Motorkonvertering - Frågor
Motorkonvertering - Frågor
Håller på att sätta i en ny motor i bilen. Motorn i fråga är en XU9JAZ i en -88
Fråga ett:
Bild
På motorn sitter oljefiltret externt, visst inga problem men där sitter en slang och en anslutning som jag inte har någon aning om var dom ska gå.
Där går ju två slangar från blocket in till filtret som "vanligt" men sen dessa två andra , vart leder dom?
Fråga två:
På expansionskärlet till höger ska det sitta en slang, helt glömt bort var den ska gå någonstans? till insuget?
Fråga ett:
Bild
På motorn sitter oljefiltret externt, visst inga problem men där sitter en slang och en anslutning som jag inte har någon aning om var dom ska gå.
Där går ju två slangar från blocket in till filtret som "vanligt" men sen dessa två andra , vart leder dom?
Fråga två:
På expansionskärlet till höger ska det sitta en slang, helt glömt bort var den ska gå någonstans? till insuget?
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00
borde inte dom där 2 andra slangarna gå till nån oljekyl eller e ja helt ute o cyklar??
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
1. Slangarna ska väl gå till slangen uppe till höger på kylet och den andra in efter kylet, en del sitter rakt in i kylet andra på den grova som går ut från kylet till distributionsblocket bak på motorn.
2. Insuget, ska väl sitta där det är inklämt två rör ut eller hur det ser ut.
2. Insuget, ska väl sitta där det är inklämt två rör ut eller hur det ser ut.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
- Johannes Karlsson
Re: Motorkonvertering - Frågor
Nova wrote:Håller på att sätta i en ny motor i bilen. Motorn i fråga är en XU9JAZ i en -88
Fråga ett:
Bild
Fråga två:
Om du inte ska åka bana behöver du ingen kylning av oljan. Fördelen är ju iofs att du får upp oljetempen fortare om du leder in vattnet där....
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
En ny fråga. Motorn är en XU9JAZ
Denna sladden, vart ska den?
HÄR!
Tillhör den denna? Vad är det? finns inte på min andra motor (-88)
HÄR!
Jag kommer att köra på min gamla härva, min gamla box. Då behöver inte elen fixas. Men Loffas påstår att man behöver byta fördelningslocket? Finns det någon som har bytt såhär och kanske vet till 100%? Eller någon som har någon åsikt?
Jag har tittat på dom två olika locken och mätt och de ser lite olika ut, i -89ans så sitter kablarna/metallpiggarna lite längre ut, skillde 0.5 cm. Men sen kommer rotorn ut längre oxå på -89ans. Vad heter den saken rotorn sitter i?
Den ser heller inte riktigt samma ut som -88ans, har testat att byta den men den gick inte på.
Denna sladden, vart ska den?
HÄR!
Tillhör den denna? Vad är det? finns inte på min andra motor (-88)
HÄR!
Jag kommer att köra på min gamla härva, min gamla box. Då behöver inte elen fixas. Men Loffas påstår att man behöver byta fördelningslocket? Finns det någon som har bytt såhär och kanske vet till 100%? Eller någon som har någon åsikt?
Jag har tittat på dom två olika locken och mätt och de ser lite olika ut, i -89ans så sitter kablarna/metallpiggarna lite längre ut, skillde 0.5 cm. Men sen kommer rotorn ut längre oxå på -89ans. Vad heter den saken rotorn sitter i?
Den ser heller inte riktigt samma ut som -88ans, har testat att byta den men den gick inte på.
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Första bilden: Den kabeln ska gå till hallgivaren som sitter i fördelaren
edit: Hmm läste nu att du kör med -88:ans härva på en xu9jaz. Då finns inte hallgivaren där om du inte bytt fördelaren än.
Den andra: Är en motorvärmare som enok säger
edit: Hmm läste nu att du kör med -88:ans härva på en xu9jaz. Då finns inte hallgivaren där om du inte bytt fördelaren än.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus wrote:Första bilden: Den kabeln ska gå till hallgivaren som sitter i fördelaren
Ok, hallgivaren, den gör?
Jo, jag har testat att byta fördelaren men den verka inte passa? får väl testa igen, hallgivaren måste väl vara inkopplad antar jag?
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00
Nova wrote:Ok, hallgivaren, den gör?
Jo, jag har testat att byta fördelaren men den verka inte passa? får väl testa igen, hallgivaren måste väl vara inkopplad antar jag?
Den måste vara inkopplad ja. Enkelt sagt är det den som känner av att motorn snurrar.
För du kör väl inte med ödp givaren som sitter vid svänghjulet på xu9jaz som jag fattat det eller hur har du tänkt?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Marcus wrote:Nova wrote:Ok, hallgivaren, den gör?
Den måste vara inkopplad ja. Enkelt sagt är det den som känner av att motorn snurrar.
För du kör väl inte med ödp givaren som sitter vid svänghjulet på xu9jaz som jag fattat det eller hur har du tänkt?
nopp ingen ödp givare
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00
Nova wrote:där är ju två kablar som går till startmotorn,
den ena direkt från pluspolen in i startmotorn sen vidare till generatorn.
sedan är där en liten jäkel som fästes på startmotorn.
Den lilla saken är styrströmmen. Den ska alltså ha +12v när tändningslåset är i tändläget, måste va nåt kajko där om den får 12v konstant..
Kanske nått relä som hakat upp sig? eller felkopplat från tändlåset? *gissar vilt*
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...