Tickande tryckare
- Johannes Karlsson
Tickande tryckare
Har alltid haft en tryckare som det tickat lite från men tycker att det blivit värre den senaste tiden. Nästan på gränsen till "slammer" ibland. Är det fler som känner igen detta eller är jag ensam om detta fenomen?
Kör f.ö. på Mobil 1 olja 5w-40w som gått ca 200 mil sedan senaste bytet. Har upp till översta markeringen på stickan.
Kör f.ö. på Mobil 1 olja 5w-40w som gått ca 200 mil sedan senaste bytet. Har upp till översta markeringen på stickan.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
- Johannes Karlsson
Tias wrote:Adam wrote:Lyft på ventilkåpan och kolla hur de ser ut. Om de börjar bli slitna så syns det.
Passa på att kolla röret som förser toppen med olja på samma gång. Ta dän och blås igenom lite avfettning med högtryck, kolla även packningarn (de små runda) sammtidigt.
Hur f*n kan man se om de är slitna?!
Med ögonen?
...och ja, även om det låter som 8v så gäller detta även 16v turbo.
Roligt att den motorn fick ett nytt hem, den var jäkligt fräsch.
Nu med multitronic...
.
.
- Johannes Karlsson
- Johannes Karlsson
- Johannes Karlsson
Nedsliten kamm kan ge samma ljud, blir ju fel avstånd då med.
Ang. röret så är det ju format som ett U eller liknande kommer inte riktigt ihåg. Men det måste väll smörja toppen på båda sidor.
Hmm, hittar inga bra bilder heller. Kanske nån annan som vet?
Loffas? Dagger?
Eller nån som har en topp liggandes och kan kika kanske...
Ang. röret så är det ju format som ett U eller liknande kommer inte riktigt ihåg. Men det måste väll smörja toppen på båda sidor.
Loffas? Dagger?
Nu med multitronic...
.
.
- Johannes Karlsson
Loffas wrote:är det denna oljesmörjningen som inte har på avgassidan?
--------|
--------|
Ja, det är ju det u-formade oljeröret jag syftar på. Lyfte på ventilkåpan på en annan mi16 på en skrot idag och såg att det oljeröret såg likadant ut. Dvs inga smörjhål för avgaskammen, så det ska nog vara så.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
- Johannes Karlsson
Adam wrote:Nedsliten kamm kan ge samma ljud, blir ju fel avstånd då med.
Loffas? Dagger?
Kan ju inte riktigt det här med hydraultryckare men jag förstår inte riktigt det avstånd som kan uppstå mellan kam och tryckare. Försökte kolla spelen igår på samtliga ventiler, men det verkar inte som det är något spel alls. Typ några hundradelar max när man känner med bladmått. Hur fungerar hydrauliska tryckare egentligen?
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
De är fjädrande så de följer kammen utan spel hela tiden, när de sätts under tryck så ser oljan i den inre kammaren i lyftaren till att den inte fjädrar ihop, sitter väl en typ av backventil som ser till att oljan inte släpps ut med...Lite svårt att förklara.
Ivf. de justerar sig själv så det inte är ngt. ventilspel för att förhindra ventilslammer och för att eliminera behovet av ventiljustering.
De kan hänga sig och fjädra ihop när de blir slitna eller igensatta av skit, då får man ett tickande ljud som kan låta ungefär som en sliten kamaxel.
Ivf. de justerar sig själv så det inte är ngt. ventilspel för att förhindra ventilslammer och för att eliminera behovet av ventiljustering.
De kan hänga sig och fjädra ihop när de blir slitna eller igensatta av skit, då får man ett tickande ljud som kan låta ungefär som en sliten kamaxel.
- Johannes Karlsson
Claes B wrote:De är fjädrande så de följer kammen utan spel hela tiden, när de sätts under tryck så ser oljan i den inre kammaren i lyftaren till att den inte fjädrar ihop, sitter väl en typ av backventil som ser till att oljan inte släpps ut med...Lite svårt att förklara.
Tack för det svaret. Nu är jag med!
Får hoppas att det är kammen som för oväsen. Blir ett byte i vinter.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
Efter att jag renoverade min motor, och tog isär och rengjorde alla tryckare fick jag ett tickande ljud, och det tickar väldigt mycket. Det tickade inget innan ja hade isär allting. Har bytt 1eller2 tryckare till helt nya, tycker att den tickar mest på 3:ans cylinder så jag provade att byta där utan resultat, funderar på att byta kammar och testa och se om det är som som är slitna.
Kan man på nåt smidigt sätt mäta upp kammarna för att se om dom är slitna, vad är lyfthöjden på dom från början, Xu9j4 alltså för den som inte förstod det...
Kan man på nåt smidigt sätt mäta upp kammarna för att se om dom är slitna, vad är lyfthöjden på dom från början, Xu9j4 alltså för den som inte förstod det...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
- Johannes Karlsson
Kammen har ju en liten fasett längst uppe vid nocken. Är den inte kvar så tyder ju det på att den är nedsliten. Går även känna med fingret över nocken. Är det som att den blivit lite vass och inte lika "rund och fin" på toppen längre så är den sliten. Treans nock på avgaskammen har blivit så för mig iaf.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01