dB-rekord i 205:a

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

vipah wrote:Hur begränsat område egentligen, jag ahr tidigare byggt bandpass på 4 tior och de spelade extremt hårt på två frekvensområden..

Tänkte försöka få ner dessa två områden så de ligger tätare alternativt "fylla upp" ljudet med en mindre portad bas.

Alternativet är juh att försöka bygga dörrsidor och paneler som kan spela så lågt att jag fyller upp ljudet framifrån, därför hade de varit kul med lite bilder på installationer..

Skulle nog tro att allt under 100hz funkar, men bygger man lådan själv kan man ju anpassa. Grejen är den att i rap, hiphop förstärks basen otroligt mycket medans den musik jag lyssnar mest på, punk och metal inte riktigt kommer till rätta. Ljudet är bra, tajt o så men förstärks kraftigt. Jag får sänka bas-nivån lite beronde vilken musik jag lyssnar på. Man skulle nog kunna påstå att det finns ett "hål" i ljudet om du förstår vad jag menar.

Tror att jag i framtiden ska satsa på två riktigt bra 8". Konarean av två 8" är större än en 12" som jag har nu men lådan blir mycket mindre.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
spoon_do

Post by spoon_do »

vipah wrote:
Spoon_do wrote:jag har två 12" en 10" och två 6,9" i bagagen (kondensator och 4 pc fläktar). drivs av tre slutsteg, två 2 kanal och en 4 kanal. plåten på bilen åker ut och bagagen ligger o vibrerar :)

Hur har du byggt framsystemet till att matcha den brutala upsättningen? Jag har börjat se begränsningarna fram, blir till att bygga kicks eller nya dörrsidor...

sitter jensen högtalare fram i orginal placering. trodde inte det skulle funka, men det låter jävligt bra. ska så småning om kanske bygga te 6,5" fram oxå. ska fösöka fixa bilder på bygget så kan du se.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
H-Audio

Post by H-Audio »

Stefan Sager wrote:
Jajjamen, det är Niskanen.

Hälsa honom från mig!!!

Roger Edvinsson (kallades dbjarl på den tiden)

Det var ett tag sedan man såg honom en riktigt trevlig prick!!!

Ha det gott

Roger Edvinsson!!!
H-Audio.se
MobileFidelity.se

Cerwin Vega, Ciare, Genesis, Digital Design, JBL, Alpine, Infinity och TangBand
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

H-Audio wrote:
Stefan Sager wrote:
Jajjamen, det är Niskanen.

Hälsa honom från mig!!!

Roger Edvinsson (kallades dbjarl på den tiden)

Det var ett tag sedan man såg honom en riktigt trevlig prick!!!

Ha det gott

Roger Edvinsson!!!

Träffade honom på Elmia senast, jag bor inte kvar i U-hamn. Men jag ska hälsa om jag ser honom.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
H-Audio

Post by H-Audio »

Tjena hejsan!!

Skulle jag bygga i en 205:a skulle jag köra på 2x10 eller 2x8"

205 har KASST bagage och är inte direkt lättbyggd bil från början!!
Det är svårt att få till en just bas i en så liten kupe.

En kund till mig byggde i sin R5 (typ samma storlek) med 2 st 8" TB element i en 26 liters sluten låda och det blev riktigt trevligt..

Och som det skrivs här innan ... Skall man använda basen till musik och inte bara bomba värst på stan bör man hålla sig under 12" i en så liten bil.

Sedan skall man inte stirra sig blind på MONSTERbasarnas utseende för det suger effekt och effekt kostar duktigt med kulor...

Ha det gott

Roger Edvinsson
H AUDIO
H-Audio.se
MobileFidelity.se

Cerwin Vega, Ciare, Genesis, Digital Design, JBL, Alpine, Infinity och TangBand
Baffe

Post by Baffe »

Ska du tävla i db så rekomenderar jag orion h2 basar.. 10" man kan kräma dom med 1500w och dom används ofta vid tävlingar.. dock är priset inte så tilltalande.
Post Reply