigt 90-tal. Den är 215 mm, men kräver att man svarvar till en distansring eftersom den inte är avsedd för ett plant svänghjul.

Hade varit kul att se ett par bilder på din koppling.

//Magnus

Mitt svänghjul är nedsvarvat de 228mm där lamellen ligger. Vet dock inte exakt hur djupt...
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Magnus Börjesson

Johannes Karlsson wrote:Mitt svänghjul är nedsvarvat de 228mm där lamellen ligger. Vet dock inte exakt hur djupt...

Men hur får en tryckplatta avsedd för en 228 mm lamell plats innanför ringen med tänderna till svänghjulsgivaren? Tycker det borde bli ruskigt trångt. Hittade även en Saabtryckplatta som borde funka (kan ju vara för tjock dock). Men den fick inte plats för ytterdiametern var för stor.
Johannes Karlsson

Magnus Börjesson wrote:
Johannes Karlsson wrote:Mitt svänghjul är nedsvarvat de 228mm där lamellen ligger. Vet dock inte exakt hur djupt...

Men hur får en tryckplatta avsedd för en 228 mm lamell plats innanför ringen med tänderna till svänghjulsgivaren? Tycker det borde bli ruskigt trångt. Hittade även en Saabtryckplatta som borde funka (kan ju vara för tjock dock). Men den fick inte plats för ytterdiametern var för stor.

Det får plats... Ska se om jag kan få tag på en digitalkamera tills imorgon när jag river ner lådan så kan jag klämma några bilder på det.

Ringde förresten till Mekonomen och blev varse att Sachs förstärkta tryckplattor till BMW inte var särskilt dyra. 2500:- mot 4000:- för dito till MI16.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Supra

Post by Supra »

vart tog bilderna vägen karlsson?:P
MVH//Henrik || 405 T16
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Supra wrote:vart tog bilderna vägen karlsson?:P

oj vilket lyft 6 år gammalt :lol:
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Supra

Post by Supra »

haha japp:)
MVH//Henrik || 405 T16
Locked