Glapp i styrled

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Mickos

Glapp i styrled

Post by Mickos »

Försöker just få i ordning min nyinköpta 205:a till Kinnekulle 5/9... Fick denna anmärkning på besiktningen förra veckan: Glapp i styrled fram, höger yttre.

Ok, verkade inte så farligt så jag tog bilen till min lokala mek som bytte p-ände och skramlet/vibrationerna från höger framhjul när man kör på ojämnheter försvann. Men nu verkar det successivt komma tillbaks igen. Kan knappt köra motorvägsfart utan att få se upp med ojämnheter på vägen.

Så jag körde förbi meken i morse, men efter att ha känt på hjulet så trodde han inte att det var p-änden. Då är frågan vad kan det vara? Ska jag låta honom felsöka eller ska jag ta den till Bonauto istället?
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Kan vara den inre styrleden som spökar. Är så på min bil för när man åker över gubb kan det "slamra" lite. Om man känner på styrleden för att se om den glappar. Min glappar i höjdled kan man säga.
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Freddan

Post by Freddan »

Troligt att det är styrväxeln eller kränghämmarstagen som glappar...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Mickos

Post by Mickos »

Ok, jag bokar in en tid hos min lokala mek och chansar på att han fixar felet. Har annars gjort det mesta som behövs på bilen nu + satt på slitsade Brembo Max-skivor & Greenstuff belägg inför kinnekulle. Fixar jag bara detta glapp så går bilen riktigt bra :D
205 GTi -89
Mr.T

Post by Mr.T »

Tjena har samma problem här, så när du får reda på felet kan du väl posta det här.

Tack!
205 Gti -89
Patrik R

Post by Patrik R »

glapp i styrväxeln är ganska vanligt.
.::Independent Variant User::.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Har bytt ut både inre och yttre styrleder, och det är fortfarande lite glappt... Tror att jag har en glapp styrväxel som säkert kostar pengar...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Mickos

Post by Mickos »

Ok tack! Har precis lämnat in bilen och bad honom kolla saker som styrväxeln, inre styrleden, kränghämmarstagen osv. Jag postar igen om han hittar glappet.
205 GTi -89
Mickos

Post by Mickos »

Eftersom det var någon som vill veta hur det gick så var det den inre styrleden som glappade mest. Den har jag alltså fixat tillsammans med den yttre. Det är mycket bättre nu men ändå inte helt 100. Enligt Bonauto är det även lite glapp i styrväxeln men det tror jag att jag struntar i så länge :?
205 GTi -89
Mr.T

Post by Mr.T »

tack!
205 Gti -89
Post Reply