Eftersnack singelträff Nürburgring Sö 040727

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Eftersnack singelträff Nürburgring Sö 040727

Post by Pär H »

En kombinerad semesterresa med familjen ledde så småningom till Nürburgring i söndags. Mitt första besök där.Inget märkvärdigt, men jag tänkte berätta om det ändå.

Vi fick efter lite om & men ett trebäddsrum i Bonn under helgen efter ett strategiskt val. Bonn är en småtråkig affärsstad som inga turister åker till, därför borde det gå att hitta ett bra rum till hyfsat pris. Mycket riktigt, efter tips av en engelsktalande penn-försäljerska på ett varuhus så hittade vi ett trebäddsrum för 66 euro/natten precis i randen på centrum. Den centrala placeringen var viktig för att jag skulle lämna min fru och min snart femåriga dotter där en dag för att ta mig de fem milen till ringen och testa den.

Bonn är förresten en mkt trevlig stad med bra restauranger och vi hade t.o.m. en reggae-klubb som en av grannarna. Kul med ett ställe som inte är exploaterat, alternativet Koblenz hade varit minst dubbelt så dyrt och dessutom jobbigare.

Hursomhelst så slackade jag lite på söndag morgon och jag hamnade i köer söderut genom de nordligaste Eifelbergen efter att ha irrat runt i utkanterna av det flummigt skyltade Bonn. Men efter ca en timmes färd genom ett myyyycket vacket landskap kom jag till rondellen vid insläppet till nordslingan.

Där stod jag i tio minuter. Stilla! Därefter följde ja skyltarna som sa att man skulle parkera till vänster straxt innan utsläppet och sedan gå till mitt nuvarande höger för att köpa biljett. Trettio minuter senare av en parad av debila idioter som liksom inte har planeringsförmågan ens hos en hund (hundar kan tänka: OK, detta skiter sig, ergo: jag flyr), dvs folk åkte in på parkeringen från fel håll och chokade till allting. Mittåt; efter tretti minuter ringer jag Lasse Falk med Clion, ni vet, och får tips om en alternativ parkering. Ytterligare tio minuter senare hade jag förflyttat mig de tvåhundra metrarna till ängen och var på väg till "biljettluckan".

I lite retrospektiv så hade jag sett en holländsk blå 309 med båge och hela surven i rondellen.

Nåväl, med femvarvspasset i fickan kollade jag hjulbultarna och oroade mig en stund för mina Mekonomen-Brembo med 26 mm tjocklek (minsta rekommenderade) och gav mig iväg. Skämdes lite för att sitta i en sketen kombi med förarhandskar och hjälm medan förare av mycket mer potenta bilar gav sig ut i "skjortärmarna" så jag tänkte att jag tar på mig allt efter bommarna.

Det var nog där det sket sig första gången, eftersom att jag efter mitt rätt tråkiga (var tvungen att hålla undan för en massa bilar och MC hela tiden) första 12:00 BTG (bridge to gaiter, hållpunkter för tidtagning på turistkörningen där man inte får köra varv efter varv utan måste gå in i "fållan" varje varv) inte kunde hitta min biljett! Stannade ur vägen och letade, blev tillsagd att flytta mig, backade in till samma plats där de släckt en brand i en Zakspeed-Viper ett par timmar tidigare och trampade runt i släck-pulvret utan lycka. Sen insåg jag att det var ängen som gällde igen och jag letade ytterligare i tio minuter.

Kanske jag glömde biljetten i apparaten som öppnar bommen? Gick tillbaka till receptionen för att förhöra mig om ngn i personalen hade greppat min biljett. Tydligen var det inte så, men de vänliga eiflarna gav mig fyra nya varv gratis! :thumbup:

Nu följde två varv i snabb följd, 11:30 och 11:02 BTG blev det och däcken började bli mosiga. Jag kan ju inte banan så jag överkör lite ibland samtidigt som jag tar det ganska försiktigt. Sen är det fartbegränsningar och förbisläppningar som stjäl tid. Mosiga däck gjorde att jag tänkte att jag skulle ta och köpa en Nordschleife-dekal, som jag ju är berättigad att kludda på bilen nu! ;)

Mot Nürburg! När jag passerade själva NB-byn kom jag på att jag glömt att äta lunch. Hursom, till NBR upplevelsecenter och skam till sägandes köpte en pytte-ring-dekal för 12 euro, den större går på 9 euro, så min är mer exklusiv!!!!

På tillbakavägen så äter jag ett par skivor fläskkarré med sås och PF samt såg Schumis varv -12 till -6 mot ännu en seger på Hockenheim i NB. Av lokalbefolkningens skrockanden att döma (vid referat av som hade hänt Kimi) så verkade de gilla utkomsten.

Såg både den blå 309 och en röd 205 på ängen. Stooora nordschleife-dekaler har de. Såg dem inte i aktion tyvärr.

Tillbaka till ringen och drömbilarnas land. Det är helt otroligt vilka bilar man får äran att bli omkörd av! Hade hittat två-tre partier som jag mindes och kunde börja gasa och hitta spår i, resten var nog bara liiiite snabbare än vad turistbussarna (jodå det kör såna där också) vågar köra. ;)

Körde sista varvet på min biljett. Cirka 10:30 blev det, fick släppa om mycket.

I ett parti var jag ute och drumlade, jag tror det var Adenauer-Forst, där jag var ute på fel curbs och lallade, annars höll jag goda marginaler.

Däcken pallade inte ett varv så tokigt som jag körde, så jag begav mig till området innan "svalstjärten" vid 18 km av banan och såg en 406 Coupé i sakta mak.

Begav mig tillbaka till insläppet och blev informerad om att ring-taxin kostar 106 euro, så jag köper ett 14-euros-varv till i stället. Då får jag ett hyfsat rent varv med kanske tre förbisläppningar som kräver lite tid, ett vägarbete, att jag återigen fick snutnoja vid Adenau med sina hastighetsbegränsningsskyltar (som alla andra kanske berättigat skiter i) och en turistbuss strax innan svalstjärten där det annars går väldans fort. 10:10 BTG blev tiden.

Åter till familjen i Bonn via den mkt trevliga bergsvägen som jag inte minns numret på, parkerar på Liedl's parkering i Adenau och går ut till banan och tittar och filmar, hör ett par svenska röster, ser en svensk 996, en helfräck gammal ljusblå Jagga S-type (tror jag) och http://www.ringmini.de/

Kul upplevelse var det, men jag tror inte jag är "biten", kan tänka mig att köra där mer, men inte till vilka expenser som helst. Bankörning här hemma ger mer kul per krona och faran att fastna för en hobby som är helt sjukt dyr avskräcker åtminstone mig.

Kul är det iaf och om andra av er är intresserade tror jag inte ni blir besvikna! (Jag har avstått golf efter att ha försökt bli intresserad också ;) )
EN 14497
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Låter som att du haft en rolig semester :thumbup:

Nästa, år då...... :mrgreen:

Då får jag väl försöka ta mig ner dit igen :wink:

10:10 är väl ändå en rätt ok tid? Tror att om du kunde banan så skulle du säkert kunna kapa närmare minuten på, eller minst 30s? Man behöver nog ett tiotalet varv iallafall gissar jag på för att hitta skapligt då den är så himla lång..
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Nik

Post by Nik »

Fruktar man inte för livet när man kör på ringen??
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nik wrote:Fruktar man inte för livet när man kör på ringen??
För att citera Kenny Bräck så har ju bilen gaspedal. :)
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Nåja :)
Måste varit en jävligt kul upplevelse, man blir lite avis!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Jag längtar iallafall tills min ringen-oskuld är borta!!!
Rash och jag har Snackat om det mycket, men som sagt.. vi är ju snackare, så det har inte blivit något!!! :P

Rash, kan inte du hoppa över någon mening utan att sätta en Smiley??
Rash wrote:Låter som att du haft en rolig semester :thumbup:

Nästa, år då...... :mrgreen:

Då får jag väl försöka ta mig ner dit igen :wink:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Pär wrote:
Nik wrote:Fruktar man inte för livet när man kör på ringen??
För att citera Kenny Bräck så har ju bilen gaspedal. :)
Allvarligt talat så var det ingen skräckupplevelse alls faktiskt, visserligen sitter räckena nära på många ställen, men jag körde iofs med stora marginaler (med ett par undantag) och det är säkert annorlunda om man kör på gränsen och får släpp i 200 på fel ställe. Men ,som sagt, det där styr man ju över själv.

Om jag var osäker saktade jag ner till ca 100 innan krönen (många dolda kurvor) och jag tror inte det finns en kurva som man inte reder ut från den hastigheten.
EN 14497
Garvis

Post by Garvis »

f*n nu blev jag ju sugen! Har tre veckors semester kvar... hmm...
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Lite dåligt filmad och redigerad video från sö 25/7. Det enda av allmän- eller svenskintresse som fastnade och som jag valt ut:

http://web1.vattnet.com/psc/Ringen_040725-low.mpg
EN 14497
Lars Falk

Post by Lars Falk »

Kul att se lite film! :)
Pär, hade du samma intryck som många andra jag pratat med efter första ringenbesöket, att banan var MYCKET mer kuperad än väntat? De flesta är ju klara över att den är kuperad, men inte SÅ kuperad...?
mvh / Lasse

SevenPlus för pallbocks-rejsing :roll:
ClioSport för shopping-rejsing 8)
V70 för brux-rejsing :cry:

Och nu även Citroën AX för ultra slow rejsing :oops:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Lars Falk wrote:Kul att se lite film! :)
Pär, hade du samma intryck som många andra jag pratat med efter första ringenbesöket, att banan var MYCKET mer kuperad än väntat? De flesta är ju klara över att den är kuperad, men inte SÅ kuperad...?
Allt blir ju bra mkt plattare på film och det var ett par ställen som man inte hade kunnat tänka sig hur branta det är. Bl.a. när man passerar Adenau där en del av klippen är filmade, brant nedåt och MYCKET brant uppför efter (in bland träden på filmen).
EN 14497
M.I.C.K.E

Post by M.I.C.K.E »

Kan bara instämma med att Ringen är BRA mycket mer kuperad än man först trott. Tog min oskuld där helgen efter (30-31/7).
En resa jag definitivt tänker göra om.
André V

Post by André V »

Eftersom jag blev av med Ringen-oskulden i förra veckan lyfter jag den här tråden. :D Passade på att köra några varv där med farsans 406 Coupé V6 (automat!) när vi ändå var nere i Europa.

Svår bana och som sagt väldigt kuperad, men skoj var det. :) Håller man bara koll i backspeglarna och kommer ihåg att räcken är hårda och bilar är mjuka klarar man sig. ;) Får nog bli till att återkomma vid annat tillfälle med en mer banvänlig bil.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det är bara att skallra ner med 205:an när den är klar, André! 8)
EN 14497
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Hade vatt kul me en peugeot banträff på nordslingan nån gång :) Synd de kostar så hiskeligt me pengar att hyra banan bara (antar jag?).
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jönsson wrote:Hade vatt kul me en peugeot banträff på nordslingan nån gång :) Synd de kostar så hiskeligt me pengar att hyra banan bara (antar jag?).

Hyra Ringen?! Det skulle nog kosta lite ja. :lol:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
André V

Post by André V »

Man kan köpa olika typer av "åkpass". 1 enkelt varv kostar ca 150 svenska pesetas. Jag köpte ett 4-varvskort som kostade drygt 500. Säsongskort kostar 8-9000.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

André V wrote:Man kan köpa olika typer av "åkpass". 1 enkelt varv kostar ca 150 svenska pesetas. Jag köpte ett 4-varvskort som kostade drygt 500. Säsongskort kostar 8-9000.

Har de höjt? :shock: Enligt deras hemsida kostade ett varv 130kr tror jag. Kan vart förra året.
Aldrig åkt dit själv, ett oerhört måste för alla banintresserade. Det där är ju banornas bana..

Har sagt det i flera år nu men, nästa år så.... :roll: Kanske med hojen dessutom :D
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
André V

Post by André V »

Rash wrote:
André V wrote:Man kan köpa olika typer av "åkpass". 1 enkelt varv kostar ca 150 svenska pesetas. Jag köpte ett 4-varvskort som kostade drygt 500. Säsongskort kostar 8-9000.

Har de höjt? :shock: Enligt deras hemsida kostade ett varv 130kr tror jag. Kan vart förra året.
Aldrig åkt dit själv, ett oerhört måste för alla banintresserade. Det där är ju banornas bana..

Har sagt det i flera år nu men, nästa år så.... :roll: Kanske med hojen dessutom :D

Känns ju inte som den mest tillgängliga banan (kring 100 mil dit från Malmö) så när man väl är där bör man ju köra under ett par dagars tid iaf. Blir ingen billig resa.

Såg på deras hemsida (http://www.nuerburgring.de) att ett 4-varvskort kostar 56 euro. Det spelar kanske inte så stor roll om ett varv kostar 130 eller 150 kr, körningen på själva banan kommer ändå inte vara den tyngsta utgiften på en sådan resa. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

PelleW wrote:
Jönsson wrote:Hade vatt kul me en peugeot banträff på nordslingan nån gång :) Synd de kostar så hiskeligt me pengar att hyra banan bara (antar jag?).

Hyra Ringen?! Det skulle nog kosta lite ja. :lol:

Vi kan väl säga att den som är först i klubben att vinna några miljoner kan ju bjussa klubben på en trackday ;) Annars finns ju alltid banan i olika bilspel hehe :P
Post Reply