Varvvillig Mi16x4
Varvvillig Mi16x4
Körde hem en 16x4 idag som jag tyckte varvade väldigt högt i vanlig motorvägsfart. Verkade något skumt med varvräknaren men även motorljudet var ovanligt högt (kändes som det skulle gå å lägga i en växel till)
Därför en fråga:
Är utväxlingen annorlunda (lägre) på x4 än på FWD
Någon annan med x4
Vilka varv ligger din på vid 70, 90 samt 110 km/h
Därför en fråga:
Är utväxlingen annorlunda (lägre) på x4 än på FWD
Någon annan med x4
Vilka varv ligger din på vid 70, 90 samt 110 km/h
-
Guest
- Magnus Börjesson
Anonymous wrote:Får försöka fixa adapterplattor så att en 6-växlad låda passar
och då tänkte du montera fördelarlådan hurdå?
visserligen borde det i teorin hå att flytta över drevinnehållet från en låda till en annan. Om det funkar i praktiken e en annan femma.
vid 4000 rpm ligger jag i 165 blås ca.
.::Independent Variant User::.
- Magnus Börjesson
Rosefors wrote:Magnus Börjesson wrote:f*n min Mi16x4 varvar 4000 i 120. Den skulle inte må helt dåligt av en växel till.
vid 4000 rpm ligger jag i 165 blås ca.
De höga varven jag upplevde var alltså helt i sin ordning.
Vad är det då som skiljer mellan 16x4 och T16 med tanke på skillnaden i km/h ni beskriver.
En annan fråga:
Ger 16x4 ifrån sig ganska höga transmissionsljud i form av lågt tjutande/vinande i jämförelse med en FWD
Visse wrote:De höga varven jag upplevde var alltså helt i sin ordning.
Vad är det då som skiljer mellan 16x4 och T16 med tanke på skillnaden i km/h ni beskriver.
En annan fråga:
Ger 16x4 ifrån sig ganska höga transmissionsljud i form av lågt tjutande/vinande i jämförelse med en FWD
jag gissar på att det kan ha med att göra att T16 har en annan växellåda med helt annan utväxling
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Kristian wrote:Visse wrote:De höga varven jag upplevde var alltså helt i sin ordning.
En annan fråga:
jag gissar på att det kan ha med att göra att T16 har en annan växellåda med helt annan utväxling
Gissar jag med.
Men jag antar att gossarna som mekat isär de båda lådorna (ME5KX och B3/5) kan avgöra vad som skiljer dem åt på insidan. Jag inbillar mig att höljet på dem är ung. lika då båda sitter monterade på likadana block.
Växellådorna t16 vs mi164x4 är helt olika från olika tillverkare. Alltså ingenting där emellan som är gemensamt.
En T16 som är original isolerad med original avgassystem osv går mycket tyst. Det finns inget transmissionsljud förutom i ettans växel och ett svagt resonansvinande vid 80-90 km/h. Antagligen fördelarlådan som resonerar.
En T16 som är original isolerad med original avgassystem osv går mycket tyst. Det finns inget transmissionsljud förutom i ettans växel och ett svagt resonansvinande vid 80-90 km/h. Antagligen fördelarlådan som resonerar.
Men alltså är blocken olika då oxå? visst 2,0 mot 1,9 men borde väl inte vara så stor skillnad?
Borde väl gå att få på en T16 låda på en MI16X4? Även om de ser olika ut innuti så är det väl hur fästet mot blocket och fördelningslådan ser ut som är de viktiga aspekterna?
Rätta mej gärna om jag har fel men det var en tanke som kom upp bara.
MVH
Borde väl gå att få på en T16 låda på en MI16X4? Även om de ser olika ut innuti så är det väl hur fästet mot blocket och fördelningslådan ser ut som är de viktiga aspekterna?
Rätta mej gärna om jag har fel men det var en tanke som kom upp bara.
MVH
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
Rosen kan nog svara exakt på detta, men lådan i T16 är en annan familj än den till klenare släktingar. ME5 heter typen av växellåda och övriga puggar det finns varianter av den i är de med dieselmotorer och sexor.
Det sitter BE-lådor i övriga.
Det är ju ett XU10-block i T16 så den passar ju bevisligen på ME5KX men det är helt annan koppling på T16 också, så jag vet inte hur meckigt det skulle vara att få över T16-paketet.
Diskussionen är iofs hypotetisk eftersom hela T16 transmissioner är halvt omöjliga att få tag i beggade och ett nytt paket kostade närmare 70.000 när jag kollade och då undrar jag om det inte var utbytessystem på fördelningslådan.
Det är ju ett XU10-block i T16 så den passar ju bevisligen på ME5KX men det är helt annan koppling på T16 också, så jag vet inte hur meckigt det skulle vara att få över T16-paketet.
Diskussionen är iofs hypotetisk eftersom hela T16 transmissioner är halvt omöjliga att få tag i beggade och ett nytt paket kostade närmare 70.000 när jag kollade och då undrar jag om det inte var utbytessystem på fördelningslådan.
EN 14497
Pär wrote:Rosen kan nog svara exakt på detta, men lådan i T16 är en annan familj än den till klenare släktingar. ME5 heter typen av växellåda och övriga puggar det finns varianter av den i är de med dieselmotorer och sexor.
Finns inte mycket mer att tillägga på det där annat än en rad frågetecken. Rent funktionsmässigt sätt spelar det för honom ingen roll om han har drivning förutom växellåda från en mi16 eller från en T16 rent uväxlingsmässigt. Skillnaden är att fördelarlådan är förstärkt på T16, inte har hastighetsmätaruttag på fördelarlådan och att torsendiffen bak har en annan bias.
Men om någon skulle göra verklighet av en plan att byta till en T16 växellåda, som nästan är omöjlig att hitta, nog kostar några pengar och väger en smula mer, så får han såklart bygga om både växellåde länkaget och kopplingslänkaget. En annan fråga är om uttaget till ÖDP-givaren är den samma.
Med andra ord är det inget realistiskt alternativ =)
En fråga till er som mekat isär/renoverat en BE3/5-låda:Magnus Börjesson wrote:Jo, alltså, utan att ha kollat inne i lådan så vill jag nog gissa på att dreven sär samma som i andra Be3/5-lådor. Så 5:e växeln från en diesel borde få ner varvet lite. Slutväxel går ju däremot inte att byta.
//Magnus
Skulle Magnus idé vara genomförbar ? dvs. att byta ut 5:ans drev på Mi16x4-lådan mot dieselvariantens dito.
Någon som har koll på 5:ans utväxling på de båda typerna och vad skillnaden blir i rpm vid ca. 110km/h ?
Om drevet till hastighetsmätaren har pajat inne i fördelningslådanRosefors wrote: "....Skillnaden.........inte har hastighetsmätaruttag på fördelarlådan......"
* Går det att köpa detta drev löst ?
* Är det en stor (komplicerad) operation att ta isär lådan och byta det ?
Då skippar vi arbetet kring demonteringen och förutsätter att lådan ligger lös på bänken
Visse wrote:Om drevet till hastighetsmätaren har pajat inne i fördelningslådanRosefors wrote: "....Skillnaden.........inte har hastighetsmätaruttag på fördelarlådan......"
Då skippar vi arbetet kring demonteringen och förutsätter att lådan ligger lös på bänken
det är inte så komplicerat nej. Jag vet faktiskt inte om det går o köpa det drevet löst. Mig veteligen finns det bara TRE saker man kan köpa nytt till den lådan. Ingående axel, och packning på vardera gavel. Möjligen så HAR jag kanske just ett sådant drev hemma dock.
... dock så MÅSTE du köpa packningen på den ena sidan eftersom den otvivelaktigen alltid går sönder. Den dyrare utav dom är det.Rosefors wrote:Visse wrote:Om drevet till hastighetsmätaren har pajat inne i fördelningslådanRosefors wrote: "....Skillnaden.........inte har hastighetsmätaruttag på fördelarlådan......"
det är inte så komplicerat nej. Jag vet faktiskt inte om det går o köpa det drevet löst. Mig veteligen finns det bara TRE saker man kan köpa nytt till den lådan. Ingående axel, och packning på vardera gavel. Möjligen så HAR jag kanske just ett sådant drev hemma dock.
M.a.o. borde det vara relativt riskfritt då att testa för att få ner varven på Mi16x4 (4000 rpm i 120 knyck är plågsamt)Pär wrote:Drevparen kastar man lite om hursomhelst mellan BE-lådorna. Växelposition mot motsvarande växelposition förstås. Det som kan begränsa är att synkningen blir lite mer ansträngd om du ökar utväxlingssteget 4-5, men jag vet inte om det har ngn betydelse i praktiken.
För att minska ansträngningen på synkringen kanske man kan byta både 4:an och 5:an
Kan man hitta info om lådornas utväxlingar någonstans ? (förutom på peugeot då förstås)
Koll på priset på nya drev...någon ?
Är det rena rånet så får man väl försöka hitta en diesellåda istället och slakta den