Bilen startar inte.
Peugeot 205 GTI-88
När man vrider om nykeln:
* Det ryker från oljestickan.
* Den slänger rätt ofta upp en del olja från röret stickan sitter i, trodde först det berodde på att jag slängde i lite förmycket olja men har fortsatt sen. Inget vitt klegg vad jag ser.
* Startmotorn funkar, all el med, men den orkar liksom inte gå runt. Nästan så att den går runt.
* Kollar man avgaserna är dom rätt bruna /svart men jag antar att det e förmycket soppa man matar den när man försöker starta?
Bytt / Kollat
LMM
Batteri
Kablar till allt.
Tror de har nåt med att göra med oljan. Kan ha kommit in olja vid tändstiften och därför går den inte att starta?
Hade inte verktyg med mig att titta på tändstiften (kompis bil)
nån ide? snälla!
Startar inte
Startar inte
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00
Startar den inte för att startmotorn inte orkar dra runt den?
Batteriet är fulladdat om jag förstår dig rätt?
Om det är så så skulle det kunna vara så att den har surat ner sig ordentligt(med tanke på att den ryker svart är det inte helt otroligt), bensin i cylindrarna gör att starmotorn inte orkar dra runt riktigt och släcker eventuella gnistor.
Boten på det är att ta ur t-stiften och köra på starten med öppet spjäll. Tändspolen bör vara bortkopplad både för tändsystemets skull och för brandrisken. Sen i med nya stift(eller värm de gamla med gassvets eller gasol så de blir helt torra), kör på starten med öppet spjäll igen tills den börjar tända(det är svårt att få ur all gammal bensin om man inte vil låta den stå ett dygn eller nåt sånt utan stift, fullgas ger mer luft vilket underlättar start av sur motor).
Batteriet är fulladdat om jag förstår dig rätt?
Om det är så så skulle det kunna vara så att den har surat ner sig ordentligt(med tanke på att den ryker svart är det inte helt otroligt), bensin i cylindrarna gör att starmotorn inte orkar dra runt riktigt och släcker eventuella gnistor.
Boten på det är att ta ur t-stiften och köra på starten med öppet spjäll. Tändspolen bör vara bortkopplad både för tändsystemets skull och för brandrisken. Sen i med nya stift(eller värm de gamla med gassvets eller gasol så de blir helt torra), kör på starten med öppet spjäll igen tills den börjar tända(det är svårt att få ur all gammal bensin om man inte vil låta den stå ett dygn eller nåt sånt utan stift, fullgas ger mer luft vilket underlättar start av sur motor).
Batteriet var full-laddat.
Startmotorn verkar inte vara nåt problem.
Kan vara som du säger. Det luktade en del soppa när man försökte starta den. Ska kolla stiften.
Men detta fenomen stämmer inte helt med hur den betedde sig innan den sluta fungera. Det gick skitdåligt, rykte massa, svarade inte riktigt på gas.
Fruktansvärt orolig tomgång, dog oftast om man inte gasade upp den. Sen gick den inte att starta.
Startmotorn verkar inte vara nåt problem.
Kan vara som du säger. Det luktade en del soppa när man försökte starta den. Ska kolla stiften.
Men detta fenomen stämmer inte helt med hur den betedde sig innan den sluta fungera. Det gick skitdåligt, rykte massa, svarade inte riktigt på gas.
Fruktansvärt orolig tomgång, dog oftast om man inte gasade upp den. Sen gick den inte att starta.
Nova
206 GTi -00
206 GTi -00